Citat:
Ursprungligen postat av
Knivur-273
Inte så mycket, som den ytterst delikata "Karl-Johan"-Svampen, som i stort sett ALLTID är maskäten och full av larver.
Min uppfattning är att insektslarver fullkomligt HATAR snöbollschaminjoner.
Jag har en diametralt motsatt uppfattning: "mina" snöbollschampinjoner är bara maskfria den första "flushen", och bara de som är så små att det känns lite pedofilt att plocka dem. Varje år ligger jag och lurpassar på första omgången, viker undan gräset för god luftväxling och beter mig som om jag redan vore förgiftad för att inbilla eventuella svampplockande konkurrenter att snöbollarna är flugsvamp/ oätliga av annan orsak.
Plockningen sker på förmiddagen när eventuell dagg lättat, den inleds med de individer som tangerar mykologisk pedofili och går mot större exemplar. Jag skär alltid av foten och kollar efter mask, vid första upptäckten slutar jag plocka eftersom ALLA i samma storlek och större är maskätna. Detta har jag kollat i ca 30 år och inte en enda gång har det spruckit, vissa år är även de minsta maskätna men då kan jag ha missat första "flushen".
Jag gör alltid soppa av champinjonerna, det enklaste receptet innehåller svamp, schalottenlök, svampbuljong, grädde och vitpeppar, ingenting annat. Mixa soppan slät, spara ett par råa champinjoner, skiva dem med RAKBLAD och lägg dem ovanpå soppan i tallriken, strössla lite med smulat bacon och lite finklippt gräslök. Har försökt böga till soppan med vin, men den blev inte bättre av det.
Eventuellt kan man ha i en vitlöksklyfta, men låt den i så fall steka med svampen tills den är alldeles mjuk och mosig, detta för att få bort touchen av metangas som annars uppstår.
Utan konkurrens den godaste soppa jag någonsin ätit, kanske den godaste mat jag någonsin lagat.