2023-09-08, 19:04
Medlem
Tyvvär så är du körd i detta fallet,
Dom spelar in samtalen och lever på att driva in skulden ,
Citera
2023-09-08, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skadad85
Tyvvär så är du körd i detta fallet,
Dom spelar in samtalen och lever på att driva in skulden ,
Tyvärr verkar vara så. Deras företag finns sedan 2010, omsättning i 2022 runt 730k...
Citera
2023-09-08, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stezt
Helvete är det så här lätt att pracka på nån skit och sålänge det är ett AB så har dom inte ens ångerrätt!?

Evil planning begins..
Just därför var det populärt att ringa äldre lantbrukare och lura på dom svindyra telefonabonnemang. Dom hade ju ofta sitt företag registrerat trots att dom inte var aktiva, så därför ingen ångerrätt.
Citera
2023-09-08, 19:27
Medlem
Lord.Hells avatar
Helt andra regler.som.företagare. har han sagt ok dom att tacka ja, då är han bunden oavsett om drt är 100 000 kr per månads telefon avtal. Spelar ingen roll, ingått avtal är ingått. Knappast som konsumenter, fick här om dagen 500 kr påminnelseavgit som.företagare för att jag glömt betala en räkning i ett par dagar. Sjukt men så.är regelverket mot företagare. Förkastligt egentligen.
Citera
2023-09-08, 19:31
Citat:
Ursprungligen postat av azzimuth
Jag brukar vanligtvis vara försiktig med bedrägerier men verkar ha gått med ett. Jag driver ett AB och blivit uppringd av en telefonförsäljare. Jag har dock inte skrivit under något förutom att ha sagt "ok" på telefon. Vad jag har förstått från snabbt sök på internet så räcker det för att ingå in ett avtal med annat företag och att företag inte omfattas av ångerrätt. Vad finns det vägar för att ångra köpet? Jag har mejlat dem tillbaka och fick förstås svar om att jag inte har ångerrätt. Hur ska jag agera vidare?..

Vad är det för något du tackat ja till då?
Citera
2023-09-08, 19:31
Citat:
Det var sagt "fyrtio nio nittio fem" på telefonen vilket jag uppfattade som 49,95 kr, på mejlet står det 4995 kr.
Vad var det som du köpte då?
Citera
2023-09-08, 19:32
Medlem
svampdamps avatar
Gäller inte detta för B2B?

Vid telefonförsäljning ska du följa lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Reglerna innebär bland annat att konsumenten efter samtalet skriftligen måste acceptera ditt anbud för att avtalet ska vara giltigt. Det är också viktigt att du tydligt och begripligt informerar konsumenten om vad erbjudandet innebär och vilka villkor som gäller.

... det krävs en skriftlig accept från konsumenten för att avtalet ska vara giltigt samt att konsumenten inte har någon skyldighet att betala för varan eller tjänsten om en skriftlig accept inte inkommer.

https://www.konsumentverket.se/for-f...och%20liknande.

Vidare...

Det är inte längre är tillåtet att ingå muntliga avtal med konsumenter vid telefonförsäljning. Ditt företag ska skicka ett varaktigt skriftligt anbud i digital eller pappersform till konsumenten och konsumenten därefter skriftligen bekräfta att denne vill ingå avtal.

https://www.foretagarna.se/juridisk-...onforsaljning/
Senast redigerad av svampdamp 2023-09-08 kl. 19:35.
Citera
2023-09-08, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Gäller inte detta för B2B?

Vid telefonförsäljning ska du följa lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Reglerna innebär bland annat att konsumenten efter samtalet skriftligen måste acceptera ditt anbud för att avtalet ska vara giltigt. Det är också viktigt att du tydligt och begripligt informerar konsumenten om vad erbjudandet innebär och vilka villkor som gäller.

... det krävs en skriftlig accept från konsumenten för att avtalet ska vara giltigt samt att konsumenten inte har någon skyldighet att betala för varan eller tjänsten om en skriftlig accept inte inkommer.

https://www.konsumentverket.se/for-f...och%20liknande.

Vidare...

Det är inte längre är tillåtet att ingå muntliga avtal med konsumenter vid telefonförsäljning. Ditt företag ska skicka ett varaktigt skriftligt anbud i digital eller pappersform till konsumenten och konsumenten därefter skriftligen bekräfta att denne vill ingå avtal.

https://www.foretagarna.se/juridisk-...onforsaljning/
Nej, detta gäller endast privatpersoner...
Citera
2023-09-08, 20:19
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Beror på om det kan bedömas som rimligt pris för varan/tjänsten. Hamnar det i domstol gör de säkert en rimlighetsanalys, gäller åt båda håll.
Jo, det är klart. Det är ju skillnad om han köpt ett par arbetshandskar eller en laptop. Men ofta är det inte fysiska saker de lurar på folk utan sådant som är väldigt svårt att bedöma värdet på. Typ en annons i nån gratistidning eller att få sitt företag registrerat i nån webbportal.

Men det verkar som om TS är lite försiktig med att berätta exakt vad det är han köpt. Vilket är förståeligt men lite synd.
Citera
2023-09-08, 20:29
Medlem
Följ min grundregel: köp ALDRIG något an en telefonförsäljare
Citera
2023-09-08, 20:45
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Det var sagt "fyrtio nio nittio fem" på telefonen vilket jag uppfattade som 49,95 kr, på mejlet står det 4995 kr.
Är priset skäligt?
Citera
2023-09-08, 20:57
Medlem
Citat:
Jag brukar vanligtvis vara försiktig med bedrägerier men verkar ha gått med ett. Jag driver ett AB och blivit uppringd av en telefonförsäljare. Jag har dock inte skrivit under något förutom att ha sagt "ok" på telefon. Vad jag har förstått från snabbt sök på internet så räcker det för att ingå in ett avtal med annat företag och att företag inte omfattas av ångerrätt. Vad finns det vägar för att ångra köpet? Jag har mejlat dem tillbaka och fick förstås svar om att jag inte har ångerrätt. Hur ska jag agera vidare?..

Att HA rätt och att FÅ rätt är olika saker. Låter med stor sannolikhet som att försäljaren har rätt och att erat avtal är bindande. Men om du i sanning anser att du blivit bedragen så bestrid och neka hela vägen in i kaklet. De vill ha pengar av dig, de har bevisbördan. Låt dem skicka fakturor, bestrid dem. Sätter de kronofogden på att skicka föreläggande, bestrid det också. Om de drar det till tingsrätten, neka. Säg att det är någon annan på bandet, säg att inspelningen är manipulerad. Säg att du aldrig skulle köpa vad de påstår att du köpt, att det saknar värde för eran verksamhet och att det är helt orimligt att du skulle gå med på sådana villkor oavsett. Om tingsrätten dömer emot dig, överklaga tillhovrätten och gör allt igen. Se hur långt de är villiga att gå.

Du kan ju alltid gå till tingsrätten i domkretsen där bolaget har sitt säte och där du har ditt säte och begära ut domar där de varit part. Om inte annat för att få en indikation på hur stämningsbenägna de är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in