Citat:
Ursprungligen postat av
azzimuth
Jag brukar vanligtvis vara försiktig med bedrägerier men verkar ha gått med ett. Jag driver ett AB och blivit uppringd av en telefonförsäljare. Jag har dock inte skrivit under något förutom att ha sagt "ok" på telefon. Vad jag har förstått från snabbt sök på internet så räcker det för att ingå in ett avtal med annat företag och att företag inte omfattas av ångerrätt. Vad finns det vägar för att ångra köpet? Jag har mejlat dem tillbaka och fick förstås svar om att jag inte har ångerrätt. Hur ska jag agera vidare?..
Att HA rätt och att FÅ rätt är olika saker. Låter med stor sannolikhet som att försäljaren har rätt och att erat avtal är bindande. Men om du i sanning anser att du blivit bedragen så bestrid och neka hela vägen in i kaklet. De vill ha pengar av dig, de har bevisbördan. Låt dem skicka fakturor, bestrid dem. Sätter de kronofogden på att skicka föreläggande, bestrid det också. Om de drar det till tingsrätten, neka. Säg att det är någon annan på bandet, säg att inspelningen är manipulerad. Säg att du aldrig skulle köpa vad de påstår att du köpt, att det saknar värde för eran verksamhet och att det är helt orimligt att du skulle gå med på sådana villkor oavsett. Om tingsrätten dömer emot dig, överklaga tillhovrätten och gör allt igen. Se hur långt de är villiga att gå.
Du kan ju alltid gå till tingsrätten i domkretsen där bolaget har sitt säte och där du har ditt säte och begära ut domar där de varit part. Om inte annat för att få en indikation på hur stämningsbenägna de är.