2023-09-08, 16:35
Medlem
Jag tenderar att översteka ribeye stakes och liknande när jag kör på stekjärnet - det står ofta att man kan steka yta och färdiglaga i ugn men jag funderar på om man kan ha biten i 58 grader varm ugn och sedan steka till ytan innan servering - känns lättare med timing och minimerar risk för överlagning.
Alltså på med ugnen till 58 grader och in med köttet 30-40 minuter, eller blir det tort och eländigt?
Citera
2023-09-08, 17:05
Känt koncept. Reverse searing.

Det är lättare att få helt uniform stekgrad på det sättet. Vad som är bäst är en smaksak.

(FB) steka före vs efter "uppvärmning" av kött
Senast redigerad av SvenHelsing 2023-09-08 kl. 17:07.
Citera
2023-09-08, 17:15
Medlem
Starobrnos avatar
Jag är bara amatör men om jag ska steka en köttbit väljer jag en minut hård värme på varje sida för att typ försluta, i syfte att behålla vätska i köttbiten, sedan svag värme tills allt är genomstekt. Eller, om det är nötkött, medium rare.
Citera
2023-09-08, 17:30
Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
Jag är bara amatör men om jag ska steka en köttbit väljer jag en minut hård värme på varje sida för att typ försluta, i syfte att behålla vätska i köttbiten, sedan svag värme tills allt är genomstekt. Eller, om det är nötkött, medium rare.
Myt
Citera
2023-09-08, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Myt

Nej ibgen myt

Kör på låg värme till 55 grader, ta ut och låt vila. Skär lagom tjocka skivor och stek på högsta värmen du kan åstadkomma på spisen i olja i typ 30 sekunder op varje sida, salta och mal peppar över. WIN, du vill inte gå ut längre för ditt kött är bättre.
Citera
2023-09-08, 18:58
Citat:
Ursprungligen postat av bul-11-33
Nej ibgen myt

Kör på låg värme till 55 grader, ta ut och låt vila. Skär lagom tjocka skivor och stek på högsta värmen du kan åstadkomma på spisen i olja i typ 30 sekunder op varje sida, salta och mal peppar över. WIN, du vill inte gå ut längre för ditt kött är bättre.
Stekytan smakar gott, men nej, den gör inte att mer köttsaft behålls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in