• 1
  • 2
2023-09-09, 11:08
Medlem
Marakecas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattenzapill
Konstig fråga men jag har aldrig varit i sådan situation i Sverige. Jag har haft ganska tuffa och arbetslösa månader senast vilket resulterade i att jag nu har inte betalat hyran till hyresvärden 4 månader.
Jag har andrahand och betalar hyra till privatpersonen som "hyr ut sin lägenhet" och till hyresvärden som äger lägenheten.
Jag har betalat till privatpersonen men inte till hyresvärden då hela summan blir 10.000 (pengar jag verkligen inte har).

Inga påminnelser, ingen brev. Jag bor i en "invadrar bostad" där det finns massa sketchy grejer och människor så det är kanske därför jag inte har fått någon påminnelse ännu.

Nu till min fråga: Vafan kan jag förvänta mig. Har min hyresvärd rätten att kasta mig ut på käften sekunden då de förstår att jag inte har betalat hyran så länge. Jag vill också lägga till att jag har skrapat ihop pengar till en hyra, nästa månad.

TLDR;
Har inte kunnat betala hyran på 4 månader och undrar om min hyresvärd kan kasta mig ut närsomhelst. Planerar betala nästa månads hyra dock.

Hyresvärden skickar uteblivna hyror till inkasso för att få in pengarna. Lyckas inte det har värden rätt säga upp avtalet, men behöver då begära handräckning från Kronofogden för verkställande av beslutet, även sociala myndighet blir inkopplade. Fyra månaders utebliven hyra är definitivt ett skäl för uppsägning, frågan är varför du inte tagit kontakt med socialen tidigare och bett om hjälp? Du kommer med största sannolikhet bli kontaktad av Kronofogden inom snar framtid oavsett om du betalar eller inte, det spelar ingen som helst roll om du betalar nästa månadshyra heller i och med att det gått så långt.
Citera
2023-09-09, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antedeluvian
Har inga konkreta råd till dig. Men har en frågeställning:

Är de utan besittningsrätt det nya trasproletariatet? Hur kan man leva ett liv, där man kanske inte kan bo kvar (eller hitta ett annat boende!) om bara någon månad/några månader?

Jag skäms enormt för hur jag lever just nu och har ingen bra förklaring för detta. Jag har inte kunnat hitta jobb i flera månader och trodde aldrig det kunde gå så långt. Utan inkomst har jag heller ingen chans att skaffa någon annan lägenhet (det finns kanske liten undantag för detta men fortfarande). Vet inte vad jag ska göra, ska ringa soc på måndag och förklara hur det är. Får hoppas på det bästa.
Citera
2023-09-09, 17:20
Medlem
Glits avatar
Citat:
Jag skäms enormt för hur jag lever just nu och har ingen bra förklaring för detta. Jag har inte kunnat hitta jobb i flera månader och trodde aldrig det kunde gå så långt. Utan inkomst har jag heller ingen chans att skaffa någon annan lägenhet (det finns kanske liten undantag för detta men fortfarande). Vet inte vad jag ska göra, ska ringa soc på måndag och förklara hur det är. Får hoppas på det bästa.

Bra idé att kontakta SOC för att kolla vad du kan få hjälp med, troligtvis blir du vräkt rätt snart och som du säger blir det svårt att hitta ny bostad utan inkomst eller sparade pengar.

Hade du aldrig tecknat något försäkring innan du förlorade jobbet, A kassa? Inkomstförsäkring?
Citera
2023-09-09, 18:59
Medlem
Sonny00s avatar
Om TS inte har betalat hyra till fastighetsägaren så lär ju denne vräka förstahandshyresgästen (Och då blir ju TS av med sitt andrahandskontrakt). Hur kan man som förstahandshyresgäst vara så dum att man överlåter till andrahandshyresgästen att betala hyran direkt till fastighetsägaren?
Citera
2023-09-09, 19:18
Medlem
Glits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Om TS inte har betalat hyra till fastighetsägaren så lär ju denne vräka förstahandshyresgästen (Och då blir ju TS av med sitt andrahandskontrakt). Hur kan man som förstahandshyresgäst vara så dum att man överlåter till andrahandshyresgästen att betala hyran direkt till fastighetsägaren?

Kan inte heller förstå upplägget, nu blir ju båda två drabbade. Aldrig hört att det gått till på detta sätt innan.
Citera
2023-09-09, 19:57
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:

Vad tycker förstahandshyresgästen om att han/hon blir vräkt för att du inte har betalat hyran till fastighetsägaren? Vet du varför förstahandshyresgästen ville ha detta minst sagt udda arrangemang där du betalar till fastighetsägaren?
Citera
2023-09-21, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Vad tycker förstahandshyresgästen om att han/hon blir vräkt för att du inte har betalat hyran till fastighetsägaren? Vet du varför förstahandshyresgästen ville ha detta minst sagt udda arrangemang där du betalar till fastighetsägaren?

Antagligen för att dom inte har tillåtelse för att hyra ut sin lägenhet i andrahand. Dessutom har inte förstahandshyresgästen nämnt något angående detta till mig. Hen får sin del av kakan varje månad och skriver sällan.

Angående soc: jag behöver visa dokument på att privatpersonen jag hyr lägenhet av har godkännande för att hyra ut i andrahand (vilket hen antagligen INTE har). Fattar inte vad jag ska göra nu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in