2023-09-06, 10:15
Medlem
mastejags avatar
Ska välja lite nya placeringar för ITP men är osäker på hur man ska välja, finns det något vettigt sätt att se hur de olika alternativen placerar och hur deras historik ser ut?

Verkar ju vara ett fåtal alternativ man kan välja för traditionell försäkring och är:
Alecta
SPP
AMF
Folksam
SEB
Nordea

finns ju också prognosräntor angivna, hur bör man resonera kring dessa siffror och vad bör man generellt överväga när man väljer placering?

Någon som har lite vettig input?
Senast redigerad av mastejag 2023-09-06 kl. 10:19.
Citera
2023-09-06, 19:48
Medlem
Sonny00s avatar
Om du är någorlunda ung finns det väl ingen anledning att välja traditionell försäkring istället för fondsparande.
Citera
2023-09-07, 11:24
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Om du är någorlunda ung finns det väl ingen anledning att välja traditionell försäkring istället för fondsparande.
Funderade på det också sedan. I nuläget har jag 50% i traditionell och 50% i fondförsäkring ska man kanske öka upp mängden fonder och köra allt där. Närmar mig 40 med stormsteg
Citera
2023-09-07, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Funderade på det också sedan. I nuläget har jag 50% i traditionell och 50% i fondförsäkring ska man kanske öka upp mängden fonder och köra allt där. Närmar mig 40 med stormsteg
Då är det all in global indexfond, möjligtvis med lite krydda med en tillväxtmarknadsindexfond.

Sen kan du logga in om 20 år och ändra om och överväga flytt till traditionell förvaltning.

Välj den plattform som ger lägst totalkostnad. Dvs fondavgift+avgift för kontot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in