Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Nåja, jag hör ofta klagomål från "den andra sidan" också. Mor- och farmödrar som förväntas vara själaglada över att få "umgås" med sina barnbarn när det passar de vuxna barnen - för att dessa behöver barnvakt - och då förväntas ställa in allt de planerat. Helst bör de ständigt stå stand-by ifall något barn skulle bli sjukt och inte kunna gå till dagis ett par dagar (t.ex.), inte boka upp sig med något eget.
De vuxna barnen fattar inte heller alltid, att även om låt oss säga 65 år inte är lastgammalt idag, så är det ändå en ålder då många börjar bli trötta, behöver gå och lägga sig i tid och inte längre orkar med eviga nattningar med barn som inte vill sova, får ont i knäna och ryggen av att lyfta och bära omkring på barn, inte orkar springa ikapp vilda småbarn.
Jag tycker faktiskt inte att det ska vara ett tvång eller en plikt att passa barnbarn, mer än någon enstaka gång per år. Det ska vara en bonus för den äldsta och yngsta generationen att få umgås, men den unga, friska generationen däremellan bör underlätta och göra grovarbetet. Och direkta eller indirekta hot om att de äldre inte ska få träffa sina barnbarn alls om det inte är på de vuxna barnens villkor, är naturligtvis helt förkastligt.
Håller inte med. Det är ens plikt som mor/farföräldrar att hjälpa till och passa barnbarnen ibland. Det är en hjälp de flesta av dem fått av sina egna föräldrar, så det borde de återgälda till sina barn. Och har man inte haft den hjälpen har man haft kassa föräldrar, men får då bita i det sura äpplet och ändå göra det för sina barn. Jag skaffade barn tidigt, men har budgeterat för att gå ned i arbetstid när och om jag får barnbarn så jag skall kunna hjälpa till.
Citat:
Ursprungligen postat av
godemannen
Jag har aldrig upplevt det du säger. Mina föräldrar har alltid ställt upp och träffat barnen och varit barnvakt. Jag har oxå alltid klargjort att hos dem gäller inga regler för dem som omhändertagare av barnen. Dvs de får skämma bort barnen med godis och allt annat som de vill. Även svärföräldrarna har ställt upp trots att de bor 2,5 timmars bilresa bort, så nej, jag förstår inte vad du pratar om.
Kan det vara ett stadsproblem för er som bor i städer?
Nix, bor i storstad och mina föräldrar och svärföräldrar hjälper till hela tiden. De hämtar kidsen från fritids/dagis en gång i veckan och låter ungarna sova över där ibland. Svärmor syr en massa kläder också, vilket både ungarna och vi vuxna älskar. Barnen älskar sina mor/farföräldrar och har en nära och fin relation med dem. Hade blivit grymt besviken på mina föräldrar om de skulle bli någon sorts lattefarfar som bara ville träffa barnbarnen någon gång då och då.
Vi har istället "problemet" med nästan överdriven generositet: både ekonomisk, men framför allt med deras tid. De lägger definivt ribban högt för mig och min fru tills när vi (förhoppningsvis) blir farföräldrar någon gång.