2023-09-06, 23:02
Medlem
Down76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godemannen
Det du skriver gäller ju tyvärr ofta även föräldrar. Jag vet inte hur mycket ungar jag och min fru skjutsar runt till olika idrottsevenemang, eftersom deras föräldrar undrar om de kan få skjuts. Vi åker på alla matcher och tävlingar vi kan och några föräldrar till finns det väl som kollar på men det är långt färre än hälften.

Varför gör jag då det jo för det första för att jag älskar mina barn, för det andra för att jag tycker det är kul med idrott. För det tredje för att, det är inte ofta man får vara med sina lite äldre barn och se hur de samspelar med sina kamrater, här har man en av få möjligheter och den tar jag.

Jag gissar att många föräldrar & far/morföräldrar inte är så intresserade av barns idrottande/aktiviteter då det ju är barnen och inte de själva som står i centrum just under dessa timmar…

Kan bara hålla med… var på Ishockeycup i helgen, några fotbollens matcher på det. Det var otroligt dålig uppslutning av föräldrar. Har aldrig förstått hur man kan prioriterar bort det, när den tiden är så kort i livet då man får se sina barn utöva ungdomsidrott.
Citera
2023-09-06, 23:07
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakm0nster
Känner inte igen mig alls i min egen situation. Båda mina föräldrar och min frus föräldrar hjälper oss extremt mycket. Ingen av dom är pensionärer än. Vi har utan tvekan fått mer hjälp än befogat och dom uppskattar sina barnbarn till tusen.

Sen hjälper det så klart att vi bor några minuter ifrån båda!

Bara att gratulera och hoppas du inser vilken tur du har.
Citera
2023-09-06, 23:08
Medlem
Jokerswes avatar
Tycker inte det är speciellt konstigt, många av dagens föräldrar är fullständigt inkompetenta.
Jag tror mycket handlar om relationen och självinsikten man har till barnens mor och far-föräldrar samt vilken syn ni som par har till fostran av era barn.

Extremt många föräldrar har svårt att låta mor- farföräldrar fostra/straffa barnen för dåligt/bra beteende efter deras egna syn på fostran (När dom är barnvakt)

Inte allt för ovanligt att pappan är kastrerad medan mamman som kör på någon form av fri uppfostran brukar ha en extrem negativ syn på handlingar/konsekvenser/bestraffningar för dåligt uppförande till den graden att många mor/far-föräldrar helt enkelt inte orkar med sina bortskämda, elaka barnbarn.

Med andra ord så tillhör 80-talisterna den värsta generationens föräldrar så här långt. Där majoriteten av kvinnorna fullständigt överkonsumerar sociala medier och sväljer influencer-mammors ruttna syn på moderskap.
Citera
2023-09-06, 23:08
Medlem
Kan gå åt andra hållet också. Har själv inte barn eller barnbarn men har flera vänner och bekanta vars barn i princip bara hör av sig när de vill ha avlastning med barnvakt o.s.v.
Sen kan det vara helt tyst till nästa gång de behöver hjälp, några veckor eller t.o.m. ett par månader senare. De ger inte ens mor- och farföräldrarna en chans att engagera sig i barnbarnen. Men det passar liksom att ringa sin gamla mor och be om hjälp när man vill gå på fest eller känner för en barnfri lördag kväll.

Det är heller inte så jävla fett.
Citera
2023-09-06, 23:09
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Down76
Kan bara hålla med… var på Ishockeycup i helgen, några fotbollens matcher på det. Det var otroligt dålig uppslutning av föräldrar. Har aldrig förstått hur man kan prioriterar bort det, när den tiden är så kort i livet då man får se sina barn utöva ungdomsidrott.

Fast nu börjar ni blanda in annat i detta… att inte hinna med 4-5 pass per barn i veckan är fullt förståeligt. De som alltid är hjälptränare och/eller med på alla cuper etc är ju alltid de som har en besatthet/intresse av sporten, utövare som aldrig själva lyckades.

Håller till ämnet nu!
Citera
2023-09-06, 23:11
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nåja, jag hör ofta klagomål från "den andra sidan" också. Mor- och farmödrar som förväntas vara själaglada över att få "umgås" med sina barnbarn när det passar de vuxna barnen - för att dessa behöver barnvakt - och då förväntas ställa in allt de planerat. Helst bör de ständigt stå stand-by ifall något barn skulle bli sjukt och inte kunna gå till dagis ett par dagar (t.ex.), inte boka upp sig med något eget.

De vuxna barnen fattar inte heller alltid, att även om låt oss säga 65 år inte är lastgammalt idag, så är det ändå en ålder då många börjar bli trötta, behöver gå och lägga sig i tid och inte längre orkar med eviga nattningar med barn som inte vill sova, får ont i knäna och ryggen av att lyfta och bära omkring på barn, inte orkar springa ikapp vilda småbarn.

Jag tycker faktiskt inte att det ska vara ett tvång eller en plikt att passa barnbarn, mer än någon enstaka gång per år. Det ska vara en bonus för den äldsta och yngsta generationen att få umgås, men den unga, friska generationen däremellan bör underlätta och göra grovarbetet. Och direkta eller indirekta hot om att de äldre inte ska få träffa sina barnbarn alls om det inte är på de vuxna barnens villkor, är naturligtvis helt förkastligt.
Håller inte med. Det är ens plikt som mor/farföräldrar att hjälpa till och passa barnbarnen ibland. Det är en hjälp de flesta av dem fått av sina egna föräldrar, så det borde de återgälda till sina barn. Och har man inte haft den hjälpen har man haft kassa föräldrar, men får då bita i det sura äpplet och ändå göra det för sina barn. Jag skaffade barn tidigt, men har budgeterat för att gå ned i arbetstid när och om jag får barnbarn så jag skall kunna hjälpa till.
Citat:
Ursprungligen postat av godemannen
Jag har aldrig upplevt det du säger. Mina föräldrar har alltid ställt upp och träffat barnen och varit barnvakt. Jag har oxå alltid klargjort att hos dem gäller inga regler för dem som omhändertagare av barnen. Dvs de får skämma bort barnen med godis och allt annat som de vill. Även svärföräldrarna har ställt upp trots att de bor 2,5 timmars bilresa bort, så nej, jag förstår inte vad du pratar om.
Kan det vara ett stadsproblem för er som bor i städer?
Nix, bor i storstad och mina föräldrar och svärföräldrar hjälper till hela tiden. De hämtar kidsen från fritids/dagis en gång i veckan och låter ungarna sova över där ibland. Svärmor syr en massa kläder också, vilket både ungarna och vi vuxna älskar. Barnen älskar sina mor/farföräldrar och har en nära och fin relation med dem. Hade blivit grymt besviken på mina föräldrar om de skulle bli någon sorts lattefarfar som bara ville träffa barnbarnen någon gång då och då.

Vi har istället "problemet" med nästan överdriven generositet: både ekonomisk, men framför allt med deras tid. De lägger definivt ribban högt för mig och min fru tills när vi (förhoppningsvis) blir farföräldrar någon gång.
Citera
2023-09-06, 23:13
Medlem
Synitizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ellestrandh
Idag betyder familjen ingenting för många människor, absolut inget alls. I dag är människor mer egoistiska t.o.m. mot sin egen familj.

Det är fruktansvärt och jag avskyr nutidens människor och hur synen på familjen har förändrats.

Dessutom flyttar människor oftare i dag än förr i tiden. Många barn är mer välutbildade och tvingas flytta för att få ett arbete som matchar deras utbildning och utbildning. Då träffas familjen inte så ofta.

Jag fick barn på 90-talet och hade aldrig problem med att få barnvakt. Jag och min fru bodde på samma ort och det var några minuter med bil till dem mor och farföräldrarna. De sa aldrig nej. De var pensionärer.

Jag har inga barnbarn 2 av mina barn bor inte på samma ort som jag. Men kan jag kommer jag att vilja träffa mina barnbarn och passa dem. ❤️

Jag träffade inte mina mor och farföräldrar.
Min farfar avled redan 1938 då var min pappa tre år. Min farmor blev dement ungefär när jag föddes.

Min morfar o mormor skilde sig på 50-talet de både inte på min ort. Jag träffade dem någon gång om året.

Vi lever tyvärr i en egoistisk och egenkär tid. Familjen är det viktigare en människa har. Men det kan ju vara så att man inte trivs med sin familj.

Snart slut med det
Citera
2023-09-06, 23:15
Medlem
Tjoflos avatar
På min sida har jag samma erfarenhet, totalt ointresse av att naturligt träffa barnbarnen, även min väldigt stora släkt är helt ointresserade av ungarna och hur det går för dom, men min svärmor är fantastisk och även om hon bor långt borta kommer hon för att bo hos oss ett par veckor varje år för att umgås med barnbarnen. Hon är inte svensk och det är väl därför, svenskar vill inte släppa sin mobil och den är det viktigaste som finns i livet.
Citera
2023-09-06, 23:16
Medlem
Du är 35 skrev du hade det varit som förr så hade dina barn varit tonåringar nu och då far/mor föräldrarna väldigt mycket yngre i de flesta fall.

Kan ta ett eget exempel min farmor fick farsan vid 20 och liknande för min gammelfarmor när hon fick min farmor alltså när farsan var 5 så hans farmor 45.

Kollar man idag där folk får barn ca 30-35 år så kan far/morföräldrarna vara 65-70 när barnet är 5 år men detts är troligtvis ej hela förklaringen men kanske en liten pusselbit.
Citera
2023-09-06, 23:19
Medlem
zombie-nations avatar
Född 70 och blev bara passad av dem som nödlösning. Annars var man hos dem när de vuxna var med. Men så fort jag blev stor nog att transportera mig till dem gjorde jag det för att jag ville hälsa på. Då kan man nog inte kalla det att bli passad. Det var från 6 år och uppåt.
Citera
2023-09-06, 23:24
Medlem
Timoteuss avatar
Kanske för att det äntligen är lite mer tillåtet att säga att man tycker att barn är ganska tråkiga?
Massor av människor, troligen inklusive mina egna föräldrar, har skaffat barn för att "det är så det ska vara". Väldigt många i deras generation fick dessutom barn lite på slump för att de gillade sex, inte för att de gillade barn. (Efter införandet av den fria aborten tog det faktiskt tid innan det blev godtagbart för en bred allmänhet.)

När man då får barnbarn och det går att göra roligare saker, då är det fler som väljer bort barnbarnen.

(Jag har inga barn just för att jag aldrig tyckt att de är så roliga. Barnbarn hade iofs kanske varit lite kul, men jag är för sjuk och orkeslös för att vara någon bra och pålitlig far/morföräldrar)
Citera
2023-09-06, 23:26
Medlem
nikithas avatar
Håller tyvärr med även om jag har bra kontakt med min mamma så har jag inte fått så mycket hjälp. Jag älskar henne mycket men den generationen som mina föräldrar tillhör är efterkrigsbarn , födda på 40 talet och otroligt bortskämda. Aldrig behöver kämpa för jobb, boende eller annat. Nu har de mycket pengar , kanske inte i pension men då de ofta har haft villor eller bostadsrätter som de kunnat sälja . Kanske t.o.m. lite aktier så lever de gott i Spaniens sydkust, eller så reser de mycket .

Precis som du så kommer jag ihåg hur mycket morföräldrar ställde upp och man var där mycket. Men det är som det är och jag tror det kommer ångra det när de blir ännu äldre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in