Flashback bygger pepparkakshus!
2024-02-23, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emma8787
Ja förtal är också ett brott , tror däremot det är extremt svårt att få någon dömd för det pga inlägg på Flashback. Även om jag ibland hade önskat att det gick.
Det har stått mindre roliga saker om mig för många år sen när jag dejtade en person som var känd.. och hemska saker om en nära vän till mig som förlorade en släkting i ett ganska känt mordfall.
Skillnaden mellan min vän och F är väl att F har valt en karriär som influenser och därmed att vara offentlig medan min vän inte valde att hennes släkting skulle bli mördad så att hennes liv helt plötsligt blev intressant.

Du får nog acceptera att folk kan skriva elaka saker här , om du är en vän eller släkting till F och mår dåligt av att läsa får du nog logga ut helt enkelt.. du kommer inte kunna få alla som har skrivit något här dömda för förtal.. speciellt inte när man inte skriver ut hela nåns namn .
Ett Flashback konto är inte anonymt för brott, ägaren av sidan är skyldig att ge ut IP-adressen om polisen efterfrågar den. Dessutom är det många som skrivit hela Ls namn och det har även delats länkar med direkt personlig information om denne här inne. Så brist på bevis finns det ju knappast. Vissa hade vid en anmälan legat mer risigt till än andra. Och med tanke på hur uppmärksammat hat på nätet osv är idag så borde man tänka steget längre.
Påverkar förtalet dessutom F och Ls liv kraftigt så kommer det nog tas på största allvar.

Och med tanke på att du själv varit med om anklagelser/rykten osv pga att du varit tillsammans med en offentlig person så bör du kanske tänka lite längre eftersom du utsätter någon annan för samma elände som du själv påstår blivit utsatt för.

Absolut, F är en offentlig person men inte L. Man är inte en offentlig person för att man synts på en bild på någon annans offentlig persons sociala medier då och då. Då ska ju hennes föräldrar och vänner också anses som offentliga personer som hon också lagt upp bild på då och då. Makes no sense.
Senast redigerad av Visselpipansresa01 2024-02-23 kl. 10:14.
Citera
2024-02-23, 10:13
Medlem
Citat:
Ja förtal är också ett brott , tror däremot det är extremt svårt att få någon dömd för det pga inlägg på Flashback. Även om jag ibland hade önskat att det gick.
Det har stått mindre roliga saker om mig för många år sen när jag dejtade en person som var känd.. och hemska saker om en nära vän till mig som förlorade en släkting i ett ganska känt mordfall.
Skillnaden mellan min vän och F är väl att F har valt en karriär som influenser och därmed att vara offentlig medan min vän inte valde att hennes släkting skulle bli mördad så att hennes liv helt plötsligt blev intressant.

Du får nog acceptera att folk kan skriva elaka saker här , om du är en vän eller släkting till F och mår dåligt av att läsa får du nog logga ut helt enkelt.. du kommer inte kunna få alla som har skrivit något här dömda för förtal.. speciellt inte när man inte skriver ut hela nåns namn .

Jag känner inte F. Jag har dock skrivit det tidigare, att jag tycker tråden tappat fokus och sak. Jättetråkigt. I början var det kul och på lagom nivå. Nu är det allvarliga personliga påhopp om personers närhet och eventuella livsval.

Bara för att man tycker att något är annorlunda mot ”ligan” här inne som vill att allt ska vara elände och gottar sig i det, så behöver man inte vara vän med F eller H.

Förtal kan förekomma oavsett om personen har valt ett liv i rampljuset eller inte. Här finns det också personer som diskuteras, som inte valt rampljuset. Förtal kan förekomma oavsett om det är lätt eller svårt att bli dömd för det. Förtal är när man sprider osanning om till exempel ett brott som påstås har begåtts, där spridningen är stor. Hänt i denna tråd, utan att det finns något som helst bevis för gärningen.

Tycker det är viktigt att tänka på. Förtal och osanningar kan förstöra för många människor.

Jag hoppas tråden hittar tillbaka till vad den var. Det var trevligare så. Jag ska nog försöka hålla fingrarna i styr nu och låta er gotta er i påhittade sanningar, fram tills ett eventuellt bevis från säker källa dyker upp. Med andra ord, från personerna själva. Det gäller allt från socanmälningar, separationer, brottsliga aktiviteter, språkutveckling till nackmuskulatur.
Citera
2024-02-23, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visselpipansresa01
Ett Flashback konto är inte anonymt för brott, ägaren av sidan är skyldig att ge ut IP-adressen om polisen efterfrågar den. Dessutom är det många som skrivit hela Ls namn och det har även delats länkar med direkt personlig information om denne här inne. Så brist på bevis finns det ju knappast. Vissa hade vid en anmälan legat mer risigt till än andra. Och med tanke på hur uppmärksammat hat på nätet osv är idag så borde man tänka steget längre.
Påverkar förtalet dessutom F och Ls liv kraftigt så kommer det nog tas på största allvar.

Och med tanke på att du själv varit med om anklagelser/rykten osv pga att du varit tillsammans med en offentlig person så bör du kanske tänka lite längre eftersom du utsätter någon annan för samma elände som du själv påstår blivit utsatt för.

Absolut, F är en offentlig person men inte L. Man är inte en offentlig person för att man synts på en bild på någon annans offentlig persons sociala medier då och då. Då ska ju hennes föräldrar och vänner också anses som offentliga personer som hon också lagt upp bild på då och då. Makes no sense.

Jag vet att jag har sett honom vara med i en massa samarbeten osv så jo man kan nog säga att han har valt att vara offentlig också .. även om det kanske är motvilligt.
Däremot inte hennes föräldrar och vänner bara för att de har varit med på någon bild.

Och OM det stämmer att L har gjort det som påstås i tråden så går det INTE att jämföra med vem som helst som råkar dejta en känd person.
När det gäller brott brukar det ju ofta spekuleras vem det är långt innan någon har blivit dömd , det är väl lite det som är grejen med Flashback ..

Men du får väl börja anmäla folk du om du mår bättre av det , ha en fin helg!
Citera
2024-02-23, 10:44
Medlem
Citat:
Jag vet att jag har sett honom vara med i en massa samarbeten osv så jo man kan nog säga att han har valt att vara offentlig också .. även om det kanske är motvilligt.
Däremot inte hennes föräldrar och vänner bara för att de har varit med på någon bild.

Och OM det stämmer att L har gjort det som påstås i tråden så går det INTE att jämföra med vem som helst som råkar dejta en känd person.
När det gäller brott brukar det ju ofta spekuleras vem det är långt innan någon har blivit dömd , det är väl lite det som är grejen med Flashback ..

Men du får väl börja anmäla folk du om du mår bättre av det , ha en fin helg!
Fast Fs föräldrar har ju också varit med i samarbeten. Att det gör en person offentlig är ju fullkomligt orimligt.

Absolut, i andra trådar där det faktiskt FÅR handla om det så spekuleras det massor om olika brott. Men i den här tråden bryter eet mot reglerna.
Senast redigerad av Visselpipansresa01 2024-02-23 kl. 10:46.
Citera
2024-02-23, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visselpipansresa01
Fast Fs föräldrar har ju också varit med i samarbeten. Att det gör en person offentlig är ju fullkomligt orimligt.

Absolut, i andra trådar där det faktiskt FÅR handla om det så spekuleras det massor om olika brott. Men i den här tråden bryter eet mot reglerna.

Om det är ett brott mot svensk lag att spekulera om vem som kan ha begått ett brott det har stått om i tidningen borde det ju vara det i de andra trådarna också, inte bara här?
Citera
2024-02-23, 12:35
Medlem
Vilka bra uppdateringar de gör…
Citera
2024-02-23, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruKrokodil
Alltså, funderar verkligen på hur vilken nyhetstorka Strömsnäsbruk har då de lägger ut artiklar om vad för hus som är köpta och vem som sålde.
Helt galet att det ens finns allmänintresse för sådana nyheter.

Tänk om det vore en större stad, tex Stockholm, skulle någon tidning skriva "Tjuv och Fnatte köpte en villa för 3,5 miljoner", de är nöjda med köpet och kommer snart flytta in *bild på två glada köpare*.

Jag älskar verkligen landsbygden men är samtidigt väldigt glad över att inte bo i dessa skvallerhålor 😂😂😂

https://www.smalanningen.se/2021-07-...-950000-kronor

(Missa inte all spelreklam som kommer under bilden av huset, en ren bonus i sammanhanget)

Sådana där inlägg brukar autogenereras av vissa tidningar. Hänt i min lokaltidning också (större stad). Märkligt koncept men inte helt ovanligt
Citera
2024-02-23, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mindiz

Mmm Hanna har nog en paus igen....Hon kommer inte kunna försörja sig på sociala medier särskilt länge. Hon sköter det verkligen uselt och har ingen passion för det hon gör.
Citera
2024-02-23, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mindiz

Det är nog därför denna tråden har börjar spåra ur. Det finns inget att diskutera längre som är på lagom nivå, det måste hittas på det ena och det andra. Hoppas de vaknar till snart så man kan ha kul här igen.
Citera
2024-02-23, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ivak84
Mmm Hanna har nog en paus igen....Hon kommer inte kunna försörja sig på sociala medier särskilt länge. Hon sköter det verkligen uselt och har ingen passion för det hon gör.

Känns som en 17åring som hatar sitt jobb och gör det absolut minsta nödvändiga pga för lat för att hitta något annat och behöva anpassa till nya krav och människor..
Citera
2024-02-23, 14:32
Medlem
Är på semester och har bara kollat in i tråden sporadiskt, men insett att helvete va trist det blivit här inne!! Längtar tillbaka till när vi diskuterade Ht’s oranga ansikte, dusch-öron, fannis krämiga nudlar och kebabens fotmassage.

Btw, ingen mer än jag som fick upp idén att svara ”ej hänga på Instagram kanske?” i ht’s frågelåda om hur man botar migrän…
Citera
2024-02-23, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A-Melia
Är på semester och har bara kollat in i tråden sporadiskt, men insett att helvete va trist det blivit här inne!! Längtar tillbaka till när vi diskuterade Ht’s oranga ansikte, dusch-öron, fannis krämiga nudlar och kebabens fotmassage.

Btw, ingen mer än jag som fick upp idén att svara ”ej hänga på Instagram kanske?” i ht’s frågelåda om hur man botar migrän…

Jag håller med dig! Har nämnt samma sak tidigare när det var så mycket skriverier om oskyldiga barns utveckling och socanmälningar. Man kanske ska sluta mata de riktiga trollen och försöka styra tråden rätt igen, även om det kliar i fingrarna att säga ifrån.

Var säkert någon som skrev det, därav tystnaden idag!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in