Citat:
Ursprungligen postat av
Emma8787
Ja förtal är också ett brott , tror däremot det är extremt svårt att få någon dömd för det pga inlägg på Flashback. Även om jag ibland hade önskat att det gick.
Det har stått mindre roliga saker om mig för många år sen när jag dejtade en person som var känd.. och hemska saker om en nära vän till mig som förlorade en släkting i ett ganska känt mordfall.
Skillnaden mellan min vän och F är väl att F har valt en karriär som influenser och därmed att vara offentlig medan min vän inte valde att hennes släkting skulle bli mördad så att hennes liv helt plötsligt blev intressant.
Du får nog acceptera att folk kan skriva elaka saker här , om du är en vän eller släkting till F och mår dåligt av att läsa får du nog logga ut helt enkelt.. du kommer inte kunna få alla som har skrivit något här dömda för förtal.. speciellt inte när man inte skriver ut hela nåns namn .
Jag känner inte F. Jag har dock skrivit det tidigare, att jag tycker tråden tappat fokus och sak. Jättetråkigt. I början var det kul och på lagom nivå. Nu är det allvarliga personliga påhopp om personers närhet och eventuella livsval.
Bara för att man tycker att något är annorlunda mot ”ligan” här inne som vill att allt ska vara elände och gottar sig i det, så behöver man inte vara vän med F eller H.
Förtal kan förekomma oavsett om personen har valt ett liv i rampljuset eller inte. Här finns det också personer som diskuteras, som inte valt rampljuset. Förtal kan förekomma oavsett om det är lätt eller svårt att bli dömd för det. Förtal är när man sprider osanning om till exempel ett brott som påstås har begåtts, där spridningen är stor. Hänt i denna tråd, utan att det finns något som helst bevis för gärningen.
Tycker det är viktigt att tänka på. Förtal och osanningar kan förstöra för många människor.
Jag hoppas tråden hittar tillbaka till vad den var. Det var trevligare så. Jag ska nog försöka hålla fingrarna i styr nu och låta er gotta er i påhittade sanningar, fram tills ett eventuellt bevis från säker källa dyker upp. Med andra ord, från personerna själva. Det gäller allt från socanmälningar, separationer, brottsliga aktiviteter, språkutveckling till nackmuskulatur.