Citat:
Ursprungligen postat av
GrebChim
Fast. Om du träffar mycket barnfamiljer i ditt jobb så är det helt obegripligt att du har den här synen? Du kan inte på allvar mena att den kosthållningen Hanna visar upp är det ”normala” du ser ute i samhället? Det är ju jättesjukt i så fall.
Jag blir alldeles stum helt ärligt.
Då måste ju BVC börja agera bättre om det där är vad ni ser? Herregud. Kommer det upp redan i det stadiet så måste man ju fan göra något åt det. Jag blir helt förundrad här. Tycker både tandläkare och BVC frågar om kost. Skulle man svara och visa att man åt sådär illa hemma så trodde jag det skulle ifrågasättas. Vad menar du att man gör? Ingenting? Är genuint intresserad.
På riktigt!! Skriver jag inte väldigt tydligt att ni inte ska tolka det som att jag tycker att det är bra?
Tyvärr ser det ut så i dag, att det man ser av deras kosthållning inte alls sticker ut som något ovanligt. Det är fakta.
Och såklart det pågår massor av information/ utbildning och diverse i det, precis som i mycket annat. Men det går ju bara informera. Alla familjer bestämmer ju själva hur dom lever, och det är ju så, att det krävs mer än för mycket socker i kosten för att det ska bli några mer omfattande åtgärder än information och erbjudande om stöd, föräldrautbildningar osv. Det mesta ökar i samhället, det har ni väl inte missat? Droger, psykisk ohälsa, sämre kosthållning, mera stress- mera snabbmat osv osv osv.