2025-03-24, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuffsi2024
Synd om barnet såklart att hon är sjuk igen. Aldrig hört om något liknande, ett barn som är hemma och som är sjuk så ofta. Min äldsta som går på förskola är sjuk mer sällan.

Och hon hade ju inte ens behövt skriva att hon inte kommer vara så aktiv idag, för hon är ju aldrig särskilt aktiv. Tror inte man kommer märka någon skillnad på antalet uppdateringar, är väl ungefär som vanligt.
Det hänger säkert ihop med att hon inte ammade.
Barn som inte ammas blir sjuka oftare.
Och nej, det blir ingen skillnad, hon är ju aldrig aktiv annars heller.
Citera
2025-03-24, 12:01
Medlem
Tycker det är ganska självklart varför hon blir sjuk ofta, hon går inte på förskolan där hon kan bygga upp sitt immunförsvar. Det gör att hon har ett känsligt immunförsvar och då är det mycket lättare att bli sjuk när hon väl kommer ut. Kevin kanske tar hem baciller ibland från jobbet
Citera
2025-03-24, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mindiz
Det hänger säkert ihop med att hon inte ammade.
Barn som inte ammas blir sjuka oftare.
Och nej, det blir ingen skillnad, hon är ju aldrig aktiv annars heller.
Så kan man inte säga för det stämmer inte. Jag har inte kunnat amma mina 3 barn och de var i princip aldrig sjuka när de växte upp. Åt penicillin först när den ena var 14 år. Ingen astma inga allergier. Kärnfriska. Jag känner många som är lika.
Meeeen det är alltid bra att amma. OM man kan.
Men jag vänder mig mot att man säger ATT DE BLIR SJUKARE. Så behöver det inte vara per automatik. Det skuldbelägger bara mamman när det inte alls behöver vara så.
Citera
2025-03-24, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skippan123
Så kan man inte säga för det stämmer inte. Jag har inte kunnat amma mina 3 barn och de var i princip aldrig sjuka när de växte upp. Åt penicillin först när den ena var 14 år. Ingen astma inga allergier. Kärnfriska. Jag känner många som är lika.
Meeeen det är alltid bra att amma. OM man kan.
Men jag vänder mig mot att man säger ATT DE BLIR SJUKARE. Så behöver det inte vara per automatik. Det skuldbelägger bara mamman när det inte alls behöver vara så.
Då är vi inte överens, forskningen säger annat. Men det är såklart individuellt.
Citera
2025-03-24, 12:30
Medlem
Citat:
Då är vi inte överens, forskningen säger annat. Men det är såklart individuellt.
Jag tror inte att forskningen säger att barn blir automatiskt sjuka om de inte blir ammade. Så som du formulerade dig att L blir sjuk för att hon inte blev ammad är fel. Det kan du inte veta. Det finns många orsaker till att barn blir sjuka.

Däremot när de är spädbarn har de ju bättre immunförsvar av mammans bröstmjölk. Men nu är ju L snart 2 år så jag tror inte det beror på amningen att hon blir sjuk nu.
Senast redigerad av Skippan123 2025-03-24 kl. 12:34.
Citera
2025-03-24, 12:32
Medlem
Varenda gång jag ringt 1177 så säger dom åk in så jag ringer inte ens mer. Att de fått sitta och vänta hela natten är förmodligen för där fanns barn som var sjuka på riktigt som behövde komma före. Man är bra dum i huvudet om man väntar till kvällen med att åka in. Hanna i samband med vården är helt orimligt.
Citera
2025-03-24, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frunilillabyn
Varenda gång jag ringt 1177 så säger dom åk in så jag ringer inte ens mer. Att de fått sitta och vänta hela natten är förmodligen för där fanns barn som var sjuka på riktigt som behövde komma före. Man är bra dum i huvudet om man väntar till kvällen med att åka in. Hanna i samband med vården är helt orimligt.

Hon var väl tvungen att vänta tills K kom hem från jobbet eftersom hon är helt inkapabel till att göra någonting själv.
Citera
2025-03-24, 13:41
Medlem
Citat:
Jag tror inte att forskningen säger att barn blir automatiskt sjuka om de inte blir ammade. Så som du formulerade dig att L blir sjuk för att hon inte blev ammad är fel. Det kan du inte veta. Det finns många orsaker till att barn blir sjuka.

Däremot när de är spädbarn har de ju bättre immunförsvar av mammans bröstmjölk. Men nu är ju L snart 2 år så jag tror inte det beror på amningen att hon blir sjuk nu.
Nej det har du rätt i.
Jag tycker det var märkligt att de sökte barnakuten, var hon så dålig alltså? Man söker sällan barnakuten för vanlig influensa eller magsjuka så vida inte barnet är lealöst.
Citera
2025-03-24, 14:08
Citat:
Nej det har du rätt i.
Jag tycker det var märkligt att de sökte barnakuten, var hon så dålig alltså? Man söker sällan barnakuten för vanlig influensa eller magsjuka så vida inte barnet är lealöst.
Låter ju som att de har varit där helt i onödan. Barn som är sjuka behöver sova och inte släpas runt till massa vårdinrättningar. En vanlig magsjuka är inget att åka in för.
Citera
2025-03-24, 14:14
Medlem
Jag tycker att hon slår på stora trumman varenda gång L får feber. Som om det är något jätteallvarligt när tempen går över 38 grader.

Det är ju inget konstigt alls. Bara kroppen som jobbar med immunförsvaret. Tror inte hon förstår hur det funkar. Hon blir likadan när hon själv får feber. Det verkar som om hon är dödssjuk så fort det lilla minsta händer.

Undrar hur hon ska klara alla baciller på fsk som L kommer att dra hem.
Citera
2025-03-24, 14:34
Medlem
Citat:
Jag tycker att hon slår på stora trumman varenda gång L får feber. Som om det är något jätteallvarligt när tempen går över 38 grader.

Det är ju inget konstigt alls. Bara kroppen som jobbar med immunförsvaret. Tror inte hon förstår hur det funkar. Hon blir likadan när hon själv får feber. Det verkar som om hon är dödssjuk så fort det lilla minsta händer.

Undrar hur hon ska klara alla baciller på fsk som L kommer att dra hem.

Ja, undrar vad "jättehög" feber betyder för Hanna...
Citera
2025-03-24, 14:42
Medlem
Har frågat henne två gånger nu om frisör besök på senaste inlägget men båda har blivit raderade.
Tycker inte de va så konstiga frågor så hon undviker verkligen att svara på frisör frågan. Lite töntigt kan jag tycka 🙂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in