2023-09-21, 10:38
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det är en brist på förtroende för en god makt för vilken allt är möjligt.
Ja, och är inte detta snubblande nära till att inte TRO på denna goda makt?
Citera
2023-09-21, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
Nu trodde jag förstås att själen har evigt liv? Men det verkar inte du tro. Du får förstås tro vad du vill men är inte själens odödlighet allmänt accepterad inom kristendomen?
Du kastas i eldsjön efter din uppståndelse till dom (Joh 5:28-29). Därför kallas det den andra döden. När du dör nu, första gången, ligger du i en grav. Ur graven får du en uppståndelse (Joh 5:28), så det finns ingen odödlig själ. Dessutom sa Jesus att Gud kan döda själen i eldsjön. Du blir odödlig när du förvandlas till en ande (blir som en ängel) vid uppståndelsen

De kan ju inte mera dö, de är som änglar, och de är Guds söner, eftersom de har fått uppstå. Luk 20:36

Läran om den odödliga själen är falsk.
Citera
2023-09-21, 11:06
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Nu trodde jag förstås att själen har evigt liv? Men det verkar inte du tro. Du får förstås tro vad du vill men är inte själens odödlighet allmänt accepterad inom kristendomen?
Själen är odödlig men för Gud är allt möjligt, även att döda själen.

Och frukten icke för dem som väl kunna dräpa kroppen, men icke hava makt att dräpa själen, utan frukten fastmer honom som har makt att förgöra både själ och kropp i Gehenna. -- — Matteus 10:28
Citera
2023-09-21, 11:28
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ja, och är inte detta snubblande nära till att inte TRO på denna goda makt?
Gud, med all sin makt, tillåter ondska och död på jorden och ingriper om han vill men låter annars bli. Och en vedermöda som dödar de flesta närmar sig. Men detta är livet på jorden, ett liv som måste följas av döden.

Jag kan tro att de mest hänsynslösa förtryckarna och de största hycklarna inte passar för ett evigt liv och därför döms till evig död. Men den djävulska föreställningen om evig plåga kommer nog från världens fuste Satan.

Därefter skall han ock säga till dem som stå på hans vänstra sida: 'Gån bort ifrån mig, I förbannade, till den eviga elden, som är tillredd åt djävulen och hans änglar. Ty jag var hungrig, och I gåven mig icke att äta; jag var törstig, och I gåven mig icke att dricka; jag var husvill, och I gåven mig icke härbärge, naken, och I klädden mig icke, sjuk och i fängelse, och I besökten mig icke.' Då skola också de svara och säga: 'Herre, när sågo vi dig hungrig eller törstig eller husvill eller naken eller sjuk eller i fängelse och tjänade dig icke?' Då skall han svara dem och säga: 'Sannerligen säger jag eder: Vadhelst I icke haven gjort mot en av dessa minsta, det haven I ej heller gjort mot mig.' Och dessa skola då då bort till evigt straff, men de rättfärdiga till evigt liv.» — Matteus 25:41-48
Citera
2023-09-21, 13:00
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Du kastas i eldsjön efter din uppståndelse till dom (Joh 5:28-29). Därför kallas det den andra döden. När du dör nu, första gången, ligger du i en grav. Ur graven får du en uppståndelse (Joh 5:28), så det finns ingen odödlig själ. Dessutom sa Jesus att Gud kan döda själen i eldsjön. Du blir odödlig när du förvandlas till en ande (blir som en ängel) vid uppståndelsen

De kan ju inte mera dö, de är som änglar, och de är Guds söner, eftersom de har fått uppstå. Luk 20:36

Läran om den odödliga själen är falsk.

Citat:
Själen är odödlig men för Gud är allt möjligt, även att döda själen.

Och frukten icke för dem som väl kunna dräpa kroppen, men icke hava makt att dräpa själen, utan frukten fastmer honom som har makt att förgöra både själ och kropp i Gehenna. -- — Matteus 10:28
Aha, så själen är odödlig - den har potentiellt evigt liv - men gud kan förstås som allsmäktig låta den upphöra att existera.

Och det menar ni att han gör med dem som inte kommer till himlen. Avslutar deras liv - kropp och själ - och därmed alla möjligheter för denne att uppleva någonting över huvud taget. Således kan denne inte torteras i evighet.

Eller hur länge pågår det här dödandet av kropp och själ? Slängs man i en brinnande sjö lär man väl dö på stubben. Om den är av lava. Men om den är av vatten, med säg en film av brinnande olja på ytan, kan man välja på att drunkna eller andas in elden och förtäras inifrån. Det är förstås en påtagligt smärtsam upplevelse.
Senast redigerad av Vågskålen 2023-09-21 kl. 13:06.
Citera
2023-09-21, 13:05
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Aha, så själen är odödlig - den har potentiellt evigt liv - men gud kan förstås som allsmäktig låta den upphöra att existera.

Och det menar ni att han gör med dem som inte kommer till himlen. Avslutar deras liv - kropp och själ - och därmed alla möjligheter för denne att uppleva någonting över huvud taget. Således kan denne inte torteras i evighet.

Eller hur länge pågår det här dödandet av kropp och själ? Slängs man i en brinnande sjö lär man väl dö på stubben. Om den är av lava. Men om den är av vatten, med säg en film av brinnande olja på ytan, kan man välja på att drunkna eller andas in elden och förtäras inifrån. Det är förstås en påtagligt smärtsam upplevelse.
Gud kan förstås välja något annat straff, som att låta någon leva med evig skam, men döden är nog smärtfri om man bortser från ångesten innan.
Citera
2023-09-21, 13:12
Medlem
Citat:

Det är du som missuppfattar texten och översättningen som är missledande. Evig död betyder inte att sluta existera. Evig död=evigt helvete=en evighet utan den levande Guden.

Gud är liv/kärlek, helvetet är en helt Gudlös avgrund som saknar alla attribut som kommer ifrån Gud. En Gudlös, evig avgrund utan liv/ljus/hopp/kärlek (utan Gud).
Citera
2023-09-21, 13:13
Medlem
Citat:
Gud kan förstås välja något annat straff, som att låta någon leva med evig skam, men döden är nog smärtfri om man bortser från ångesten innan.

Förstår fortfarande inte var du har fått idén om att döden=att upphöra att existera. Det är ju helt och hållet en idé grundad i materialismen/ateismen.
Citera
2023-09-21, 13:16
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JesusHeligaBlod
Förstår fortfarande inte var du har fått idén om att döden=att upphöra att existera. Det är ju helt och hållet en idé grundad i materialismen/ateismen.
Menar du att Gud inte kan få någon att upphöra att existera?
Citera
2023-09-21, 13:17
Medlem
Citat:

Citat:

I den här videon beskrivs skillnaderna mellan eldsjön och hades etc.
https://youtu.be/zPhIhL9kA0c?si=TF2bs_zWBCLYCHPQ

Nej, ingen själ kommer upphöra att existera. Evig död betyder betyder en evighet separerad ifrån Gud. Inte att upphöra att existera och få evig vila.
Citera
2023-09-21, 13:18
Medlem
Citat:
Menar du att Gud inte kan få någon att upphöra att existera?

Oavsett om Gud kan göra det (Gud kan allt) så står det ingenstans att så är fallet. Evig vila (upphöra att existera) är inget straff utan mångas högsta önskan.
Citera
2023-09-21, 13:25
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
I den här videon beskrivs skillnaderna mellan eldsjön och hades etc.
https://youtu.be/zPhIhL9kA0c?si=TF2bs_zWBCLYCHPQ

Nej, ingen själ kommer upphöra att existera. Evig död betyder betyder en evighet separerad ifrån Gud. Inte att upphöra att existera och få evig vila.
Citat:
Oavsett om Gud kan göra det (Gud kan allt) så står det ingenstans att så är fallet. Evig vila (upphöra att existera) är inget straff utan mångas högsta önskan.
En video duger inte som referens för mig. Bara citat av Jesus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in