2023-09-02, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AZOV88
Tack så mycket. Den ende hittills i tråden som inte låtsas som att det regnar. Folk hoppar på treåriga IT-utbildningar år 2023 med antagelsen att de inte bara skall kunna få jobb efter examen, utan också att de skall kunna göra långkarriär på det.

Tror inte att svenskar kommer påverkas så mycket.
Citera
2023-09-03, 00:05
Medlem
AZOV88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Tror inte att svenskar kommer påverkas så mycket.
AI är ett globalt fenomen
Citera
2023-09-03, 01:27
Medlem
auruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
En gigantisk fördel med javascript är att du kan köra samma kod på backend och frontend.

Om man är någorlunda frisk i huvudet så väljer man sedan de +5 senaste åren js som språk för både backend och frontend på webben

Så ja, det går att köra på backend också. Och i underbara projekt så är det till och med till stor del samma kod.

Och det är nog så framtiden ser ut - skillnaden mellan ”frontend” och ”backend” blir mindre.

Men det lär också luta åt att frontendkoncept försvinner mer än backendkoncept, även om de kommer att bli mer sammanlänkade
Rätt men inte helt rätt.
Frontendare kommer bli mer backend men backendare kommer aldrig bli frontendare.

Det skiljer fortfarande enormt i både intressen i vad man vill göra mellan grupperna men främst vad "riktig" backend är. Det är inget du löser med React/nextjs tex.
Citera
2023-09-04, 09:04
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Jag skulle säga att det ser dystert ut. Snart kommer UX/UI personernas beskrivningar och bilder användas för att skapa hela sidan med AI. En frontendutvecklare kommer sedan sköta det sista finliret eller en promt-enginner för att förbättra resultatet. 19/20 frontend utvecklare kommer sparkas och den återstående personen kommer kunna hantera 20 gånger mer nu när bara specifika edgecases behöver göras manuellt.

Funkade det hade storföretag redan rullat ut det som SaaS och det har de inte gjort.

'Hajpen' handlar om rättsprocesser som man vill underminera och investerare som man vill bedra.
Citera
2023-09-04, 11:02
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Funkade det hade storföretag redan rullat ut det som SaaS och det har de inte gjort.

'Hajpen' handlar om rättsprocesser som man vill underminera och investerare som man vill bedra.
Klart att det funkar, det är omställningen, träningarna och annat som tar lite tid i början nu bara. "Storföretag" satsar intensivt just nu för att lyfta allas kompetenser angående detta för att sedan kunna sälja in detta till kunderna. De trycker på att hela personalstyrkorna ska förstå och kunna jobba med generative AI.

Jag som ägnat de sista 14 åren åt Artificial Neural Nets och sett deep learning, RNNs, etc etc skapas tycker det är mycket bra att man kan klicka "Direkt till quizet" på alla dessa utbildningar de tvingar på alla just nu.
Citera
2023-09-04, 13:38
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Klart att det funkar, det är omställningen, träningarna och annat som tar lite tid i början nu bara. "Storföretag" satsar intensivt just nu för att lyfta allas kompetenser angående detta för att sedan kunna sälja in detta till kunderna. De trycker på att hela personalstyrkorna ska förstå och kunna jobba med generative AI.

Jag som ägnat de sista 14 åren åt Artificial Neural Nets och sett deep learning, RNNs, etc etc skapas tycker det är mycket bra att man kan klicka "Direkt till quizet" på alla dessa utbildningar de tvingar på alla just nu.

Nä, det gör de inte. De dumpade ut sina halvkokta s.k. AI-produkter till vrakpris i hopp om att få in några slantar innan diverse rättsprocesser som kan gå åt vilket håll som helst stänger igen, och säkert delvis i hopp om att någon annan skulle lyckas hitta på något lönsamt med skiten.

Det är därför produktutvecklingen ligger i egna bolag, risken är monumental, precis som arbetsinsatsen i klassificering och moderering, och energiåtgången i s.k. träning.

Om det är vad du gjort senaste decenniet borde du vara rätt så nojjig nu, när vi är på väg in i nästa 'AI-vinter'. Vad ska du göra när fejkintelligenspengarna tar slut? Sitta och klassa foton åt något litet bolag som kör drönare åt skogsägarna?
Citera
2023-09-04, 18:10
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Jag skulle säga att det ser dystert ut. Snart kommer UX/UI personernas beskrivningar och bilder användas för att skapa hela sidan med AI. En frontendutvecklare kommer sedan sköta det sista finliret eller en promt-enginner för att förbättra resultatet. 19/20 frontend utvecklare kommer sparkas och den återstående personen kommer kunna hantera 20 gånger mer nu när bara specifika edgecases behöver göras manuellt.

Om man löser AGI kan vad som helst hända men då tror jag alla jobb är hotade. Men säg att man bara vidareutvecklar AI så tror jag folk underskattar hur mycket av programmering som är kravspecning. Produktchefen/produktutvecklaren specar på övergripande nivå, programmeraren specar på detalj nivå.

AI kan slumpa fram detaljnivån på en kravspec baserat på en övergripande kravspec men det finns inget som säger att det är de detaljerna av kravspec man vill ha. Försök få Midjourney att göra en detaljerad tavla som du har i huvet. Det tar förmodligen ganska lång tid. För allt ligger i detaljerna som någon måste förklara/promta för AI för att det skall kunna bli den produkt man vill ha. Det kommer bli svårt. Det är idag väldigt svårt att höja produktiviteten märkbart med hjälp av AI pga att det tar tid och iterationer att få det man vill ha, och sedan ytterligare felsökning i resultatet.

Så tror inte på någon 20x produktivitetsökning i närtid, bortsett från via ett genombrott i AGI.
Citera
2023-09-04, 18:30
Medlem
brukstjacks avatar
Blev en jävla gubbrant av allt men...

Tror framtiden för FE är sämre än idag. Prestandan på nästan alla enheter går spikrakt uppåt och nästan inga mardrömsenheter är fortfarande i bruk, alla stora ramverk har nåt en ansenlig mognad samtidigt som nästan inget revolutionärt hänt inom FE på evigheter. Snart kommer även en casual BE kunna skriva FE-kod med duglig kodkvalitet och utan galna prestandaproblem.

Det är så mycket som gått fel inom FE det senaste decenniet att det nog är för svårt att reparerar.

JS har alltid varit ett sorgebarn, inte för att det nödvändigtvis är dåligt men för att inte ens de flesta seniora utvecklare förstår sig på prototyp-baserad programmering (jag har till denna dag i princip aldrig sett någon använda "new", "prototype" och "this" på ett genomtänkt och rimligt sätt). När man sedan slängde på "class" som man lovade skulle vara syntactic sugar för att stunden efter rövknulla alla med "web components" började jag delvis ge upp och zona ut. Fördärvet är väl närmast komplett när normen nu verkar bli TypeScript, mindre elegant typannotation har världen aldrig skådat (blows my mind att någon tänkte "rimligt, det kör vi på" när dom hörde meningen "mannen bakom Java-klonen C# har tagit ASP.NET till JS"). Vid det här laget har det lagts allt för åtskilliga hundratals miljoner kronor och arbetstimmar av några av dom skarpaste hjärnor vi har på att optimera webbläsare och JIT-kompilering, det finns inte på kartan att Google, Mozilla eller Apple skulle vara villiga att ta ett steg tillbaka och se över varken språk eller ekosystem - klen tröst är att ECMA åtminstone inte längre släpper igenom lika många galna proposals.

CSS som namnet antyder är tänkt att vara cascading, men det här fattade inte heller folk, så nu sitter vid med CSS-filer (e.d.) scopeade till enskilda komponenter, till och med inlineade style-attribut verkar bli mer och mer standard (ja, det finns en nischad användning för dom ibland).

Semantisk webb är stendött. WebAssembly är stendött. WebGL är stendött.

Kort och gott: det finns ingen elegans kvar, absolut inget används som det är tänkt, det mesta är bara ogenomtänkta lappverk staplade på andra ogenomtänkta lappverk. Allt som skulle bli fett rann ut i sanden. Vems fel är det? Allas. Men när vi tittar tillbaka om 20 år så tror jag en avgörande stund var när Facebook/Meta open sourcade React. Det var helt jävla uppenbart för alla insatta att Facebook satt på ett jätteproblem med att stora delar av deras FE var lastgammal statisk PHP-kod, så dom behövde ett sätt att konsumera statisk HTML och populera den med state och event handlers, JSX och React was born. Av nån anledning hoppade även bolag som inte hade en kodbas från 2008 på tåget och nu får vi alla leva med att även ett enkelt formulär läcker minne som ett såll och har typ en bundle-size på 100 mb, allt i ett huvudsakligen enkeltrådat JS.

Jaja, vi överlevde ASP och jQuery vi kanske överlever det här också.
Citera
2023-12-07, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Rätt men inte helt rätt.
Frontendare kommer bli mer backend men backendare kommer aldrig bli frontendare.

Varför inte?
Citera
2023-12-24, 09:10
Medlem
HomoDeuss avatar
Framtiden ser bra ut, men blir vad du gör den till.

Glöm allt trams om att AI tar över etc. Lyssna inte på sådana nötter eftersom de inte har den minsta susning om vad de babblar om. Nya verktyg så som AI innebär inte undergången för frontendutvecklare, bara en förändring av verktygslådan och att utvecklare behöver ta till sig ny kompetens.

Med möjligheten att producera mer kommer också ökade nya förväntningar från kunder/användare i matchande takt. Kreativa frontendare kommer att behövas länge till.
Citera
2024-06-27, 01:49
Medlem
Den ser bra ut för min del, jag avslutade nyligen en YH-utbildning. Sökte 5 jobb här i kommunen, blev erbjuden 2.
Citera
2024-07-12, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PringlesRoret
Den ser bra ut för min del, jag avslutade nyligen en YH-utbildning. Sökte 5 jobb här i kommunen, blev erbjuden 2.

Härligt, grattis!
Får man fråga vilken utbildning du läste?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in