Citat:
Ursprungligen postat av
DumbleOD
Jag har en tre år gammal bil som gått 6000 mil. Den kostle mig 550.000 i inköp för 2 år sedan. Kör ungefär 2500 mil om året varav 1500 i jobbet.
Tidigare har jag alltid bytt bil vart tredje år, men nu känns det inte som en bra plan att återigen höja huslånet och hosta upp ett par hundratusen för att få åka ny bil. Istället tänker jag behålla bilen så länge det är ekonomiskt försvarbart.
Just nu är ju värdeminskningen kanske 25% om året, så av mina 550.000 finns kanske 300.000 kvar efter två år (överslagsräkning i huvudet). I belopp räknat kommer ju värdeminskningen att sjunka, och på sikt även procentuellt. Så tillslut blir bilen riktigt billig att åga på det sättet. Samtidigt gör ju min körsträcka att om jag behåller den i tio år så har den gått minst 25.000 mil och då börjar väl mer allvarliga fel uppträda. Så min fråga är hur länge ska man behålla en ny eller nästa ny bil för att minimera sin milkostnad? Är det tom så att det alltid är bäst att behålla den så länge som möjligt tills det är dags att skrota efter 20 år och 50.000 mil?
Din fråga är att jämställa med en gungbräda/våg.
På den ena sida ekonomin, som blir förmånligare ju längre du kör bilen.
På andra sidan driftsäkerheten med en nyare bil, och alla trafiksäkerhetsbefrämjande saker som tillkommer för varje år som går, och NÖJET med en ny bil.
Betyder bilen mindre som IMPOMETER på omvärlden skulle jag behålla bilen och lägga pengarna på resor, barn/barnbarn.
En tredje faktor är vad du har för bil.
Har du en Volvo, VAG eller annan tysk bil kan det vara ekonomiskt att byta efter tre år.
Men har du en japansk bil kan du nog behålla den tre gånger så lång tid, med bibehållen driftsäkerhet.
I min ungdom bytte jag bil varje höst när nya modeller kom - nya Volvo, nya SAAB och nya Opel.
Men nu har jag vuxit till mig och köper endast japanska bilar som Lexus/Toyota, Honda, Mazda och Suzuki.
Har även provat några nya européer som Renault, Peugeot, FIAT, BMW, Mercedes, VW, Land Rover och Citroen, samt, i tidernas begynnelse, ett par något begagnade Plymouth(EJ raggarbilar).
Och som hobbybilar två MGA, två MGB, en Niva, tre Jeepar, fyra Samurai/Jimny och en Shogun.