• 1
  • 2
2023-09-01, 07:10
Medlem
Jag har en tre år gammal bil som gått 6000 mil. Den kostle mig 550.000 i inköp för 2 år sedan. Kör ungefär 2500 mil om året varav 1500 i jobbet.

Tidigare har jag alltid bytt bil vart tredje år, men nu känns det inte som en bra plan att återigen höja huslånet och hosta upp ett par hundratusen för att få åka ny bil. Istället tänker jag behålla bilen så länge det är ekonomiskt försvarbart.

Just nu är ju värdeminskningen kanske 25% om året, så av mina 550.000 finns kanske 300.000 kvar efter två år (överslagsräkning i huvudet). I belopp räknat kommer ju värdeminskningen att sjunka, och på sikt även procentuellt. Så tillslut blir bilen riktigt billig att åga på det sättet. Samtidigt gör ju min körsträcka att om jag behåller den i tio år så har den gått minst 25.000 mil och då börjar väl mer allvarliga fel uppträda. Så min fråga är hur länge ska man behålla en ny eller nästa ny bil för att minimera sin milkostnad? Är det tom så att det alltid är bäst att behålla den så länge som möjligt tills det är dags att skrota efter 20 år och 50.000 mil?
Citera
2023-09-01, 08:10
Medlem
NyaHenriksss avatar
Sköt om bilen och behåll den.
Citera
2023-09-01, 08:25
Medlem
Frågan är lite hur du känner.
De flesta av dagens bilar överlever nog enkelt 20-30 000 mil men då kräves en del underhåll. Byta av oljor i drivaxlar och växellåder , byte av kamrem etc.
Men en ganska generell kravställning brukar vara att de flesta av bilens komponenter skall överleva 10år eller 16000mil.
Men i dagsläget är det nog en bra ide att behålla den bil man har(Om den funkar bra och inte är för dyr i drift) tills det blir lite mer klarlaggt hur framtidens bilar kommer att drivas.
Du kan lätt behålla bilen i alla fall 3-4år till, och det blir ekonomiskt lönsamt.
Det där att byta var 3år känns lite förlegat, även om försäkringen kostar lite mer.
Men för 20-30år sen var många bilar rätt skraltiga efter 3-5år, idag är väl den tiden snarare 10-15år.
Citera
2023-09-01, 09:33
Medlem
Vargunge1s avatar
Min bil kostade 38,500 kr ny. Den är väl omskött och har i dagsläget rullat 28,187 mil. Byggde om motorn till etanol för 6 år sedan. I övrigt har den bara fått service och vissa slitagedelar bytta. Värdeminskningen är 0. Nu är det värdehöjning istället. Ekonomi är att behålla det som fungerar, och aldrig låna pengar till bilköp
Senast redigerad av Vargunge1 2023-09-01 kl. 09:35.
Citera
2023-09-01, 09:47
Medlem
yz44s avatar
Vad som är en ekonomisk livslängd beror till stor del på hur behovet ser ut.

Den som använder bilen i tjänsten eller måste ha den för att regelbundet kunna transportera sig vill ha en så pålitlig bil som möjligt, d.v.s. en nyare bil med färre förväntade problem.

För den som inte måste använda bilen är det lönsammare att behålla den längre.
Och när reparationskostnaderna närmar sig bilens värde är det dags att göra sig av med den.
Citera
2023-09-01, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DumbleOD
Jag har en tre år gammal bil som gått 6000 mil. Den kostle mig 550.000 i inköp för 2 år sedan. Kör ungefär 2500 mil om året varav 1500 i jobbet.

Tidigare har jag alltid bytt bil vart tredje år, men nu känns det inte som en bra plan att återigen höja huslånet och hosta upp ett par hundratusen för att få åka ny bil. Istället tänker jag behålla bilen så länge det är ekonomiskt försvarbart.

Just nu är ju värdeminskningen kanske 25% om året, så av mina 550.000 finns kanske 300.000 kvar efter två år (överslagsräkning i huvudet). I belopp räknat kommer ju värdeminskningen att sjunka, och på sikt även procentuellt. Så tillslut blir bilen riktigt billig att åga på det sättet. Samtidigt gör ju min körsträcka att om jag behåller den i tio år så har den gått minst 25.000 mil och då börjar väl mer allvarliga fel uppträda. Så min fråga är hur länge ska man behålla en ny eller nästa ny bil för att minimera sin milkostnad? Är det tom så att det alltid är bäst att behålla den så länge som möjligt tills det är dags att skrota efter 20 år och 50.000 mil?
Din fråga är att jämställa med en gungbräda/våg.
På den ena sida ekonomin, som blir förmånligare ju längre du kör bilen.
På andra sidan driftsäkerheten med en nyare bil, och alla trafiksäkerhetsbefrämjande saker som tillkommer för varje år som går, och NÖJET med en ny bil.
Betyder bilen mindre som IMPOMETER på omvärlden skulle jag behålla bilen och lägga pengarna på resor, barn/barnbarn.

En tredje faktor är vad du har för bil.
Har du en Volvo, VAG eller annan tysk bil kan det vara ekonomiskt att byta efter tre år.
Men har du en japansk bil kan du nog behålla den tre gånger så lång tid, med bibehållen driftsäkerhet.

I min ungdom bytte jag bil varje höst när nya modeller kom - nya Volvo, nya SAAB och nya Opel.
Men nu har jag vuxit till mig och köper endast japanska bilar som Lexus/Toyota, Honda, Mazda och Suzuki.

Har även provat några nya européer som Renault, Peugeot, FIAT, BMW, Mercedes, VW, Land Rover och Citroen, samt, i tidernas begynnelse, ett par något begagnade Plymouth(EJ raggarbilar).
Och som hobbybilar två MGA, två MGB, en Niva, tre Jeepar, fyra Samurai/Jimny och en Shogun.
Citera
2023-09-01, 12:23
Medlem
fejsetnr1s avatar
Köpte en Toyota yaris hybrid... Bästa bilen ja haft... kommer nog ha den tills ja trillar av pinnen... Sen att den nästan är gratis att köra gör ju inget det heller...
Citera
2023-09-01, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vargunge1
Min bil kostade 38,500 kr ny. Den är väl omskött och har i dagsläget rullat 28,187 mil. Byggde om motorn till etanol för 6 år sedan. I övrigt har den bara fått service och vissa slitagedelar bytta. Värdeminskningen är 0. Nu är det värdehöjning istället. Ekonomi är att behålla det som fungerar, och aldrig låna pengar till bilköp

Vad i hela världen köpte du för bil ny för 38000kr? Det måste väl vara 380 vilket fortfarande är rätt billigt.

Jag har alldeles nyss bytt bil och jag stod i samma kval, köpa något som man byter ut efter 3-4 år eller nått som redan tappat den större delen av värdet och försöka hålla liv i den länge.

I slutändan så blev det en kompromiss, jag kom över en begagnad Tesla modell S med fri supercharging för lite över 300k och tänker försöka hålla den vid liv i minst 6 år, då har den kostat mig ungefär vad jag tankar i min föra bil på samma tid, allt efter det är ren förtjänst.

Vi får se om det är ett genidrag eller en idiotinvestering om ca 5,5år.
Citera
2023-09-01, 13:15
Medlem
2018 som jag köpte sprillans ny Volvo V60 D4 Classic på kampanj för 285k. Avbetald i November. Den har nu gått 8k mil.
Den kommer jag nog köra till 25k mil iaf innan jag byter. Går så himla bra och drar hyfsat lite, 0.5-0.6l beroende på årstid osv. Inga jättepengar heller att byta slitagedelar på om man kan skruva lite själv.

Är ju jäkligt skönt o ha en bil som man är enda ägare på. Man vet ju precis hur den är skött.
Kommer fortsätta att placera summan jag betalat på avbetalning för ny bil i framtiden.
Fan köpa ny bil nu med 8-9% ränta blir ju galet mycket pengar om man ska räkna med soppa, försäkring, avbetalning, service osv.

Så visst är det ekonomiskt försvarbart att äga en bil länge om man tar hand om den skulle jag säga.

Spara pengar så mycket man kan för att slippa kasta bort pengar på räntekostnader som en nyare bil innebär med lån osv.
Citera
2023-09-01, 13:44
Medlem
Vargunge1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BB555BB
Vad i hela världen köpte du för bil ny för 38000kr? Det måste väl vara 380 vilket fortfarande är rätt billigt.

Jag har alldeles nyss bytt bil och jag stod i samma kval, köpa något som man byter ut efter 3-4 år eller nått som redan tappat den större delen av värdet och försöka hålla liv i den länge.

I slutändan så blev det en kompromiss, jag kom över en begagnad Tesla modell S med fri supercharging för lite över 300k och tänker försöka hålla den vid liv i minst 6 år, då har den kostat mig ungefär vad jag tankar i min föra bil på samma tid, allt efter det är ren förtjänst.

Vi får se om det är ett genidrag eller en idiotinvestering om ca 5,5år.
en Mazda 323 från 1987. Jag har en 323 89 också men den var lite dyrare ny
Citera
2023-09-01, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vargunge1
en Mazda 323 från 1987. Jag har en 323 89 också men den var lite dyrare ny

Okej ja det förklarar en del det motsvarar runt 92000kr idag vilket fortfarande är en extremt prisvärd bil
Citera
2023-09-01, 15:58
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DumbleOD

Har man en bil som fungerar bra så är det väl mer ekonomiskt att behålla bilen så länge som möjligt förutsatt att man inte får ett måndagsexemplar av bil som krånglar hela tiden.
Själv köpte jag ny bil för 13 år sedan och betalade den kontant. Har gjort vanlig service och bytt ut vanliga slitdelar och allt detta gör jag själv. Motor och växellådan är fortfarande samma + batteriet sedan den var ny och idags läget har den rullat 43000 mil. Kommer ha kvar den så länge det går.
Är nog det mest ekonomiska så länge jag bara behöver göra service och byta slit delar. Har inte haft några större reparations kostnader på bilen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in