Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-08-30, 20:36
Medlem
Hej! Min Xiaomi mi 11 (ca 2 år gammal) började idag strula på så sätt att power-knappen (den på sidan som låser upp telefonen med fingeravtryck) blivit sjukt överkänslig. Minsta rörelse mot den (uatn tryck, bara beröring av fingrar, tyg, vad som helst) gör att skärmen lyser upp, och menyn för att stänga av/starta om kommer upp. Har jag telefonen i fickan klickas "restart" automatiskt genom att tyget kommer emot knappen, och telefonen startas om. Detta är fruktansvärt enerverande, och jag har försökt googla, men inte hittat något vettigt svar. Jag gjorde en systemuppdatering, det hjälpte inte, har rebootat genom att hålla in power-knappen och volym upp-knappen, men detta hjälpte inte heller. Finns det något sätt att stänga av den knappen helt och hållet, och i så fall - något annat sätt att låsa upp telefonen? Har inte råd att köpa en ny mobil i nuläget, så skulle verkligen bli glad om någon här har en lösning.
Tack på förhand
Citera
2023-08-30, 23:08
Medlem
Du har reklamationsrätten kvar. Reklamera den.
Citera
2023-08-30, 23:27
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chipsmonster1
Jag gjorde en systemuppdatering, det hjälpte inte, har rebootat genom att hålla in power-knappen och volym upp-knappen, men detta hjälpte inte heller.
Menar du att knappkombinationen fabriksåterställde mobilen eller bara omstart? Om inte allt återställdes så kan du testa att göra säkerhetskopiering och sedan fabriksåterställning.
Hjälper inte det kan en annan lösning vara att installera custom Rom https://forum.xda-developers.com/t/r...30-23.4490535/ eller göra nedgradering om problemet blev efter senaste uppdateringen?
Citera
2023-08-31, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Menar du att knappkombinationen fabriksåterställde mobilen eller bara omstart? Om inte allt återställdes så kan du testa att göra säkerhetskopiering och sedan fabriksåterställning.
Hjälper inte det kan en annan lösning vara att installera custom Rom https://forum.xda-developers.com/t/r...30-23.4490535/ eller göra nedgradering om problemet blev efter senaste uppdateringen?

Nej, såg bara ett tips på nätet att man skulle göra en omstart på det viset istället, så att cacheminnet töms. Jag mailade Xiaomi support igår kväll, och fick ett svar från dem. Det fungerar inte att ha ett skal på den som personen föreslår, så jag skickade tillbaka information för det andra alternativet:

"Hello, Greetings from Xiaomi Customer Support! This is Steven.
We at Xiaomi value your trust and we apologize for the inconvenience. Rest assured that we'll assist you on this.
We would like to inform you that if your power button is very sensitive, you can try to put a phone case and check if it can be better. The power button can not be disabled. If put a phone case still can not solve the problem, please rest assured that our authorized dealers offer warranty and repair services for original purchasers. We will guide you to the local service centers for inspection once you could share the following details:
1. Dealer/Store Name:
2. Dealer/Store Address:
3. Country/Region:
4. IMEI Number:
You can find IMEI number by the following methods:
(1). Enter *#06# on the dialer interface and the device will display IMEI number;
(2). Go to “Settings” >> “About phone” >> “Detailed info and specs” >> “Status”. Then you can find IMEI number;
(3). If you still have package, you can find IMEI number on it.
After receiving the above details, we will get back to you soon.
We hope the above information helps you.
Best Regards
Xiaomi Global Email Service "

Fungerar inte det får jag testa fabriksåterställa, tack för tipset!
Idag har telefonen startat om sig av sig själv massor av gånger, även om den legat stilla på ett bord, så hamnar den i någon slags loop där den startar om sig kanske 5 gånger innan den till sist frågar efter pin-kod. Går det att svara på om detta är ett problem med mjukvara, eller är det själva knappen som problemet ligger i?
Citera
2023-08-31, 18:11
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chipsmonster1
Går det att svara på om detta är ett problem med mjukvara, eller är det själva knappen som problemet ligger i?
Okej då förstår jag ...såg att många har liknande problem med olika Xiaomi men någon skrev på detta forumet att det löste sig efter att ha nedgraderat till tidigare version men andra bytte ut knappen m.m. https://forum.xda-developers.com/t/p...ssing.4473427/
Senast redigerad av frank_pe 2023-08-31 kl. 18:17.
Citera
2023-08-31, 21:43
Medlem
Ååh tusen tack för den länken!
Citera
2023-11-20, 19:51
Medlem
Tänkte bara uppdatera här ifall någon annan stöter på samma problem - det som sist och slutligen löste problemet var att trycka in power-knappen extremt hårt en stund.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback