• 1
  • 2
2023-08-30, 23:15
Medlem
Tsanwhalars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daTkonshens
Tänk om man istället hade kunnat ta ut pensionen 2013 t.ex. och köpt bitcoins, hade varit miljardär idag.

Ja det hade varit något. Investera i kryptovaluta idag är dock en stor risk och svårt att sälja
Citera
2023-08-31, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tsanwhalar
Som rubriken lyder.

Jag undrar om man får ta ut sin intjänade pension dvs, sälja av en del av fonden vid t ex skulder eller om man behöver pengar till kontantinsats

Jag tycker ju att man själv ska få välja när man tar ut de, då det inprincip fungerar som privatsparande
Välj att jobba hos en arbetsgivare utan kollektivavtal så slipper du att de betalar in pengar till din framtida pension. Bättre att som 30-åring bränna pengarna på konsumtion än att ha det när man blir pensionär.
Citera
2023-08-31, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clas.Ohlsson.453
Barnen får lite barnpension av staten men resten kommer gå till allmäna pensionfonden som finansierar diverse vänsterprojekt tyvärr. Så ja han har tekniskt sätt fel.

Nope. Premiepensionsmedlen fördelas på övriga premiepensionsinnehavare.
Allmänna pensionsfonden finansierar inte några projekt och det finns inga innestående medel att fördela nånstans. Inkomstpensionsrätten är bara en skuld för framtida pensionsutbetalningar.
Citera
2023-08-31, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tsanwhalar
Arbetsgivaren betalar ju in automatiskt. Om jag skulle dö delas ju pensionen ut till mina barn t ex. Förstår inte varför man inte kan välja ta ut sina egna pensionspengar? Finns det inte undantag då?

Anledningen är att om du super bort din pension i förtid så kommer du bli statens problem och behöva få en massa bidrag eller kosta på andra sätt. Därför låser man pengarna och betalar ut månadsvis när det är dax så att man försäkrar sig om att du klarar av att försörja dig med dina egna pengar när det är dax. Om du anstränger dig så förstår du nog detta.
Citera
2023-08-31, 09:33
Medlem
Jag sparar dubbelt i en direktpension som jag kan ta ut när jag vill samt vanlig tjänstepension.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in