• 1
  • 2
2023-08-29, 22:05
Medlem
FulOchMisslyckads avatar
Den här vintern tänker jag minska elräkningen genom att stänga av kylskåpet och frysen. Jag behöver tips på mat jag äta under vintern som inte behöver förvaras i kyl och frys. Till exempel öppnade matförpackningar som klarar sig i rumstemperatur eller maträtter som klarar sig några dagar i rumstemperatur.

Jag vet att mjukost på tub kan förvaras i rumstemperatur även efter förpackningen öppnats. Finns det något mer?
Citera
2023-08-29, 22:14
Spaghetti
Citera
2023-08-29, 22:18
Medlem
kaffekvarn22s avatar
Konserver, fast du kanske menar EFTER att produkten har öppnats? Det kan bli desto svårare. Du får helt enkelt leva på ris eller pasta
Citera
2023-08-29, 22:20
Medlem
Men herregud,,
Vad ska du med kylskåp om det är vinter???
Var inte så jäkla tappad, googla hur man saltar och syrnar råvaror. Om du inte fattar vad råvaror är, och hur du kan andvända dessa är du tyvärr ganska körd, och rätt så död.
Citera
2023-08-29, 22:22
Medlem
Saxat från en preppersite, mat som håller sig i 'evighet' eller länge, torrt mörkt och i burkar.

Honung,bönor,vitt ris,torrmjölk,salt,soja,vinäger,socker,sprit,buljo ngtärningar,majs(popcornmajs)
MRE, konserver
Citera
2023-08-29, 22:26
Medlem
MuntertMongos avatar
Brännvin, mycket kalorier, håller i evighet och fryser inte i minusgrader.
Citera
2023-08-29, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FulOchMisslyckad
Jag behöver tips på mat jag äta under vintern som inte behöver förvaras i kyl och frys.
Torkad tortellini. Smör, matolja. Snackskorvar. Grönsaker, rotfrukter, kryddor i kruka. Fisksås, soja. Bröd.

Tänk på att du kan ha mat som kräver kyla utomhus om det är tillräckligt kallt i vinter.
Senast redigerad av Pillerarm 2023-08-29 kl. 22:35.
Citera
2023-08-29, 22:31
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FulOchMisslyckad
Den här vintern tänker jag minska elräkningen genom att stänga av kylskåpet och frysen. Jag behöver tips på mat jag äta under vintern som inte behöver förvaras i kyl och frys. Till exempel öppnade matförpackningar som klarar sig i rumstemperatur eller maträtter som klarar sig några dagar i rumstemperatur.

Jag vet att mjukost på tub kan förvaras i rumstemperatur även efter förpackningen öppnats. Finns det något mer?
Fast det beror på vilken uppvärmning du har, betalar du för uppvärmningen, så vinner du lite, då de värmer upp hus/lägenhet. Har du elvärme vinner du inget alls. Det blir samma kostnad med eller utan kyl/frys. Samma gäller alla elektriska apparater.

På sommaren är det 100% vinst.
Citera
2023-08-29, 22:32
Medlem
Naravodomoks avatar
Fisksås, fick jag nyss lära mig. Det t.o.m SKA förvaras i rumstemperatur även när den öppnats, annars bildas saltkristaller i den.

Det var en mindfuck för mig iaf, men det är väl salthalten som gör att den håller utanför kylskåp.
Citera
2023-08-29, 22:37
Medlem
Onanikrems avatar
Torrfoder (frystorkat) Finns från överlevnadsmat a´ 95kr/portion till snackcupps och påsar med pasta carbonara, varma koppen etc. för ca. 15kr. Soldatens ärtsoppa finns numera i en mindre burk "en potion" för ca 20 kr.
Citera
2023-08-30, 06:07
Medlem
yz44s avatar
Smör behöver inte förvaras i kyl, konserver, frystorkat, torra varor, bröd.

Är väl egentligen bara ett problem med projektet, det kommer inte att spara några pengar.
De pengar som sparas på elen kommer inte räcka för att betala den dyrare maten.
Citera
2023-08-30, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Fast det beror på vilken uppvärmning du har, betalar du för uppvärmningen, så vinner du lite, då de värmer upp hus/lägenhet. Har du elvärme vinner du inget alls. Det blir samma kostnad med eller utan kyl/frys. Samma gäller alla elektriska apparater.

På sommaren är det 100% vinst.

Nu blir ju inte all energi överskottsvärme som värmer bostaden, även om det till viss del stämmer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in