• 1
  • 2
2023-08-31, 17:08
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Pecorino är väldigt syrligt. Väldigt gott men utmärker sig enormt från parmesan, så var det Pecorino du ätit hade du märkt det.
När jag kikar på olika produktförpackningar så verkar det inte vara Pecorino. Ska testa ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Eftersom tråden handlar om "fake-produkter" känns det rimligt att nämna näringsjäst som fungerar utmärkt som ett vegetariskt substitut för parmesan.
Tack för tips, får väl vara innanför topic. Skal testas. Skeptisk till vegansaker, men en vän gjorde någon fake...ostaktigt och det var det godaste jag käkat på länge, kände nästan fysiskt hur go'-synapserna sprakade i huvudet.

Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Inte så konstigt den har en rätt annorlunda smak, då den är gjort av fårmjölk.

En sak jag noterat inte en enda fake har presenterats i tråden.
ICA tex de köper in och packar själva, det gör inte det till parmesanen till fake
Ett paket märkt med både Parmigiano Reggiano och ICA-loggan räknas inte som fake nej. Fake räknar jag som samma tillverkningsmetod men inte från det geografiska området.
Citera
2023-08-31, 17:09
Medlem
Damen101s avatar
Det finns en sort i en liten gul påse som kostar 10kr. Det brukar jag ha på när jag käkar en djupfryst lasange.
Citera
2023-08-31, 18:53
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
När jag kikar på olika produktförpackningar så verkar det inte vara Pecorino. Ska testa ändå.

Tack för tips, får väl vara innanför topic. Skal testas. Skeptisk till vegansaker, men en vän gjorde någon fake...ostaktigt och det var det godaste jag käkat på länge, kände nästan fysiskt hur go'-synapserna sprakade i huvudet.

Ett paket märkt med både Parmigiano Reggiano och ICA-loggan räknas inte som fake nej. Fake räknar jag som samma tillverkningsmetod men inte från det geografiska området.
Det är vad som står på förpackningen , och har aldrig pratat nått om ICA skulle var fake.
Bara att det är om packat av dom, kan tom vara så att det är packat av leverantören också.
Citera
2023-09-01, 18:07
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det är vad som står på förpackningen , och har aldrig pratat nått om ICA skulle var fake.
Bara att det är om packat av dom, kan tom vara så att det är packat av leverantören också.
Vet inte riktigt vad det är du argumenterar eller försvarar dig mot här?
Citera
2023-09-01, 20:35
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Vet inte riktigt vad det är du argumenterar eller försvarar dig mot här?
Det är vad det står på förpackningen, hur är det oklart?
Citera
2023-09-01, 22:28
Medlem
Vem0ths avatar
Köpte i mitt närmsta Hemköp för 2 år sedan en svensktillverkad Grana Padano som var ordentligt god. Den hade inte alls den dära skosuledoften som Grana Padano har men smaken var någonstans emellan den och Parmiggiano. Och den var billig typ 119kr kilot. Men kan inte ens söka existensen av den i nuläget som om den aldrig ens existerat.

Men den produkten tar min förstaplats, 1200+ grams-blocket jag köpte levererade många goda carbonaras och även lasanger i köket hemma.
Citera
2023-09-02, 01:42
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Köpte i mitt närmsta Hemköp för 2 år sedan en svensktillverkad Grana Padano som var ordentligt god. Den hade inte alls den dära skosuledoften som Grana Padano har men smaken var någonstans emellan den och Parmiggiano. Och den var billig typ 119kr kilot. Men kan inte ens söka existensen av den i nuläget som om den aldrig ens existerat.

Men den produkten tar min förstaplats, 1200+ grams-blocket jag köpte levererade många goda carbonaras och även lasanger i köket hemma.

Då var det något annat än Grana Padano du köpte. "Grana Padano är skyddad av italienska ursprungsmärkningen, Denominazione di Origine Protetta (DOP) sedan 1996".
Citera
2023-09-02, 09:45
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Då var det något annat än Grana Padano du köpte. "Grana Padano är skyddad av italienska ursprungsmärkningen, Denominazione di Origine Protetta (DOP) sedan 1996".

Den hade ett annat namn bara det stod under "Inspirerat av Grana Padano" eller dylikt.
Citera
2023-09-02, 16:40
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnuz
Grana Padano är inte fejkparmesan utan en egen ursprungsskyddad ost. I övrigt påverkar lagringstiden en hel del. Längre lagring ger en smakrikare men också dyrare ost.
Men det brukar vara billigare.
Citera
2023-09-02, 22:52
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th

Vem tillverkade denna "Svensk"-tillverkade padanon?
För som jag ser om de har adresserat den som sådan, är då ett varumärkesbrott.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in