Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-08-29, 21:27
Medlem
AnOldBeginnings avatar
När jag var barn sa man parmesan - numera säger man Parmigiano Reggiano, eller det är det som står på produkten i alla fall. Parmesan ser jag aldrig till längre även om det fortfarande används när man pratar.
Parmigiano Reggiano blev certifierat och geografiskt klassat namn (PDO kallas det tydligen, men att det måste komma från Parma-området med omnejd för att säljas som Parmigiano Reggiano, likt Champagne, Feta, och Halloumi, du kan göra en identisk eller bättre produkt, men du får inte kalla den för det namnet om den inte är producerad på i det geografiska området) 1955.

2008 blev även ordet Parmesan klassat i EU att betyda exakt samma sak som Parmigiano Reggiano. Man får alltså inte i EU skriva Parmesan på en produkt, om det inte är Parmigiano Reggiano. Antagligen därför ordet Parmesan användes när en annan var barn, men idag ser man aldrig ordet på produkter. Men det är bara i EU, i resten av världen (som följer handelsavtal) så är det bara Parmigiano Reggiano, så i tex USA kan man fortfarande köpa Parmesan, som inte är Parmigiano Reggiano, men kör på samma metod.

I Sverige har jag märkt att knepet att gå runt det för att skapa parmesan-imitationer är att ha liknande text och döpa det till något italiensk-klingande namn, och vara så nära i utformning och logo till lokalt etablerade Parmigiano Reggiano-märken det går, utan att gå över gränsen.

Har i princip alltid köpt Parmigiano Reggiano, men för något halvårsedan köpte jag ett annat märke, samma förpacknings-utformning, samma utseende på själva osten (så klart), samma område i affären, liknande logo, men annat namn, och lägre pris.
Den betedde sig och smakade sig som Parmigiano Reggiano men var mycket godare och starkare i smaken än de Parmigiano Reggiano's jag köpt sista åren.
Tyvärr minns jag inte namnet.

Hade hoppet uppe och köpte en annan fake-parmesan senast, vid namn Grana Padano, men den var tyvärr inte alls lika god, och mycket mer smaklös än standard Parmigiano Reggiano'sarna jag köpt sista åren.

Så: Vilka fake-parmesaner rekommenderar ni?
Senast redigerad av AnOldBeginning 2023-08-29 kl. 21:31.
Citera
2023-08-29, 21:41
Medlem
Grana Padano är inte fejkparmesan utan en egen ursprungsskyddad ost. I övrigt påverkar lagringstiden en hel del. Längre lagring ger en smakrikare men också dyrare ost.
Citera
2023-08-29, 22:41
Bannlyst
allting från ICAs egna varumärken är ju fejk, så kanske något av det !
Citera
2023-08-29, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
När jag var barn sa man parmesan - numera säger man Parmigiano Reggiano, eller det är det som står på produkten i alla fall. Parmesan ser jag aldrig till längre även om det fortfarande används när man pratar.
Parmigiano Reggiano blev certifierat och geografiskt klassat namn (PDO kallas det tydligen, men att det måste komma från Parma-området med omnejd för att säljas som Parmigiano Reggiano, likt Champagne, Feta, och Halloumi, du kan göra en identisk eller bättre produkt, men du får inte kalla den för det namnet om den inte är producerad på i det geografiska området) 1955.

2008 blev även ordet Parmesan klassat i EU att betyda exakt samma sak som Parmigiano Reggiano. Man får alltså inte i EU skriva Parmesan på en produkt, om det inte är Parmigiano Reggiano. Antagligen därför ordet Parmesan användes när en annan var barn, men idag ser man aldrig ordet på produkter. Men det är bara i EU, i resten av världen (som följer handelsavtal) så är det bara Parmigiano Reggiano, så i tex USA kan man fortfarande köpa Parmesan, som inte är Parmigiano Reggiano, men kör på samma metod.

I Sverige har jag märkt att knepet att gå runt det för att skapa parmesan-imitationer är att ha liknande text och döpa det till något italiensk-klingande namn, och vara så nära i utformning och logo till lokalt etablerade Parmigiano Reggiano-märken det går, utan att gå över gränsen.

Har i princip alltid köpt Parmigiano Reggiano, men för något halvårsedan köpte jag ett annat märke, samma förpacknings-utformning, samma utseende på själva osten (så klart), samma område i affären, liknande logo, men annat namn, och lägre pris.
Den betedde sig och smakade sig som Parmigiano Reggiano men var mycket godare och starkare i smaken än de Parmigiano Reggiano's jag köpt sista åren.

Hade hoppet uppe och köpte en annan fake-parmesan senast, vid namn Grana Padano, men den var tyvärr inte alls lika god, och mycket mer smaklös än standard Parmigiano Reggiano'sarna jag köpt sista åren.

Säker på att det inte var Pecorino du köpt?
Citera
2023-08-29, 23:35
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnuz
Grana Padano är inte fejkparmesan utan en egen ursprungsskyddad ost. I övrigt påverkar lagringstiden en hel del. Längre lagring ger en smakrikare men också dyrare ost.
Sökte runt efter jag startat tråden och insåg precis samma sak, att lagringstiden kanske är guldkortet i att hitta bra parmesan.

Att Grana Padano är en egen PDO gör mig ledsen, då har jag helt missat mitt mål att identifiera parmesan-imitationer och står på steg noll.

Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Säker på att det inte var Pecorino du köpt?
Inte säker, så kanske, och hoppas. Ska köpa nästa gång.
Min första träff när jag sökte på "Grana Padano" nu för att se om det var skyddat som Magnuz sa var typ "Vad är skillnaden mellan Parmesan, Grana Padano og Pecorino", så du kan mycket väl ha helt rätt.

Nu blev jag taggad på Pecorino.
Senast redigerad av AnOldBeginning 2023-08-29 kl. 23:37.
Citera
2023-08-30, 01:45
Medlem
auruns avatar
Grana Padano är typ billigaste skitosten du kan köpa, så leta vidare.
Citera
2023-08-30, 01:47
Medlem
auruns avatar
Citat:
Min första träff när jag sökte på "Grana Padano" nu för att se om det var skyddat som Magnuz sa var typ "Vad är skillnaden mellan Parmesan, Grana Padano og Pecorino", så du kan mycket väl ha helt rätt.

Pecorino är väldigt syrligt. Väldigt gott men utmärker sig enormt från parmesan, så var det Pecorino du ätit hade du märkt det.
Citera
2023-08-30, 06:51
Medlem
Citat:

Helt klart värd att testa. Utav de tre ostarna Gran Padano, Parmigiano-Reggiano och Pecorino Romano är det den sistnämnda som har intensivast smak. Tillverkas av fårmjölk istället för komjölk och kan lätt bli lite för intensiv och ta över för mycket, så ett tips är att faktiskt blanda den med någon av de andra ostarna när du exempelvis gör en carbonara.
Citera
2023-08-30, 08:51
Medlem
Eftersom tråden handlar om "fake-produkter" känns det rimligt att nämna näringsjäst som fungerar utmärkt som ett vegetariskt substitut för parmesan.
Citera
2023-08-30, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Grana Padano är typ billigaste skitosten du kan köpa, så leta vidare.

Nej det är det inte. Den brukar generellt beskrivas som något mildare och något mindre nötig i smak än Parmigiano-Reggiano. Likheterna i smak är betydligt större än skillnaderna, och de ganska subtila skillnaderna blir ännu mindre om du smakar en långlagrad Grana Padano.

Att kalla det för ”billigaste skitosten du kan köpa” är både felaktigt rent objektivt, och samtidigt totalt okunnigt.
Citera
2023-08-30, 11:52
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Pecorino är väldigt syrligt. Väldigt gott men utmärker sig enormt från parmesan, så var det Pecorino du ätit hade du märkt det.
Inte så konstigt den har en rätt annorlunda smak, då den är gjort av fårmjölk.

En sak jag noterat inte en enda fake har presenterats i tråden.
ICA tex de köper in och packar själva, det gör inte det till parmesanen till fake
Citera
2023-08-30, 16:04
Medlem
Citat:

Varför behöver man fake parmesan? Parmesan finns ju lite överallt. Nej jag kommer inte på någon bra ”fake-parmesan” när jag tänker efter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in