• 3
  • 4
2023-08-29, 22:53
Medlem
Det går att leva på enbart potatis och ister väldigt länge
2023-08-30, 01:10
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rante-sankningar
Kidneybönor kostar runt 45kr kilot och har 7 gram protein per 100 gram. Dvs 70 gram protein per kilo, vilket ger 1,5 gram protein per krona.

Kycklinglever, som till skillnad från kidneybönor är riktig mat, kostar 60kr kilot och har 16 gram protein per 100g. Det ger 2,67g protein per krona, nästan dubbelt mot låtsas-maten kidneybönor.

Vad sägs om att ni slutar prata om saker ni inte vet något om ?
Du pratar strunt. Kidneybönor har ca 8,6 g protein per 100 g kokta bönor.

Kokta bönor väger ca tre ggr så mycket som torkade och torkade bönor kostar inte runt 135 kr kilot.

Kycklinglever kan man väl köpa också, när det är billigt. Men bönor är billigare.
2023-08-30, 01:41
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sputnik2011
Igår åkte jag till en bekant som är pensionär som jag lärt känna via min mor.
Han har pension och social ersättning och bor på lgh hotell.
Ett vikariat på socialtjänsten under semestern gjorde fel utbetalning, så min bekant fick 400 kr att leva på, för en hel månad.
Dom hjälper bland annat med att betala hyran på 17.000 kr.

Vid tillfället hade han inte mobil eftersom han inte kunnat registrera kontant kortet, jag fixa det åt honom och tanka mobilen, så han kunde ringa kronkalle, socialtjänst, pensionsmyndigheten för kolla var felet var någonstans.

Eftersom han inte har bank id eller internet bank och bara handskas med kontanter, så köpte jag det nödvändigaste för så lite pengar som möjligt, så att han får mat i sig till nästa utbetalning.
Och kommer inte kräva pengarna tillbaks.

Så tanken var, så mycket mat som möjligt till så lite pengar som möjligt men ändå någorlunda sjysta måltider.
Handla på Lidl och enstaka coop extra produkt (billigt).

T.ex.
16 tjock korvar eller 1,8 kg för 89 kr är 5 kr per korv.
Ägg 15 st för 31 kr är 2 kr per ägg.
Senap och potatis.

Räkna en korv och tre potatisar samt ett stekt ägg med en sträng senap - cirka 11 kr för en portion.
Räkna så när jag handla åt honom.

Då tänkte jag på mig själv, det går ju pressa priserna genom att vara prismedveten och äta för 10/15 kr per portion.
Om man tänker till.

Ovan kombo kunde ju även va omelett med korv.
Tre ägg, tre msk vatten, en korv - 11 kr.
Så lite utrymme för variation.

Går säker göra liknande kombo med fisk, typ Alaska Polack Torsk, potatis, majonnäs.
Fundera lite på hur mycket man skulle kunna pressa ned konsumtionen till det extrema.

Kanske en matbudget under 1000 lappen per månad för en person.
Med lite mjölk och övrigt inräknat, för det blir ju då mycket av samma mat om man köper storpack.
Går väl variera lite om man fryser in.

Kommentarer på det...

MVH

Enligt personen i länken så handlar hon mat för 600 kr i månaden. Så tydligen går det att leva snålt😅

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ga...pa-mat--p62sy3
2023-08-30, 01:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Ägg är svinnyttigt, äter du två tre ägg/dag kan du skippa kött nästan helt. De innehåller nästan all näring du behöver förutom C-vitaminer. Dock skulle jag inte vilja leva på en ägg/grönsaksdiet pga. bristande livskvalite.

Det är inte så kul att leva på enbart en råvara nej, men om omständigheterna kräver det så får man se till att det fungerar.
Som du själv skriver så är ägg en extremt nyttig råvara som det går att leva på mycket länge och relativt billigt.
2023-08-30, 01:52
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Det är inte så kul att leva på enbart en råvara nej, men om omständigheterna kräver det så får man se till att det fungerar.
Som du själv skriver så är ägg en extremt nyttig råvara som det går att leva på mycket länge och relativt billigt.
Det jag menade var svaret på den frågan: Ägg är inget man borde skippa för de kostar 2 - 3 kr styck. De innehåller den mesta näringen man behöver. Dra ner på något annat och inkludera ägg i dieten.
2023-08-30, 01:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Det jag menade var svaret på den frågan: Ägg är inget man borde skippa för de kostar 2 - 3 kr styck. De innehåller den mesta näringen man behöver. Dra ner på något annat och inkludera ägg i dieten.

Jättefint att vi är av samma åsikt.
2023-08-30, 06:24
Medlem
Diablo1118s avatar
Mer en blogg än någon ordentlig frågeställning. Finns också redan flera trådar kring billig mat och priser på mat redan.
Exempel: (FB) Tips på billig mat, så mycket som möjligt för en liten budget
Tråd låst / Moderator
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in