2023-08-29, 08:55
Medlem
"Årligt regner Tyskland med at få omkring 35 milliarder (Danska kronor) i statskassen ved at legalisere og selv sælge hash." (över 50 miljarder svenska)

Min amatörkalkyl är att svenska staten skulle få in 5-10 miljarder om de skulle börja sälja på bolaget eller apotek. Gängen skulle alltså dräneras på pengar. Idag kör Malmögängen Lamborghini och har lyxvillor i Marbella. Samtidigt tror svensk polis i Stockholm att kriminaliteten utanför innerstan beror på "socioekonomiska faktorer" eftersom Sarnecki säger det i DN och staten satsar miljarder på mer poliser, mer kameror, mer övervakning för många miljarder. Så istället för 5-10 miljarder i utgifter så skulle svenska staten få 5-10 miljarder i intäkter. - Vinst 10-20 miljarder och ett bättre samhälle.

https://www.berlingske.dk/analyse-og...h-til-at-rykke
Citera
2023-08-29, 09:30
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Det är nog så att legalisering är det enda alternativet för att försöka strypa gängen.
De kommer säkert hitta andra sätt att utöva sin kriminalitet på men det kanske blir svårare och i förlängningen får vi bort dem
Citera
2023-08-29, 09:39
Medlem
Fast i andra änden skulle vi över tid få ett kraftigt BNP-fall eftersom allt fler skulle använda Canabis.

De ökade inkomsterna (enligt din refererade artikel) är ca 40 kronor per månad för varje medborgare. Alltså motsvarande att varje medborgare avstår en Latte och skickar pengarna till staten.

På andra sidan kanske en fördubbling eller tredubbling av antalet potheads med ett ökande antal sjukdagar, en sämre produktivitet och fler arbetsplatsolyckor.
Och eftersom Canabis är inkörsporten för de flesta som idag använder andra droger så kan man väl anta att den droganvändning som även ni anser vara onyttig skulle öka (opioider, amfetamin etc).
Allt det för en Latte i månaden?

Jag är som sagt drogliberal i den meningen att jag inte missunnar någon att bruka droger, men då skall det åtföljas av en befrielse för oss andra från att ta konsekvenserna av ert drogbruk.
Skriv ett avtal där ni förbinder er teckna en privat försäkring för varje drogrelaterad olycka, varje drogrelaterad frånvaro, varje drogrelaterad skuldsanering och kostnaden för den kriminalvård som de av er som går vidare till tyngre droger kommer ställa till med. Se'n något sätt att känna igen en droganvändare, så att jag kan undvika den personen.
Därefter är det bara att röka på! Helt OK för mig!

Men inte på min bekostnad!
Citera
2023-08-29, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
"Årligt regner Tyskland med at få omkring 35 milliarder (Danska kronor) i statskassen ved at legalisere og selv sælge hash." (över 50 miljarder svenska)

Min amatörkalkyl är att svenska staten skulle få in 5-10 miljarder om de skulle börja sälja på bolaget eller apotek. Gängen skulle alltså dräneras på pengar. Idag kör Malmögängen Lamborghini och har lyxvillor i Marbella. Samtidigt tror svensk polis i Stockholm att kriminaliteten utanför innerstan beror på "socioekonomiska faktorer" eftersom Sarnecki säger det i DN och staten satsar miljarder på mer poliser, mer kameror, mer övervakning för många miljarder. Så istället för 5-10 miljarder i utgifter så skulle svenska staten få 5-10 miljarder i intäkter. - Vinst 10-20 miljarder och ett bättre samhälle.

Största vinsten ligger i att inte skapa brottslighet och brottslingar som inte behöver vara det.
Citera
2023-08-29, 10:10
Medlem
Bob-Dylans avatar
Det är så extremt dumt att Sv ska gå åt andra hållet.

Bli av med gängen - klipp deras inkomst

Staten får monopol och mer pengar in och framförallt mindre pengar ut på att jaga rökare varav en absolut majoritet inte är kriminella för fem öre

Tror att alla som har lite slutledningsförmåga inser att detta är enda vägen framåt om vi ska ändra utvecklingen.
Citera
2023-08-29, 10:15
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Det är nog så att legalisering är det enda alternativet för att försöka strypa gängen.
De kommer säkert hitta andra sätt att utöva sin kriminalitet på men det kanske blir svårare och i förlängningen får vi bort dem

Det är bara teori. Praktiken ser annorlunda ut.
Canada har ju legaliserat, har det stoppat den illegala handeln ? Nej, den är lika stor som tidigare.
Den legala canabiset blev ju ganska dyrt med skatter, avgifter och moms.

Den illegala handeln är lika stor som tidigare och man har bara ökat mängden användare.
Dubbelt så många röker idag i Canada jmf med innan legaliseringen men den illegala är lika stor
som tidigare och med bättre marginaler eftersom staten lagt ribban på priset.

Så sluta dröm, det är inte ett win-win koncept.
Citera
2023-08-29, 10:43
Kostnaderna för fördumning av delar av befolkningen är svårberäknade men kan vara oöverstigliga över tid. Även kostnaderna för sjukvård är svåra att prognostisera och direkt sjukvård vid övergång till tyngre missbruk dess konsekvenser, sekundärkonsekvenser i form av trafikolyckor, arbetsplatsolyckor eller annan skada för tredje part är än mer svårestimerat över tid, liksom kostnaderna för psykisk ohälsa, psykoser mm...

Ev kriminalitet som missgynnas hittar istället annan kriminalitet att tjäna sina pengar på. Kanske kidnappningar, eller s k "beskydd" av de "lagliga" odlings-/försäljningsställena osv. Ett av världens mest "framgångsrika" folk är svåra att känna igen redan idag efter ryssarnas våldtäkter och den enorma invandringen, inte blir det bättre av att nya generationer tyskar röker på och slutar ta hand om sin kropp, hjärna eller själ... De enda som anser detta vara bra är de som röker på såklart.
Citera
2023-08-29, 11:27
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
Kostnaderna för fördumning av delar av befolkningen är svårberäknade men kan vara oöverstigliga över tid. Även kostnaderna för sjukvård är svåra att prognostisera och direkt sjukvård vid övergång till tyngre missbruk dess konsekvenser, sekundärkonsekvenser i form av trafikolyckor, arbetsplatsolyckor eller annan skada för tredje part är än mer svårestimerat över tid, liksom kostnaderna för psykisk ohälsa, psykoser mm...

Ev kriminalitet som missgynnas hittar istället annan kriminalitet att tjäna sina pengar på. Kanske kidnappningar, eller s k "beskydd" av de "lagliga" odlings-/försäljningsställena osv. Ett av världens mest "framgångsrika" folk är svåra att känna igen redan idag efter ryssarnas våldtäkter och den enorma invandringen, inte blir det bättre av att nya generationer tyskar röker på och slutar ta hand om sin kropp, hjärna eller själ... De enda som anser detta vara bra är de som röker på såklart.

De som vill röka gör nog redan det. Möjligt att det kan öka någon enstaka procent.

Dock så slipper köparna bli exponerade för kriminella som också säljer heroin, meth, crack, benzo, fentanyl etc. Inkörsporten försvinner!!!!!!!!!!!!!!!!!

Fördelarna för legalisering är enorma. Tänk att man fokuserade på att skapa säkra vägar för att köpa droger, samtidigt som man hjälper till med info - så folk kan ta bra beslut, och hjälpa dem som behöver hjälp. Vilket koncept!!

Jag läste om en tjej som var runt 18 år. Hon var beroende och bodde på något hem. Hon använde droger igen - vilket inte är konstigt. Självmedicinering för att orka med etc. Vad hände? Hon blev utsparkad från boendet och slutade få hjälp. Hon hamnade på gatan och började sälja sig själv. Precis vad hon behövde enligt svenska staten.... Snacka om att sparka neråt.
Citera
2023-08-29, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist

Tror man att den illegala marknaden försvinner på grund av det Tyskland gör har man antagligen rökt på för mycket. Det är inte bara att köpa en planta och ställa hemma. Man ska vara med i en förening och ha speciella lokaler för detta, dessutom är det väldigt små mängder man får odla själv
Citera
2023-08-29, 11:33
Medlem
Barentss avatar
Vi bör införa laglig cannabis och en dansk länk är beviset?...

Köpenhamn stängde precis pusher street efter skjutningar.
https://tidningensyre.se/2023/28-aug...pusher-street/

Christiania räcker som exempel för att se att en liten klick människor inte klarar en liberal narkotikapolitik.

Däremot kan vi ta bort Systembolaget och ha starksprit på coop.
Citera
2023-08-29, 12:15
Medlem
Om man nu legaliserar de populäraste drogerna (exempelvis heroin/kokain/weed/whatever) är det tänkt att man anställer folk (kemister?) som framställer dessa drogerna i statligt finansierade labb eller ska det köpas in från utlandet?
Citera
2023-08-29, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Fast i andra änden skulle vi över tid få ett kraftigt BNP-fall eftersom allt fler skulle använda Canabis.

De ökade inkomsterna (enligt din refererade artikel) är ca 40 kronor per månad för varje medborgare. Alltså motsvarande att varje medborgare avstår en Latte och skickar pengarna till staten.

På andra sidan kanske en fördubbling eller tredubbling av antalet potheads med ett ökande antal sjukdagar, en sämre produktivitet och fler arbetsplatsolyckor.
Och eftersom Canabis är inkörsporten för de flesta som idag använder andra droger så kan man väl anta att den droganvändning som även ni anser vara onyttig skulle öka (opioider, amfetamin etc).
Allt det för en Latte i månaden?

Jag är som sagt drogliberal i den meningen att jag inte missunnar någon att bruka droger, men då skall det åtföljas av en befrielse för oss andra från att ta konsekvenserna av ert drogbruk.
Skriv ett avtal där ni förbinder er teckna en privat försäkring för varje drogrelaterad olycka, varje drogrelaterad frånvaro, varje drogrelaterad skuldsanering och kostnaden för den kriminalvård som de av er som går vidare till tyngre droger kommer ställa till med. Se'n något sätt att känna igen en droganvändare, så att jag kan undvika den personen.
Därefter är det bara att röka på! Helt OK för mig!

Men inte på min bekostnad!

Jag gillar tanken, men den är inte helt okomplicerad! Det där argumentet går ju att köra på alla riskbeteenden.
Jag är inte supersugen på att betala för dem som bryter ben, rygg osv när dem åker skidor/snowboard! Dem som äter för mycket!
Du ser vart det här är på väg? Men vi har skyddsnät för dem aktiviteterna och jag som inte håller på med den typen av riskbeteenden måste ändå vara med och betala för dem! Så om vi ska lyfta ur cannabis konsumtion så måste vi börja lyfta ur andra saker ur det skyddsnätet också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in