Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2023-08-28, 17:01
Medlem
Sedan dryga året har Sverige fått en "Psykologiskt försvar"-myndighet som bl.a. samarbetar med svensk media i vad de bör eller inte bör rapportera om genom utskick och möten.
Myndigheten jobbar även utomlands: Tex för Ukrainas intressen:
Myndigheten för psykologiskt försvar, MPF, är på plats i Ukraina och har i det fördolda hjälpt Kiev med informationskriget mot Ryssland. Det rapporterar SVT Nyheter.
https://www.friatider.se/svensk-mynd...igar-i-ukraina

Dock är allt arbete klassificerat hemligt så vi medborgare vet inte exakt hur samarbetet mellan media/stat ser ut men eftersom det är hemligt kan man ju själv gissa att det är inte helt rumsrena aktviteter myndigheten sysslar med.

När man läser vad svensk media skriver om Ukrainakriget eller för den delen Ryssland är det ju inte direkt.... objektivt , tvärtom är det som all media sprider krigspropaganda för Ukraina, Nato osv.
Kort sagt: Vill man som svensk läsa något kritiskt om rör Nato/USA/Ukraina så finns inget att hitta i svensk media.

Avdelningschefen på myndigheten är Mikael Tofvesson, en ex-militär-underättelseagent enligt hans egna curriculum vitae,
Han finns på Twitter, där han deklarerar att han "Arbetar åt staten" (1984 någon? ) https://twitter.com/TofvessonMikael
Ser man sedan vad han twittrar om verkar det som han tar med sig jobbet hem så att säga: det är inlägg på inlägg till fördel Nato, USA, Ukraina osv. En sorts internetkrigare i statens tjänst med andra ord.
Hans curriculum vitae finns som pdf länk i detta blogginlägg, dock är det mesta censurerat: https://annaardin.wordpress.com/2017...mationsharvan/

Vilken roll spelar egentligen denna myndighet för roll i nyhetsrapporteringen om Ukraina?
Ingen alls? Liten? Stor? Vad tror ni - vilken påverkan har dom? Censureras nyheter kritiska mot Ukraina? Lyfts kritiska rapporteringar samtidigt fram mot Ryssland?

Utifrån att myndigheten också leds av en tydlig USA/Nato/ukrainaälskare som samarbetar med ukrainska staten: hur kan vi medborgare vara säkra på myndighetens påverkan är fri från politisk påverkan, speciellt när allt de gör är hemligstämplat?
Som ytterligare bakgrund i frågan kan läggas följande tråd för läsning:
(FB) SVT Nyheter undviker Ukrainakopplingar till Nordstream

Kom ihåg. Detta är ingen tråd om kriget i sig utan tråden ligger i "Censur och Yttrandefrihet" och ska alltså handla om vilken roll gällande myndighet har för censur/påverkan på media om nyheterna kring Ukrainakriget.
Citera
2023-08-28, 17:29
Medlem
CharlieMartels avatar
Citat:
Filtreras mediabevakningen om ukrainakriget av Myndigheten för Psykologiskt Försvar
Ja

Och det måste nog göras om man ska få en befolkning positiv till att kasta bort miljarder på ett förlorat krig och gå med i Nato.

Och det är väl dessutom så en sådan myndighet SKA agera när vi nu valt sida i konflikten.

Man kunde förstås hoppas på att de filade bort de värsta överdrifterna som drar ett löjets skimmer över ”nyhetsrapporteringen” om ukrainska framgångar. Särskilt när till och med USAmedia avslöjar och rapporterar om svårigheter

Citat:
Ghost of Kiev” – uppges ha skjutit ner tio ryska plan
https://www.expressen.se/tv/nyheter/...io-ryska-plan/
Citera
2023-08-28, 17:48
Medlem
Jag tror de filtrerar massor.
De jobbar ju med "psykologiskt försvar" och säger att de skyddar Sveriges befolkning, men det tror jag är BS.
De skyddar bara sina egna maktgalna intressen.

Det är nästan så jag är lite rädd att skriva här också ibland, men jag har inte så mycket att förlora. Jag har mina tankar och jag har rätt att uttrycka dom.

Yttrandefrihet är jätteviktigt.

För att kunna bilda sig en neutral och objektiv hållning behöver man tillräckligt med information från många olika källor och förstå mer än jag gör just nu, så vill man kan man ju läsa på och yttra sig bildat.
Svårt när det censureras och vinklas överallt bara och översättningar kan man inte alltid lita på heller, då behövs språkfärdigheter och så vidare...
Citera
2023-08-28, 18:53
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Det skulle ju bli ett jävla liv om MPF försökte påverka media i Sverige.

Det är ju bara foliehattar som kan inbilla sig nåt sånt.

I Ryssland däremot är ju i princip alla media statskontrollerade. Där är det ju enklare.

Att man sen blockerat 1,2 miljoner websidor gör det ju det svårare för random Ivan att hitta ocensurerad info
Citera
2023-08-28, 20:14
Medlem
a-mortals avatar
Det gör väl allt för att måla upp Ryssland som ett hot, en kollapsande regim, och att ukrainskas soldater aldrig gör något oetiskt. Psykologiska försvaret skulle kunna våldta barn och ingen skulle höra ett knyst om det, för det blir hemligstämplat, om ens dokumenterat. Så kan det bli med folk som inte behöver vara öppna med vad de nu gör med pistolen.

Vi kan ju se hur det gått för andra länder som har hållit på med hemligheter. Det blir bara etcgate av det hela och så kommer det aldrig fram på nyheterna. Det är inte för ingenting som vi måste vara öppna och transparenta. Historien har visat att människor går att lita på, så länge det finns en maktbalans. Finns ingen maktbalans, som i fallet med hemliga organisationer, då kommer organisationen utnyttjas för det privata. Så länge ingen märker, så är allt ok. Det är människans natur.
Citera
2023-08-28, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elon-Fiske

I Ryssland däremot är ju i princip alla media statskontrollerade. Där är det ju enklare.

Att man sen blockerat 1,2 miljoner websidor gör det ju det svårare för random Ivan att hitta ocensurerad info
Jag vet inte om du var ironisk men självklart kommer inte MPF erkänna att de skulle påverka media i Sverige, och just därför de kan hålla på i det dolda kan de göra lite vad som helst. Konspirationsteori? Tror inte det tyvärr, det är detta en sån myndighet sysslar med.
Citera
2023-08-29, 08:55
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shimona
Jag vet inte om du var ironisk men självklart kommer inte MPF erkänna att de skulle påverka media i Sverige, och just därför de kan hålla på i det dolda kan de göra lite vad som helst. Konspirationsteori? Tror inte det tyvärr, det är detta en sån myndighet sysslar med.
Du verkar trög?

Jag menar att det skulle bli ett jävla liv på de media som MPF skulle försöka påverka.

Vi har fri media här l landet till skillnad mot Ryssland
Citera
2023-08-29, 15:35
Medlem
Citat:
Du verkar trög?

Jag menar att det skulle bli ett jävla liv på de media som MPF skulle försöka påverka.

Vi har fri media här l landet till skillnad mot Ryssland

Jag tycker nog man kan ifrågasätta ifall vi verkligen har en "fri" media i Sverige.
Citera
2023-08-30, 08:52
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peaceplease
Jag tycker nog man kan ifrågasätta ifall vi verkligen har en "fri" media i Sverige.
Hur tänker du då?

Vem som helst kan starta upp en tidning utan att någon lägger sig i.

MPF kommer inte att kontakta dig även om du sprider rysk propaganda eller antivxx-trams

Då vi har yttrandefrihet kan vi tycka precis vad vi vill. Du riskerar inte 15 års fängelse om du kallar Putins invasion av Ukraina för krig mm mm
Citera
2023-08-30, 09:30
Medlem
Citat:

Oj detta var nog oavsiktlig ironi. Man häpnar.

Hur tror du att det psykologiska försvaret är tänkt att jobba?
Citera
2023-08-30, 09:53
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9.79benj
Oj detta var nog oavsiktlig ironi. Man häpnar.

Hur tror du att det psykologiska försvaret är tänkt att jobba?
Inte genom att försöka påverka media i alla fall!

Det skulle då bli ett jävla hallå!

Här kan du läsa om hur uppdraget ser ut:

https://www.mpf.se/vart-uppdrag/
Citera
2023-08-30, 09:57
Medlem
Citat:
Inte genom att försöka påverka media i alla fall!

Det skulle då bli ett jävla hallå!

Här kan du läsa om hur uppdraget ser ut:

https://www.mpf.se/vart-uppdrag/
Om dom inte påverkade media så skulle det ju skrivas sanningar som inte ska komma ut till allmänheten.
Det kan man inte tillåta. Det begriper du väl?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in