• 1
  • 2
2023-08-27, 10:27
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag tänkte jag skulle bygga min egen klocka av lösa delar som jag köpt på Aliexpress. Jag har redan fått hem två st Seiko NH38a urverk och övriga delar som boett, urtavla och visare till första klockan bör dyka upp med posten någon gång nästa vecka. Jag valde Seiko NH38 som urverk för att det inte visar datum utan bara har visare, så man får något mindre komplicerat att börja med.

Jag har också beställt Moebius klockoljor för att kunna serva urverken själv när det är dags samt de verktyg som krävs och några defekta klockor som jag först ska öva på innan jag ger mig på ett urverk i bra skick.

Sedan har jag också beställt läderverktyg och läder för att kunna göra mina egna klockarmband. Jag föredrar äkta läder som material framför plast eller metall eftersom det är naturligt och utvecklar patina med tiden.

Är det någon som gjort eller tänker göra samma saker, så tänkte jag vi kan byta erfarenheter i den här tråden.
Citera
2023-08-27, 10:43
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Nice!
Jag lärde mig urmakeri själv.
För att det blev dyrt att lämna in Valjoux/ETA 7750 på service (10-15.000kr). Nu gör jag det själv.
Citera
2023-08-27, 10:48
Medlem
Jag försökte en gång på ett mina billigare ur. Det gick inte alls, alldeles för pilligt och för många små delar att hålla reda på. Men visst går det om du bara har tålamod. Det finns mängder med material på internet som kan guida dig. Räkna med att förstöra några urverk så hoppa inte på någon av dina exklusiva klockor i början med förväntningen att allt kommer gå bra.
Citera
2023-08-27, 11:17
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indian Bruce Li
Nice!
Jag lärde mig urmakeri själv.
För att det blev dyrt att lämna in Valjoux/ETA 7750 på service (10-15.000kr). Nu gör jag det själv.

Har du några goda råd eller fallgropar att dela med dig av?

Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Jag försökte en gång på ett mina billigare ur. Det gick inte alls, alldeles för pilligt och för många små delar att hålla reda på. Men visst går det om du bara har tålamod. Det finns mängder med material på internet som kan guida dig. Räkna med att förstöra några urverk så hoppa inte på någon av dina exklusiva klockor i början med förväntningen att allt kommer gå bra.

Jag har redan förstört två billiga Timex-klockor. Den första skruvade jag isär urverket på och märkte sedan att det inte gick att få ihop det igen eftersom kugghjulens axlar bara satt i små urgröpningar och inte hål vilket gjorde att de inte höll sig på plats när jag försökte sätta på urverkets ovansida igen.

Den andra sköljde jag bara i cigarettändarvätska som man ska enligt servicerekommendationerna, men därefter gick den 70 sekunder på varje minut och det gick inte att reglera tillbaka. Efter att ha släppt på och dragit åt alla skruvarna i urverket för att se om det skulle bli någon skillnad vill det nu bara ticka i några minuter innan det stannar helt.

Jag tror anledningen är att balansfjädern har blivit magnetisk efter kontakt med min pincett, vilket förklarar varför klockan först gick snabbare då det blir så om fjädern klibbar ihop sig genom magnetism. Jag har beställt en avmagnetiserare via Aliexpress så ska vi se om den löser problemet. Dock oklart om klockan kommer fungera perfekt efter det då jag råkade tappa urverket i golvet vid ett tillfälle under mina återupplivningsförsök.
Citera
2023-08-27, 11:23
Medlem
sommarlovs avatar
Jag nöjer mig med att titta på, tack o lov för Youtube!

Föredrar att göra grejer från grunden, som denna kille:
https://www.youtube.com/@Clickspring
Citera
2023-08-27, 11:49
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Har du några goda råd eller fallgropar att dela med dig av?

Jag har redan förstört två billiga Timex-klockor. Den första skruvade jag isär urverket på och märkte sedan att det inte gick att få ihop det igen eftersom kugghjulens axlar bara satt i små urgröpningar och inte hål vilket gjorde att de inte höll sig på plats när jag försökte sätta på urverkets ovansida igen.

Den andra sköljde jag bara i cigarettändarvätska som man ska enligt servicerekommendationerna, men därefter gick den 70 sekunder på varje minut och det gick inte att reglera tillbaka. Efter att ha släppt på och dragit åt alla skruvarna i urverket för att se om det skulle bli någon skillnad vill det nu bara ticka i några minuter innan det stannar helt.

Jag tror anledningen är att balansfjädern har blivit magnetisk efter kontakt med min pincett, vilket förklarar varför klockan först gick snabbare då det blir så om fjädern klibbar ihop sig genom magnetism. Jag har beställt en avmagnetiserare via Aliexpress så ska vi se om den löser problemet. Dock oklart om klockan kommer fungera perfekt efter det då jag råkade tappa urverket i golvet vid ett tillfälle under mina återupplivningsförsök.

Ja man ska helst ha en steril och dammfri miljö samt inga magneter i närheten (ipoddockor och högtalare).

Sen är det en fördel om man som person är ”darrfri” och tålmodig/lugn.

Köp inga kinaverktyg som förstör skruvskallar.
Bergeon är det som gäller.

Lycka till!
Senast redigerad av Indian Bruce Li 2023-08-27 kl. 11:57.
Citera
2023-08-27, 12:44
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indian Bruce Li
Ja man ska helst ha en steril och dammfri miljö samt inga magneter i närheten (ipoddockor och högtalare).

Sen är det en fördel om man som person är ”darrfri” och tålmodig/lugn.

Köp inga kinaverktyg som förstör skruvskallar.
Bergeon är det som gäller.

Lycka till!

Jag har köpt en Bergeon lupp med 6,7X förstoring och en svart Bergeon gummiboll för att skruva av boetternas baksidor. Jag har också en Dumont pincett. Resten av mina urmakarverktyg är av mer tvivelaktig kvalitet, där jag köpt ett färdigt Kinaset med etui på Amazon. Sedan har jag beställt oilers och visarpressverktyg som ännu inte kommit.

Jag har en hel del skruvmejslar redan, så vi får se om jag behöver uppgradera till Bergeon även där så småningom eller om jag klarar mig med vad jag har.

Det verktyg jag undrar mest om man behöver är en "mainspring winder", då de endast säljs i set med väldigt många winders i olika storlekar som är ganska dyra och inte har något annat användningsområde. På min Timexklocka som jag skruvade isär kunde jag ganska lätt rulla ihop fjädern igen med fingrarna och trycka tillbaka den i trumman, men det kanske är svårare på en kvalitetsklocka med starkare fjäder.

Jag funderar på om man kan tillverka winders själv efter behov, exempelvis av en gammal pennkork eller något annat cylindriskt.
Citera
2023-08-27, 14:31
Medlem
pn222jws avatar
Försök hitta kristall-glas.
Citera
2023-08-27, 18:50
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Försök hitta kristall-glas.

Det ingår välvt safirglas i boetten jag har köpt till första klockan jag ska bygga.

Det är den här boetten i stålgrått, utan förpåsatt bezel:

https://www.aliexpress.com/item/1005...32ca1802o68mwN

Det är lite oklart vilket innermått på bezel som passar, varför jag köpt två olika svarta med vita markeringar för säkerhets skull:

No 2:
No 90:

Jag hoppas det är den andre No 90 som passar, för den var dyrast och är dessutom helt självlysande i mörkret till skillnad från den första som bara har en självlysande prick. Jag har arrangerat så att allt som självlyser på klockan kommer vara i grönt; både bezel, urtavla och visare.

Som visare blir det dessa i silver:

Jag har valt den här urtavlan i svart och vitt, som sagt utan kalender eftersom mitt urverk NH38 inte stödjer den funktionen. Jag föredrar urtavlor med alla siffror utskrivna eller inga:

Som armband tänker jag ha den här i svart med svart spänne så länge, tills jag lärt mig att göra ett eget:

Detta är urverket NH38. Jag köpte två stycken, så jag har ett i reserv. Det ingick en lös winding stem till båda:
https://www.aliexpress.com/item/1005...31f61802OKbWbg

Mina funderingar nu kring vad jag valt är att "chapter ring" mellan urtavlan och bezeln är metallgrå. Jag undrar om kontrasten mot den svarta urtavlan och bezeln kommer bli bra, eller om jag bör köpa en svart chapter ring istället.
Sedan undrar jag om det kommer bli för plåttrigt med sekundmarkeringar på både urtavlan och chapter ringen eller om jag bör byta till en urtavla med bara markeringar för var femte minut och utan siffror. Tyvärr är det inte alltid man hittar exakt vad man vill ha, eftersom många av de bra urtavlorna har urtaget för datumet som jag inte behöver.

När jag gör mitt eget armband sedan kommer jag eventuellt göra det i naturfärgat ljust naturgarvat koläder, så får det mörkna med tiden och så småningom bli mycket mörkt brunt. Blir det inte bra med den färgen istället för svart så har jag en till klocka på gång som jag tänker bygga kring mitt extra urverk, som kanske matchar den färgen bättre.
Citera
2023-08-27, 19:00
Medlem
FattyMcCools avatar
Coolt med en hembyggd frankenstein-rova! Hur vet man att delarna passar ihop?
Citera
2023-08-27, 19:09
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FattyMcCool
Coolt med en hembyggd frankenstein-rova! Hur vet man att delarna passar ihop?

Jag har köpt sådant som ska vara kompatibelt med Seikos NH-serie av urverk. Vissa grejer är dock lite oklara och framför allt sådant som man beställer efter mått, som bezel, chapter ring och urtavla. Därför beställer jag ibland två olika saker av varje för att ha åtminstone en del som passar. Med det som blir över tänker jag bygga ihop en klocka till så småningom.

Sedan är det lätt att plocka isär klockorna man byggt och kombinera om delarna efter behov, så efter att jag känt på och satt ihop de delarna jag beställt hittills kanske jag kommer behöva beställa lite mer för att så småningom bygga ihop den ultimata klockan.

En del säljare erbjuder också gravering av urtavlorna, så man kan få ditprintat sitt namn eller en egen påhittad logga, men det kostar runt 45 dollar utöver kostnaden för urtavlan.
Citera
2023-08-27, 19:20
Medlem
FattyMcCools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Jag har köpt sådant som ska vara kompatibelt med Seikos NH-serie av urverk. Vissa grejer är dock lite oklara och framför allt sådant som man beställer efter mått, som bezel, chapter ring och urtavla. Därför beställer jag ibland två olika saker av varje för att ha åtminstone en del som passar. Med det som blir över tänker jag bygga ihop en klocka till så småningom.

Sedan är det lätt att plocka isär klockorna man byggt och kombinera om delarna efter behov, så efter att jag känt på och satt ihop de delarna jag beställt hittills kanske jag kommer behöva beställa lite mer för att så småningom bygga ihop den ultimata klockan.

En del säljare erbjuder också gravering av urtavlorna, så man kan få ditprintat sitt namn eller en egen påhittad logga, men det kostar runt 45 dollar utöver kostnaden för urtavlan.
Ok så man går efter urverket alltså. Googlar du sen boetter som passar till det eller?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in