Under min tid i skolan fick vi serverat kokt kyckling som var extremt mixad i en trådig struktur men mör som en smet i nån form av ganska trög gräddsås som man blaffade på tallriken med ris. Konsistensen var inte att kycklingen klumpade ihop sig som ett garn och separerade såsen ifrån det utan allt emulgerades väldigt bra ihop med sås och kycklingkött-trådar. Sådär lagomt rinnig
Troligen hade den curry isig men är lite osäker.
Visst låter det konstigt ? Ungefär som man saknade tänder och inte kunde tugga 3-5 cm bitar av kyckling istället för en stuvning
Vet inte varför till just bara ris mer än att jag oftast mixar min kyckling när jag gör kycklingröror till mackor eller pommes. En riktig stadig näringsrik macka funkar fin fint till lunch mm ungefär som man gör "tuna melt", dvs tonfiskröra till mackor fast med kyckling
Men minns det som ganska gott i skolan och vad innehöll rätten förutom välmald kyckling utan ben ?
Eller fick ni aldrig kycklingstuvning i det mycket finmixade formatet ? Att inte förväxlas med kycklinggryta, men ni får gärna redovisa både er kycklingstuvningen och eller kycklinggrytan ni fick i skolan ?
Citat:
Stuvning är en matlagningsmetod där en produkt täcks av en sås som består av redd (se redning) mjölk eller grädde. Det är vanligt att stuva grönsaker, potatis, makaroner och svampar. Stuvningar på kött kallas ofta raguer.
Stuvning är också lastning av styckegods, utfört av stuvare.