• 1
  • 2
2023-08-25, 01:11
Medlem
klootzaks avatar
Hade en helt okej timlön på mitt jobb. (runt 170:-/timme) Blev sedan tillsvidareanställd och fick en drastisk lönesänkning (ungefär 150:-/timme om man slår ut det).
Borde inte grund-tim-lönen räknas om med tanke på de timmar en heltidstjänst innebär då, eller blev jag blåst?
Är det dessutom inte lite mycket att behöva jobba 38.25h per vecka när man jobbar nattskift inklusive röda dagar och helger?
Citera
2023-08-25, 01:13
Medlem
daskapitans avatar
Semesterersättning. Den får du sen. Inte i förskott som timanställd.
Citera
2023-08-25, 01:37
Medlem
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daskapitan
Semesterersättning. Den får du sen. Inte i förskott som timanställd.
Japp. Så är det. Nu får du cirka 25 dagars semester per år gratis. Man brukar spara ihop dem innan man får ut dem med cirka 2 per månad.
Citera
2023-08-25, 02:27
Medlem
yz44s avatar
Om semesterersättningen ingick i timlönen så kan det vara orsaken.
Kommer du från en bemanningsfirma kan det bero på löneuträkningsmodellen.
Citera
2023-08-25, 02:32
Medlem
klootzaks avatar
Jo jag hajar det där med 13% semestertillägg.. men det jag menar är att grundlönen, alltså 170:-/h + semesterlön som jag hade, nu alltså är typ 155:- om man räknar på det. Ska inte timlönen räknas om när man blir tillsvidareanställd? alltså 170:- * 165 timmar? eller är det normalt att man får sämre som tillvidareanställd?
Citera
2023-08-25, 03:06
Medlem
yz44s avatar
Hur är det med ersättningar för obekväm arbetstid eftersom du arbetar nätter och helger.
Citera
2023-08-25, 03:08
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klootzak
Jo jag hajar det där med 13% semestertillägg.. men det jag menar är att grundlönen, alltså 170:-/h + semesterlön som jag hade, nu alltså är typ 155:- om man räknar på det. Ska inte timlönen räknas om när man blir tillsvidareanställd? alltså 170:- * 165 timmar? eller är det normalt att man får sämre som tillvidareanställd?

Du får inte sämre. Skulle du räkna 170 x 165 så skulle du få dubbla semesterersättningar.
Citera
2023-08-25, 03:25
Medlem
Citat:

Räknade du inte på det innan du skrev på kontraktet? Det är svårt att svara på utan att veta hur du arbetade före och efter, men visst är det en dålig deal om du som timanställd alltid hade minst 38tim per vecka.
Citera
2023-08-25, 06:00
Medlem
Har du varit bemanningsanställd på ett företag?
Då får du en snittlön av allas löner inom samma kategori. DÅ brukar lönen bli ganska hög jämfört med en nyanställd på företaget.
När du sedan går över till företaget så får du en ingångslön som då rimligen är lägre än bemanningsföretagets snittlön.

Troligen har du möjlighet att inom ett-flera år arbeta upp din lön.
Du får andra förmåner såsom bättre anställningstrygghet, deltaga i företagets aktiviteter o lite annat skit.
Citera
2023-08-25, 06:05
Medlem
Arbetade du som konsult via annat företag innan du blev anställd av arbetsgivaren där du arbetar?
Citera
2023-08-25, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep
Japp. Så är det. Nu får du cirka 25 dagars semester per år gratis. Man brukar spara ihop dem innan man får ut dem med cirka 2 per månad.
Du får inte semester gratis, varje månad läggs det undan din lön till semester som du kan ta ut i ledighet betalt med de undanlagda pengarna eller i pengar. Någon sa 13 %, låter rimligt.
Citera
2023-08-25, 06:19
Medlem
Citat:
Var du får 165 timmar i från vet jag inte om det är månadslön oftast 174,175 timmar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in