2023-08-26, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Major.Armstrong
30% skatt på 250k är 75k så nu har ni kvar 175k som ska delas på 3 personer, så 175k/3 = YNKA 58,333kr/år VAR.
Du glömde arbetsgivaravgifter. Det blir ungefär totalt 50% skatt, och 125k kvar. Delat på 3=41 666 sek/var per år, 3 472 sek/var/mån. Sedan skattetillägg på det om de inte deklarerar och fogden kommer på dom.
Citera
2023-08-26, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lucky.luchiano
För att du verkar inte kunna göra någon skillnad på en juridiskperson och en privatperson. Dessutom så pratar du om offshore bolag? När detta handlar om ett vanligt EU-bolag och är inte samma sak som ett offshore bolag som i tex Panama, där du överhuvudataget inte betalar någon skatt alls.

Ett EU-bolag är skatteskyldigt endast i det land det är registrerat i. Det spelar således ingen som helst roll vart företagsägaren bor, om det vore i Sverige, månen eller någonanastans. Tar du dock ut utdelning i från detta bolag, så som lön eller annat, som svensk privatperson, då kan du komma att bli skatteskyldig för inkomst utav kapital. Men som tidigare sagts, så finns det relativt enkla och säkra sätt att undvika detta.

Nu orkar jag inte föreläsa något mer för dig. Du får läsa på från andra källor om du är intresserad utav ämnet.

Är med på allt detta. Men i slutändan är det väll svårt att få dessa pengar till Privatpersonen i fråga på ett lagligt sätt?

Alltså att pengarna kan ligga på hög där kan jag förstå. Men som du säger, ska läsa vidare.
Citera
2023-08-26, 17:22
Medlem
arboga-mytomanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dansksisu

En hora som åkt dit för att nån startat enskild firma för henne, vilket lysande exempel, garvar så tårarna sprutar!

Ingen säger att det är HELT riskfritt, allt har sin risk, att gå ut på gatan har sin risk.

Jag hävdar att risken är absolut minimal än så länge å bara just en övernervös svensk skulle hävda något annat.
Du är ju efter på riktigt. Åkte horan dit för att hon hade enskild firma? Hon blev flaggad och åkte dit för att hon hon inte ens vet vad en deklaration innebär eller hur man sköter kommunikationen med skv. Tycker du själv att TS i denna tråd har en mycket bättre förståelse för hur skatter och företagande ska skötas? När man tror att man i Sverige 2023 kan tjäna flertalet hundratusen och inte skatta, då kanske man inte är jätteinsatt i hur det fungerar eller vad tycker du? Då ökar risken att man blir flaggad eftersom man kommer göra misstag. Ska man syssla med skattebrott så ska man veta hur det fungerar och sköta det hela snyggt så är chansen större att man kan komma undan. Det kanske du hade förstått om du hade tänkt efter lite och inte vart så besatt av att skriva hur värdelösa svenska män är i varje inlägg.

Om det användaren zizty skrev stämmer så kommer alltså TS 100% att åka dit. Att skv inte bara skulle sitta och rulla tummarna utan faktiskt vidta åtgärder allt eftersom dessa sociala plattformar växer där allt fler kan försörja sig på, det kunde man räkna ut med arslet. Men inte du tydligen

Citat:
Ursprungligen postat av zizty
Hur blev tråden full med hobbyekonomer?

DAC7 tvingar Onlyfans att skicka in kontrolluppgift för 2023 och ni tror att skatteverket inte kommer att upptäcka TS inkomst? Herregud.

Plattformsekonomi
Citera
2023-08-26, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arboga-mytomanen
När man tror att man i Sverige 2023 kan tjäna flertalet hundratusen och inte skatta, då kanske man inte är jätteinsatt i hur det fungerar eller vad tycker du?
Nu finns det en hel del som tjänar enorma summor i Sverige, utan att skatta för inkomsterna. Långt ifrån alla åker dit, och åker de dit så brukar det handla om skjutningar och narkotika.

Sedan är inte dom så korkade så de låter pengarna komma in på ett svenskt bankkonto.
Senast redigerad av Pillerarm 2023-08-26 kl. 17:40.
Citera
2023-08-26, 19:50
Medlem
Citat:
Tja då är det bara för sig själv att ställa dig i grupp med de övriga idioterna
Sällar mig till de som inte tror att du kan få in hundratusentals kronor på ditt konto utan att banken reagerar och anmäler till Skatteverket. Tror de måste anmäla dit om det är 150k eller mer.

Däremot kan man antagligen ganska länge gå under radarn om man får svarta pengar i kontanter. Om man nu inte är dum nog att sätta in dem på sitt bankkonto.

Citat:
En uppgiftslämnare ska lämna kontrolluppgifter för betalningar till och från utlandet som är högre än 150 000 kr. Uppgiftsskyldigheten omfattar både fysiska och juridiska personer.
https://www4.skatteverket.se/rattsli....9/325742.html
Citera
2023-08-26, 20:29
Medlem
arboga-mytomanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Nu finns det en hel del som tjänar enorma summor i Sverige, utan att skatta för inkomsterna. Långt ifrån alla åker dit, och åker de dit så brukar det handla om skjutningar och narkotika.

Sedan är inte dom så korkade så de låter pengarna komma in på ett svenskt bankkonto.
Det var ju inte det som var poängen, utan att folk på allvar tror att man kan tjäna sådana summor och inte behöva skatta. Du pratar om folk som medvetet väljer att gömma undan stora summor pengar utan att skatta för dem. Är ju inte riktigt vad tråden handlar om.
Citera
2023-08-26, 20:34
Medlem
Citat:
Det var ju inte det som var poängen, utan att folk på allvar tror att man kan tjäna sådana summor och inte behöva skatta. Du pratar om folk som medvetet väljer att gömma undan stora summor pengar utan att skatta för dem. Är ju inte riktigt vad tråden handlar om.
Du får läsa det jag citerade. Det är vad jag svarade på.
Citera
2023-08-26, 20:37
Medlem
arboga-mytomanens avatar
Citat:
Killen är totalt blåst och lär lida av konstant nervsammanbrott.

Han tror på fullaste allvar att Sverige INTE är fullt av folk som drar in sinnessjuka pengar utan att skatta.

Man tror knappt sina ögon när det gäller vissa naiva vilsna svenska män.
Du är ju helt slut. Inte ett enda argument har du i sakfrågorna utan vi ska nöja oss med svar om hur du sitter själv och asgarvar så tårarna sprutar åt hur dumma våra argument är samt att svenska man är fjollor. Gå och lägg dig istället.

Citat:
Tja då är det bara för sig själv att ställa dig i grupp med de övriga idioterna
Det är ju märkligt hur just alla andra kan ha så fel och vara sådana idioter, utom du själv förstås. Aldrig tänkt tanken att det kanske är du själv som är idioten och inte alla andra?
Citera
2023-08-26, 20:46
Medlem
arboga-mytomanens avatar
Citat:
Du får läsa det jag citerade. Det är vad jag svarade på.
Det gjorde jag också. Du pratar om folk som medvetet väljer att inte skatta. I min text som du citerade från mig handlade om hur folk som TS inte är medvetna om att stora summor pengar man tjänat (i det här fallet på att sälja tjänster) måste skattas. Dvs okunnighet. Det är skillnad på att inte förstå hur systemet fungerar och omedvetet göra misstag och att vara fullt insatt i hur systemet fungerar och medvetet inte skatta.
Jag har aldrig påstått att det är omöjligt att komma undan. Jag har påstått att det innebär en risk (som inte är värt det) att bli flaggad och granskad, speciellt om man är oerfaren och gör misstag, vilket är fallet i TS situation.
Citera
2023-08-26, 21:07
Medlem
Citat:
Det gjorde jag också.
Här har du inlägget, (FB) måste ja skatta onlyfans inkomst?

Om du inte kan ta till dig det, så har jag bara att beklaga.
Citera
2023-08-26, 21:20
Medlem
arboga-mytomanens avatar
Citat:
Här har du inlägget, (FB) måste ja skatta onlyfans inkomst?

Om du inte kan ta till dig det, så har jag bara att beklaga.
Ingenting av det du skrev i det inlägget motsäger det jag skrev i mitt inlägg som du först citerade, så vad exakt är din poäng?

Kontexten i det du citerade var att det finns människor som pga okunnighet inte är medvetna om att inkomster i den skalan måste skattas. Du svarar utifrån att att visst finns människor som kommer undan med stora summor pengar utan att skatta. Vilket inte har nånting med det jag skrev att göra.
På vilket sätt motsätter sig mitt ursprungliga inlägg det du svarade mig, och vilken relevans har det med det jag ursprungligen skrev som handlade om okunnighet hos vissa människor?
Citera
2023-08-26, 21:30
Medlem
Hej,

Jag ska kolla på detta.

/skatteverket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem