2023-08-22, 09:42
Medlem
För att särbehandla denna ihopsatta karaktär från skräckfilmtråden där det tyvärr ändå mest är botar som postar script-genererade inlägg, så får han(eller hon i vissa filmer) nu en egen tråd där alla olika filmer på temat kan tas upp.

Varför jag fick denna karaktär på hjärnan nu var för att jag till slut fick sett en fransk skräckkomedi med karaktären som legat uppe på svenska Netflix i mer än ett år i deras enorma klassiker-arkiv utav franska/engelska/italienska/tyska/belgiska/spanska filmer från 1920- till 1980-talet, och den var en pärla!

Aldrig nämnd på forumet förut av någon annan än mig i just samband med listningar av alla gamla skräckfilmer hos Netflix, men Alain Jessua lyckas få ihop en ganska lustig satirisk dramakomedi-variant i form av Frankenstein 90 (1984) som fungerar bra mycket bättre än jag hade väntat mig eller vad det väldigt missvisande låga betyget på Netflix antyder. Hade den här filmen varit amerikansk hade det blivit tramskomedi av det mesta, men fransmännen är bra på att få in lågmäld humor och satir i historier där Hollywood bara skapar yta som åldras dåligt.

www.imdb.com/title/tt0087289
www.justwatch.com/se/film/frankenstein-90
www.netflix.com/title/70025016

Det nämns att filmen tydligen utgör en utav koreanska Bong Joon-ho's guilty pleasures-filmer, och jag tyckte mig känna igen hur karaktärer oavsiktligt råkar dö hela tiden i denna med hur det även sker i hans filmer, vilket skapar den återkommande svarta humor som bl a blivit hans signum. Rekommenderas således även för fans av Bong Joon-ho.

Storyn är densamma som alltid, men guldkornen är många när storyn är flyttad till nutid, slagsmålet mellan monstret Franck och 50-talet poliser mitt inne i en fransk stad efter att monstret kört in en Range Rover i polisens piketbuss är höjdare, plus hans alla tidigare oavsiktliga dråp, en stackare dödar han med en Bud Spencer-slap..

Slutet är oväntat, men även det ett ganska lustigt ironiserande över storföretagens natur. Jag satte tumme upp och ska utan tvekan se om den en gång till innan den utgår.

---

En annan höjdare på temat jag nämnt förut är mycket festliga B-skräckisen Jesse James Meets Frankenstein's Daughter (1966) där Frankensteins dotter fortsätter hans arbete med stor frenesi. För dom som vill skratta åt hur dåligt allting är.

www.imdb.com/title/tt0060558

---

För den som vill ha en lång men ändå inkomplett lista över filmer med Frankenstein och hans monster finns en sådan på Wikipedia:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...in%27s_monster

Är man skräckfilmsfantast är det ett inte omöjligt projekt att se samtliga.
Citera
2023-08-22, 10:10
Bannlyst
Den på Netflix från 94 är ganska bra!
Citera
2023-08-22, 10:18
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krypavstand
Den på Netflix från 94 är ganska bra!
Ja, "Mary Shelley's Frankenstein", med Robert De Niro som Frankensteins monster.
Av de få filmer med Frankensteins monster jag har sett gillar jag mest "Frankensteins brud". Sorglig film.
Citera
2023-08-22, 12:59
Medlem
Shingrixs avatar
Bra tips av TS då jag inte funderat att franska filmskapare kunde vara sugna på att gestalta varelsen från boken som kom till p g a ovanligt dåligt väder i Schweiz.

Young Frankenstein - Det våras för Frankenstein (1974) känns lite förutsägbart att ha som favorit men jag brukar hänvisa till förutom klassisk komik, bästa delarna ur äldre amerikanska versioner så har den även ställvis mycket bra musik.

Förutom de fyra huvudskådespelarna finns även den mycket skrämmande Frau Blucher spelad av legendariska Clorid Leachmsn som gick bort 2021 vid 94 års ålder.
Citera
2023-08-22, 15:22
Medlem
Dorniers avatar
Engelska Hammer gjorde flera Frankenstein-filmatiseringar.

Hammers filmer brukar ha en särskild atmosfär.
Citera
2023-08-23, 12:31
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shingrix
Bra tips av TS då jag inte funderat att franska filmskapare kunde vara sugna på att gestalta varelsen från boken som kom till p g a ovanligt dåligt väder i Schweiz.

Young Frankenstein - Det våras för Frankenstein (1974) känns lite förutsägbart att ha som favorit men jag brukar hänvisa till förutom klassisk komik, bästa delarna ur äldre amerikanska versioner så har den även ställvis mycket bra musik.

Förutom de fyra huvudskådespelarna finns även den mycket skrämmande Frau Blucher spelad av legendariska Clorid Leachmsn som gick bort 2021 vid 94 års ålder.
Det våras för Frankenstein (som den heter på swensko) är lika mycket ett homage som en parodi.

Förutom det att man samlat ihop de bästa delarna ur de gamla originalfilmerna,
så är själva laboratoriet samma laboratorium som användes i de ursprungliga filmerna.
Senast redigerad av Bone Collector 2023-08-23 kl. 12:34.
Citera
2023-08-23, 20:15
Medlem
TheGretaResets avatar
Jag såg young frankenstein nån gång på 70-talet, och jag skrattar fortfarande ibland åt skämtet "Abe something" (appropå vems hjärna han tog).
Citera
2023-08-23, 20:39
Medlem
XtraXs avatar
Räknas skitfilmen I,Frankenstein som en Frankenstein film?
Citera
2023-11-07, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Ja, "Mary Shelley's Frankenstein", med Robert De Niro som Frankensteins monster.
Jag ger mig i kast med Mary Shelley's Frankenstein (1994) nu, har vad jag minns bara sett den en enda gång förut och det var för bara några år sedan, men minns ingenting, så jag passar på eftersom den utgår på Netflix 14 November. Jag funderar på varför jag hoppade över den när den kom på 90-talet, om den kan varit lite för grandios. Att ha med författarens namn i titeln kan varit nåt som skrämde bort mig.

www.netflix.com/title/744900

På pluskontot ser jag genast Tom Hulce i en av rollerna som jag stornjöt i utgående Amadeus (1984) häromdagen på HBOMax, så det här blir nog bra. Filmanpassad sen middag till filmen blir lasagne, för monstret är väl lite av ett lapptäcke av olika hudplattor. Eventuellt att jag provar att köra ner en elsladd i formen på slutet för att få den rätta elektrifierade smaken.

Den franska Frankenstein 90 (1984) som jag nämnde i trådstarten var en av alla dom klassiker som utgick på Netflix väldigt plötsligt med bara en dags förvarning härom månaden, så jag missade tyvärr att få sett om den. Hoppas nån annan fick sett den pga tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Engelska Hammer gjorde flera Frankenstein-filmatiseringar.

Hammers filmer brukar ha en särskild atmosfär.
Du är ju som bekant mycket uppskattat en mästare på att sätta griller i huvudet på mig, så en Hammer-plöjning ska ske en vacker dag. Har väl sett några dussin men långt ifrån samtliga. Några enstaka Hammer-rullar har funnits på Netflix bland deras klassiker men inga av dom kända inom skräckgenren. On the buses-filmerna har jag inte uppskattat speciellt mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Jag såg young frankenstein nån gång på 70-talet, och jag skrattar fortfarande ibland åt skämtet "Abe something" (appropå vems hjärna han tog).
Jag har regelbundet Walk this way-skämtet med Marty Feldman i hjärnan, och använder det emellanåt när jag ska instruera någon vilsen stackare vart han ska ta vägen(eller mig själv när jag snurrat bort mig och behöver tänka till). Dagens hjärntvättade historielösa generationer förstår dock sällan det roliga, men jag skrattar och det räcker för mig. Plus att jag får en ursäkt att berätta från vilken film det är, som dom kanske lockas att se.

-

OnTopic: För dom som har SkyShowtime(eller tillfälligt tillgång till tjänsten eftersom det är frivisning av SkyShowtime hos TeliaPlay om man har IPTV från Telia, jag vet inte hur länge) så finns Frankenstein (1931) och Bride of Frankenstein (1935) i deras utbud med legendaren Boris Karloff i huvudrollen för dom som vill bilda sig.

https://www.skyshowtime.com/se/strea...c-29fe8cf501f5
https://www.skyshowtime.com/se/strea...0-43d4e486f343

OffTopic..

Citera
2025-11-08, 21:01
Medlem
Läskigt att sen den nya filmen från 2025 eftersom jag får fruktansvärda deja vu. Kan inte släppa att jag har sett denna innan men helt omöjligt då den är ny.
Citera
2025-11-08, 22:32
Medlem
drinksareonmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Läskigt att sen den nya filmen från 2025 eftersom jag får fruktansvärda deja vu. Kan inte släppa att jag har sett denna innan men helt omöjligt då den är ny.

Du tänker kanske på den från 94 där Robert De Niro lallar runt och försöker se skrämmande ut.

Tyckte den nya var helt ok, nån direkt skräck var det kanske inte men jäkligt snyggt gjord. Gillade hur monstret såg ut särskilt när han dolde ansiktet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in