Citat:
Ursprungligen postat av
Mrs.Weeden
Brittiska forskare har uppfunnit en ny sorts alkoholliknande dryck. Den som dricker blir lätt berusad, mer avslappnad och social, men slipper baksmälla eller negativa hälsorisker, hävdar professor David Nutt.
Alcarelle-molekylen är framtagen för att bara påverka en viss signalsubstans i hjärnan, GABA som leder till avslappning, men undvika andra signalsubstanser som ökar risken för beroende och bakfylla.
Enligt forskarna ska den inte heller gå att överdosera och har bara effekt under en dryg halvtimme.
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap...as-av-forskare
https://www.svtplay.se/video/jQrB2G3...ll-i-10-000-ar
Detta låter nästan för bra för att vara sant. Ska folk kunna ta sig en stänkare innan dom går till jobbet varje morgon utan att bli för packad, ingen baksmälla och det är över innan du har hunnit fram för att se kollegorna i ögonen.
Vad tycker flashback om detta? Hur kommer samhällsmoralen att förändras? Är detta guldet vi alla har väntat på? Kan man klappa igen alla AA föreningar? Frågorna är många och ordet är fritt.
Personligen så är jag positivt inställd trots att jag generellt sett ogillar idén om mänskligt gjorda molekyler. Inget slår naturen.
Det är svårt att förstå varför Nutt lånar sitt namn till den här idiotin.
Det är också svårt att förstå varför pressen rapporterar att substansen primärt skulle påverka GABA, när företaget är jättetydligt med att de försöker få fram en molekyl som binder till GABA-receptorer, dvs. något slags motsvarighet till extremt kortverkande bensodiazepiner som kan distribueras som dryck istället för tabletter.
Därtill är det också svårt att förstå varför vi skulle behöva ha fler GABA-droger utan s.k. baksmälla, de som finns gör redan tillräcklig skada och lansering av en utanför läkemedelssystemens kontrollorgan torde bli ungefär som att börja kränga GHB-groggar i gatuköken.
Biverkningsprofilen kommer rimligen att vara ungefär densamma som för bensodiazepiner och GHB. Hämningslöshet, hänsynslöshet, epilepsianfall, delirium, död.
Personligen så är jag oerhört negativt inställd, trots att jag generellt gillar mänskligt gjorda molekyler. Utom när det kommer till att mörda mina fiender, då är det inget som klår lömsk flugsvamp och liknande.