2023-08-21, 21:30
Medlem
Brittiska forskare har uppfunnit en ny sorts alkoholliknande dryck. Den som dricker blir lätt berusad, mer avslappnad och social, men slipper baksmälla eller negativa hälsorisker, hävdar professor David Nutt.

Alcarelle-molekylen är framtagen för att bara påverka en viss signalsubstans i hjärnan, GABA som leder till avslappning, men undvika andra signalsubstanser som ökar risken för beroende och bakfylla.

Enligt forskarna ska den inte heller gå att överdosera och har bara effekt under en dryg halvtimme.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap...as-av-forskare

https://www.svtplay.se/video/jQrB2G3...ll-i-10-000-ar

Detta låter nästan för bra för att vara sant. Ska folk kunna ta sig en stänkare innan dom går till jobbet varje morgon utan att bli för packad, ingen baksmälla och det är över innan du har hunnit fram för att se kollegorna i ögonen.

Vad tycker flashback om detta? Hur kommer samhällsmoralen att förändras? Är detta guldet vi alla har väntat på? Kan man klappa igen alla AA föreningar? Frågorna är många och ordet är fritt.

Personligen så är jag positivt inställd trots att jag generellt sett ogillar idén om mänskligt gjorda molekyler. Inget slår naturen.
Citera
2023-08-21, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrs.Weeden
Brittiska forskare har uppfunnit en ny sorts alkoholliknande dryck. Den som dricker blir lätt berusad, mer avslappnad och social, men slipper baksmälla eller negativa hälsorisker, hävdar professor David Nutt.

Alcarelle-molekylen är framtagen för att bara påverka en viss signalsubstans i hjärnan, GABA som leder till avslappning, men undvika andra signalsubstanser som ökar risken för beroende och bakfylla.

Enligt forskarna ska den inte heller gå att överdosera och har bara effekt under en dryg halvtimme.

Detta låter nästan för bra för att vara sant. Ska folk kunna ta sig en stänkare innan dom går till jobbet varje morgon utan att bli för packad, ingen baksmälla och det är över innan du har hunnit fram för att se kollegorna i ögonen.

Vad tycker flashback om detta? Hur kommer samhällsmoralen att förändras? Är detta guldet vi alla har väntat på? Kan man klappa igen alla AA föreningar? Frågorna är många och ordet är fritt.

Personligen så är jag positivt inställd trots att jag generellt sett ogillar idén om mänskligt gjorda molekyler. Inget slår naturen.
är väll typ benzo fast i flytande form
Citera
2023-08-21, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valle75
är väll typ benzo fast i flytande form

Benzo håller väl i sig längre än 30 minuter?

Edit: Dessutom så är detta en påbyggnad av alkohol molekylen om jag har förstått det rätt.
Citera
2023-08-21, 22:09
Medlem
PissBusss avatar
Citat:

Det är svårt att förstå varför Nutt lånar sitt namn till den här idiotin.

Det är också svårt att förstå varför pressen rapporterar att substansen primärt skulle påverka GABA, när företaget är jättetydligt med att de försöker få fram en molekyl som binder till GABA-receptorer, dvs. något slags motsvarighet till extremt kortverkande bensodiazepiner som kan distribueras som dryck istället för tabletter.

Därtill är det också svårt att förstå varför vi skulle behöva ha fler GABA-droger utan s.k. baksmälla, de som finns gör redan tillräcklig skada och lansering av en utanför läkemedelssystemens kontrollorgan torde bli ungefär som att börja kränga GHB-groggar i gatuköken.

Biverkningsprofilen kommer rimligen att vara ungefär densamma som för bensodiazepiner och GHB. Hämningslöshet, hänsynslöshet, epilepsianfall, delirium, död.

Personligen så är jag oerhört negativt inställd, trots att jag generellt gillar mänskligt gjorda molekyler. Utom när det kommer till att mörda mina fiender, då är det inget som klår lömsk flugsvamp och liknande.
Citera
2023-08-21, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Det är svårt att förstå varför Nutt lånar sitt namn till den här idiotin.

Det är också svårt att förstå varför pressen rapporterar att substansen primärt skulle påverka GABA, när företaget är jättetydligt med att de försöker få fram en molekyl som binder till GABA-receptorer, dvs. något slags motsvarighet till extremt kortverkande bensodiazepiner som kan distribueras som dryck istället för tabletter.

Därtill är det också svårt att förstå varför vi skulle behöva ha fler GABA-droger utan s.k. baksmälla, de som finns gör redan tillräcklig skada och lansering av en utanför läkemedelssystemens kontrollorgan torde bli ungefär som att börja kränga GHB-groggar i gatuköken.

Biverkningsprofilen kommer rimligen att vara ungefär densamma som för bensodiazepiner och GHB. Hämningslöshet, hänsynslöshet, epilepsianfall, delirium, död.

Personligen så är jag oerhört negativt inställd, trots att jag generellt gillar mänskligt gjorda molekyler. Utom när det kommer till att mörda mina fiender, då är det inget som klår lömsk flugsvamp och liknande.

Ja det ska bli intressant att se hur detta artar sig framöver.
Citera
2023-08-21, 22:20
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:

Man undrar ju förståss vilka andra roliga långtidseffekter substansen kan tänkas få i framtiden.
Med vanlig etanol vet man ju.
Att safe-förklara en substans som enbart ska influera viss GABA noder i hjärnan i en halvtimme. Vad finns det för långsiktiga konsekvenser av det ?
Citera
2023-08-22, 00:00
Medlem
Citat:
[i]
Detta låter nästan för bra för att vara sant.

Ja. Och när saker låter för bra för att vara sanna, så är dom oftast inte det.

The Social Drinks Company (TSDC) is launching their first commercial Botanical Spirit named Sentia in January 2021. Sentia is currently available in the UK by pre-order exclusively on their direct-to-consumer site www.sentiaspirits.com.

(taget från https://alcarelle.com/)
Som jag fattar rätt, det är den här drinken Sentia de menar ska vara lika bra som alkhol? Och tydligen säljs den redan i England, och går att importera hit till sverige.

Hoppade då in och började läsa lite reviews, sen kolla på några som testat det på youtube.
Det verkar vara totalt humbug av det jag hittats hört vad folk säger. Var först lite sugen på att beställa hem en flaska bara för att testa.. Inte längre dock
Citera
2024-02-02, 19:36
Medlem
BillFuckingMurrays avatar
Jag skulle vilja testa Sentia men de skeppar ej till Sverige...
Citera
2024-02-03, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BillFuckingMurray

Kommer gå som flytande läkemedel vilket är varför de nog inte exporterar till Sverige. Blir nog svårt att ta in något från UK/USA som inte är godkänt inom EU. Kanske du kan kolla på ebay eller nåt och försöka dra in det genom tullen i alla fall. Eller mejla tillverkaren och be dem skicka till Sverige. Finns ju danmark och Finland så varför inte Sverige?
Senast redigerad av fonzen 2024-02-03 kl. 13:11.
Citera
2024-02-04, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BillFuckingMurray

Svar från scentia.
Citat:
Thank you for your message.

Unfortunately we've had too many issues with shipping SENTIA over to Sweden as it would get stopped at customs and returned.

We are hoping to distribute SENTIA from within mainland Europe in the near future to eradicate these issues.

In the meanwhile, please stay tuned on the mailing list for further updates.

Thank you and best wishes,

Joan

Sentia​​​​ Services
Citera
2024-02-04, 23:34
Medlem
BillFuckingMurrays avatar
Jag har mejlat dem och frågat om de kan skicka det som "gåva" i ett omärkt paket. Jag fick samma svar som ovan.

De har inte alla länder i Europa pga tullen konfiskerar paket, men de svarade också att de jobbar på detta.
Citera
2024-02-05, 22:48
Medlem
Får nog vänta- Gåva fungerar bara vid privat-person till privatperson och under 500kr
så helt värdelöst att de drar iväg från företag till privatperson och tickar i gåva för det kommer inte gå. Och även gåvor gås igenom av tullen. Problemet är att detta är en spritflaska ur design. Dem kommer alltid att stoppas och kontrolleras p.g.a vårt spritmonopol. Eller så tror tullen att det är narkotika i vätskeform och öppnar upp skiten, provar skiten först mot narkotikatester, sen ser de att alla naturörter som typ ginko biloba finns i produkten och helt plötsligt har de anledning att neka då du inte får ta in läkemedel utanför EU. Så ja, det kan bli komplicerat. EU lager blir bäst då jag kan köpa ginko biloba inom EU men inte utanför EU.
Senast redigerad av fonzen 2024-02-05 kl. 22:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in