Citat:
Ursprungligen postat av
hengli
Att det inte blir fråga om stöld utesluter ju dock inte ansvar för annan brottslighet. Det synes emellertid finnas ganska starkt stöd i doktrin för sådana "tvångsköp" som Kallebrogen beskriver, se exempelvis även lagkommentaren på Juno.
Dahlström m. fl. i "Brott & påföljder", 6 uppl., s. 222, talar till och med om situationen när en man tillgriper en cykel vid en uppfart på gatan, uppskattar värdet till 3 000 kr, och lägger detta i ägarens brevlåda som "betalning". Förfarandet är enligt författarna att bedöma som egenmäktigt förfarande, inte stöld.
Men visst, man gör ju som "köpare" bäst i att inte underskatta värdet på vederlaget, eftersom den ursprungliga ägaren måste förbli ekonomiskt skadelös för att man ska komma undan skaderekvisitet. Dagens allt dyrare kontanthantering innebär kanske att 10 kr kontant snarare är 8 kr efter hantering, som Aramir2 är inne på. Jag har dock svårt att se att man skulle se olika på pengars värde på detta sätt i en domstol. Vid ett stöldbrott lär man se till det ekonomiska värdet på det tillgripna och vederlaget vid tidpunkten för tillgreppet och inte dess värde efter eventuella transaktionskostnader – en krona är då en krona, oavsett om den är fysisk eller digital.
Jag kan inte för min värld förstå hur det skulle kunna vara så.
Om jag går ut på min garageuppfart och min cykel är borta och det ligger 3 000kr i min brevlåda så är inte dessa 3 000kr mina. Det är upphittade pengar inte pengar som erlagts vid en försäljning det är inte pengar som jag tagit emot, det är pengar jag hittat.
Utöver det så säg att cykeln är värd 3 500kr? inte nog med att jag förlorat pengar rakt av, utöver det så tillkommer ju min kostnad för att inhandla en ny cykel.
I min värld är skaderekvisitet uppnått.
Och utöver det så finner jag det orimligt att påstå att pengarna skulle byta ägare bara för att de lämnas på platsen.
Om jag lägger min klocka i din brevlåda så blir det inte din klocka.
Om jag lägger min klocka på disken på ICA så tillfaller den inte ICA eller kassören.
Har författarna stöd i faktisk praxis och prejudikat eller är det "bara" deras bedömning?