2023-08-21, 14:56
Citat:
Ursprungligen postat av YELLOWSUPERCAR
Jag formulerade mig lite klumpigt, menade att de inte får neka sek-betalningar och bara ta emot utländska valutor.
Har du källa?
Citera
2023-08-21, 14:56
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Nej det är klart att det bedöms objektivt i skadeståndshänsyn.
Men det är lika solklart att det uppstår skada om du betalar kontant till en icke-kontant butik då dessa kommer få merkostnader.
Det är inte på något sätt så att köparen har rätt att bestämma värdet på något.
Visst, det kan uppstå merkostnader, men dessa går ju att kompensera för genom att betala lite mer.
Citera
2023-08-21, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hengli
Att det inte blir fråga om stöld utesluter ju dock inte ansvar för annan brottslighet. Det synes emellertid finnas ganska starkt stöd i doktrin för sådana "tvångsköp" som Kallebrogen beskriver, se exempelvis även lagkommentaren på Juno.

Dahlström m. fl. i "Brott & påföljder", 6 uppl., s. 222, talar till och med om situationen när en man tillgriper en cykel vid en uppfart på gatan, uppskattar värdet till 3 000 kr, och lägger detta i ägarens brevlåda som "betalning". Förfarandet är enligt författarna att bedöma som egenmäktigt förfarande, inte stöld.

Men visst, man gör ju som "köpare" bäst i att inte underskatta värdet på vederlaget, eftersom den ursprungliga ägaren måste förbli ekonomiskt skadelös för att man ska komma undan skaderekvisitet. Dagens allt dyrare kontanthantering innebär kanske att 10 kr kontant snarare är 8 kr efter hantering, som Aramir2 är inne på. Jag har dock svårt att se att man skulle se olika på pengars värde på detta sätt i en domstol. Vid ett stöldbrott lär man se till det ekonomiska värdet på det tillgripna och vederlaget vid tidpunkten för tillgreppet och inte dess värde efter eventuella transaktionskostnader – en krona är då en krona, oavsett om den är fysisk eller digital.

Jag kan inte för min värld förstå hur det skulle kunna vara så.
Om jag går ut på min garageuppfart och min cykel är borta och det ligger 3 000kr i min brevlåda så är inte dessa 3 000kr mina. Det är upphittade pengar inte pengar som erlagts vid en försäljning det är inte pengar som jag tagit emot, det är pengar jag hittat.
Utöver det så säg att cykeln är värd 3 500kr? inte nog med att jag förlorat pengar rakt av, utöver det så tillkommer ju min kostnad för att inhandla en ny cykel.

I min värld är skaderekvisitet uppnått.
Och utöver det så finner jag det orimligt att påstå att pengarna skulle byta ägare bara för att de lämnas på platsen.
Om jag lägger min klocka i din brevlåda så blir det inte din klocka.
Om jag lägger min klocka på disken på ICA så tillfaller den inte ICA eller kassören.

Har författarna stöd i faktisk praxis och prejudikat eller är det "bara" deras bedömning?
Citera
2023-08-21, 15:02
Medlem
R5As avatar
Olearys hade inte skyltat om att det har kontantfritt så jag begärde faktura efter min måltid, bara en principsak. Det ska inte vara undantagsfall att butiker och restauranger tar emot kontanter, utan det ska vara normen.
De gick in i kassasystemet och valde kontant som betalsätt från min sida.

Sedan har jag för att jävlas inte betalat vid subway, dom slänger ju ihop mackan innan betalningen. Han blev lite sur och slängde mackan i papperskorgen.
Citera
2023-08-21, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Visst, det kan uppstå merkostnader, men dessa går ju att kompensera för genom att betala lite mer.

Ja visst om man nu kan kalla det att betala.
Om jag lägger en guldtacka på disken i butiken tillfaller den inte butiken eller kassören. Den är fortfarande min.
På samma sätt byter inte pengar ägare bara för att jag lägger dem på disken.
Har inte personalen accepterat mitt anbud och vägrar ta emot pengarna så är pengarna fortfarande mina, inte butikens. Därmed har i ett sådant fall ingen kompensation faktiskt lämnats och skaderekvisitet uppfylls.
Bara om pengarna faktiskt tas emot av butiken kan det rimligen anses ha erlagts ersättning.

Värt att påpeka är dock att även om det nu skulle vara så att en domstol på något ologiskt sätt kommer fram till att pengarna genom att du lämnat dem på platsen bytt ägare och kompensation därmed erlagts så är förfarandet ändå inte lagligt.
Då blir det i stället egenmäktigt förfarande.
Citera
2023-08-21, 15:05
Citat:
Ja visst om man nu kan kalla det att betala.
Om jag lägger en guldtacka på disken i butiken tillfaller den inte butiken eller kassören. Den är fortfarande min.
På samma sätt byter inte pengar ägare bara för att jag lägger dem på disken.
Har inte personalen accepterat mitt anbud och vägrar ta emot pengarna så är pengarna fortfarande mina, inte butikens. Därmed har i ett sådant fall ingen kompensation faktiskt lämnats och skaderekvisitet uppfylls.
Bara om pengarna faktiskt tas emot av butiken kan det rimligen anses ha erlagts ersättning.

Värt att påpeka är dock att även om det nu skulle vara så att en domstol på något ologiskt sätt kommer fram till att pengarna genom att du lämnat dem på platsen bytt ägare och kompensation därmed erlagts så är förfarandet ändå inte lagligt.
Då blir det i stället egenmäktigt förfarande.
Jo, jag förstår helt och hållet hur du menar. Jag är bara inte säker på att du har rätt. I synnerhet inte efter Kallebrogens inlägg.
Citera
2023-08-21, 15:13
Medlem
Kontanter är ett legalt betalningsmedel i Sverige. Nu tror jag iofs inte att det är ett lagbrott av en affärsidkare att vägra ta kontanter men jag skulle aldrig handla hos en sådan även om jag har tillgång till både kort och swish. Ju fler som skulle agera så skulle få slut på otyget.
Citera
2023-08-21, 15:18
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jag formulerade mig lite klumpigt, menade att de inte får neka sek-betalningar och bara ta emot utländska valutor.
Visa gärna en länk till lagen som förbjuder företag att neka SEK. Dessutom är inte kontantfritt samma som som att neka SEK. Även när jag betalar med kort eller swishar så betalar jag med SEK.
Citera
2023-08-21, 15:27
Medlem
Citat:
Det kan väl inte stämma. Om en butik skulle begära t.ex. äpplen som betalning för sina varor så får de väl göra det.
Citera
2023-08-21, 16:02
Medlem
Citat:
Det är stöld(ringa).
Att han tänkt/vill betala spelar ingen roll. Affären har inte accepterat ditt anbud så därmed har inget avtal om försäljning ingåtts.

Det är nämligen så att en affär har ingen som helst skyldighet att ingå avtal med dig, de kan neka att sälja till vem som helst så länge det inte beror på olaglig diskriminering.
Och ingås inget avtal om försäljning får du givetvis inte ta varan, även om du lämnar pengar.

Det skall påpekas att det samma gäller i England.
Farbrorn i videon du talar om begick alltså ett brott, affären hade ingen som helst skyldighet att acceptera hans kontanter, därmed stal han jordgubbarna.

Det där med att de inte accepterat anbudet (utan snarare avböjt det) låter ju rimligt. Men stämmer verkligen det där med att en affär själv väljer vem de vill sälja till? Om så vore fallet hade vi väl inte haft den mångåriga debatten om att handlare inte får portförbjuda snattare? (Vilket de väl i någon mån får nu sen årsskiftet, men som jag förstått det förutsätter det att de är dömda sedan tidigare.) Nu motsäger ju inte detta frågan om just kontanter, men jag är ändå nyfiken på om de verkligen har den friheten.
Citera
2023-08-21, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Är du helt hundra på att stöld är rätt rubricering? Det går ju absolut att argumentera för att tillgreppet inte har inneburit skada eftersom man faktiskt gett dem pengar.

Jag funderar också på om stöld är rätt rubricering, men inte utifrån skada, eftersom de säkerligen har lidit skada eftersom de inte har några rutiner för att hantera kontanter. Jag tänker snarare om det går att påvisa något uppsåt?
Citera
2023-08-21, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Skulle snarare säga att det är fråga om ett egenmäktigt förfarande att göra på det sättet. Han har inte uppsåt till att olovligen ta vad annan tillhör, han har för avsikt att betala för sig. Därför faller det på det. Däremot har han ”på annat sätt tillgripit något” mot ägarens vilja, vilket också är förbjudet men inte rubricerat som stöld.

Det låter mer logiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in