2023-08-20, 23:11
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Förklara gärna i detalj för oss forumdeltagare hur fort/hur lång tid det tar att teoretiskt lära sig ett nytt plan, att flyga in sig någorlunda, och att dessutom lära sig att använda vapensystemen på denna game changer på effektivt sätt i strid.
3 månader för att hantera luftförsvar, 6-12 månader för jakt, attack och spaning enligt utbildare på Malmen i Linköping
Citera
2023-08-20, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Du är i varje fall konsekvent när du svarar i alla trådar du är aktiv i. Du sprider dynga omkring dig och åter igen visar du att du inte besitter den kunskap som du låtsas om att du har. Klart som fan att detta kommer att påverka utgången av kriget. Nu har Ukraina det lättare att slå ut både helikoptrar och stridsvagnar. Din älskade Putin kommer få det svettigare nu. Att ni rysstroll aldrig ger er.

Ja, jag är konsekvent. Jag tycke detta krig är dåligt för alla och jag tänker inte ändra uppfattning i den frågan. Vad är det för dynga du menar att jag sprider?
Att jag inte anser att 42 plan kommer att vinna något krig? Dessutom så levereras inte planen samtidigt utan man får dem lite pö om pö. Planen är dessutom långt från toppmoderna.
Du får ha din åsikt men militärt så kommer dessa plan inte utgöra någon större skillnad i kriget.

Utgången av kriget kommer inte påverkas nämnvärt i den bemärkelsen att Ukraina inte kommer kunna återta sina områden. Utgången kommer bli en annan om man böjar flyga in över Ryssland med planen. Då kommer kriget spilla över alla gränser.

Rysstroll? Kan du inte försöka hålla dig till sakliga fakta istället för att slänga dig med epitet hit o dit? Det börjar bli väldigt tröttsamt.
Citera
2023-08-20, 23:14
Medlem
JohnClarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Av Ryssarnas 300 Tu22 som fanns 1990 är ett 30tal flygdugliga nu. Rysslands produktion av flygplan har varit låg. de sista 30 åren. Mycket av motor och. Flygtillverkning skedde i Ukraina före 1990, så även stridsvagnsproduktion.

Ja, du kan ju gräva ner dig i siffror här:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List...itary_aircraft

Oavsett så är de numerärt överlägsna.
Citera
2023-08-20, 23:17
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Ja, du kan ju gräva ner dig i siffror här:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List...itary_aircraft

Oavsett så är de numerärt överlägsna.

Vladivostok
Novalja zemlia
Kola
Baltic Sea
Kina Indien.....

De skall täcka ett stort land.
Citera
2023-08-20, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongborren
Nu har du tittat på för mycket av Topgun grabben, dagens jaktplan slåss inte i luften. Dom opererar på långa avstånd. Det är det dom avvänds till.

Så dom är alltså i luften?

Och flyger?

Flygplan?

Som slåss... på avstånd.

Eller menade du tvärtom?
Senast redigerad av Du3EttCp 2023-08-20 kl. 23:24.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Första sidan i manuell för vatniks

Det är helt värdelösa grejor som inte gör någon skillnad
Det är en eskaleraring
Det är försvararen som är ansvarig för de döda.

Samma visa hela tiden

Trams.
Alla som inte tycker som du är vatniks o anställda av Putin?

Jag skrev inte att planen var helt värdelösa, det är något du själv hittat på.
Jag skrev att de inte var så många för att göra någon avgörande skillnad i kriget.

Ja, att pumpa in tyngre och tyngre vapen är en eskalering av kriget.

Ingenstans skrev jag vem som var ansvarig för de döda. Jag gjorde ett konstaterande att fler skulle dö ju längre kriget fortlöpte.

Hur är det med läsförståelsen?

Du verkar gilla krig o elände. Jag gör det dock inte.
Citera
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Det kan ju finnas en anledning till att ryssarna inte har använt T-14 Armata, av samma anledning som USA inte kommer skicka fullutrustade M1 Abrams - med all dess teknik - till Ukraina.
Du verkar ju vara lite insatt inom det militära, så det kan ju inte vara särskilt svårt att förstå.
I ett fullskaligt krig finns det ingen anledning att försöka dölja militära hemligheter, vapnen måste ju användas och då finns det alltid en risk att vapnet kommer i fiendens händer.
Ligger man så illa till som Ryssland där man sen 1 år tillbaka bara förlorar mark och soldater, använder man ju givetvis det bästa man har för att inte tappa mer.

Att riskera tappa hemligheter är nog det minsta problemet för Ryssland...

Att USA inte skickar de senaste fullutrustade Abrams beror nog mer på att de anser att det är overkill..
Citera
2023-08-20, 23:21
Medlem
Citat:
Det kan ju finnas en anledning till att ryssarna inte har använt T-14 Armata, av samma anledning som USA inte kommer skicka fullutrustade M1 Abrams - med all dess teknik - till Ukraina.
Du verkar ju vara lite insatt inom det militära, så det kan ju inte vara särskilt svårt att förstå.
I ett fullskaligt krig finns det ingen anledning att försöka dölja militära hemligheter, vapnen måste ju användas och då finns det alltid en risk att vapnet kommer i fiendens händer.

Bästa för Ryzzland är att inte göra något så att vi tror att den ryzka björnen är farlig och i framkant.
Supersonicvapen
Armata
Mer besvikelse
Korruption
Misslyckaden
Lunar fiasko

Men du har nog rätt finns säkert mycket åtråvärda hemligheter som gör mer nytta i bergrummet.
Citera
2023-08-20, 23:21
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
F16. är ett av de sämsta planen för vägbaser...det stora luftintaget nära asfalten suger in småsten o skit som skadar turbinen.
Du verkar tro att det är svårt att blåsa bort skiten innan start?

Det är givetvis enkelt att sopa bort sten och skit innan take off.
Senast redigerad av Elon-Fiske 2023-08-20 kl. 23:24.
Citera
2023-08-20, 23:25
Medlem
Betongborrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elon-Fiske
Ligger man så illa till som Ryssland där man sen 1 år tillbaka bara förlorar mark och soldater, använder man ju givetvis det bästa man har för att inte tappa mer.

Att riskera tappa hemligheter är nog det minsta problemet för Ryssland...

Att USA inte skickar de senaste fullutrustade Abrams beror nog mer på att de anser att det är overkill..
Jag tar tillbaka det där med att du förmodligen är lite insatt inom det militära.
Du har uppenbart inte en sussning. För det första är det väl Ukraina som ligger pyrt til och inte Ryssland.
Det är också Ukraina som förlorar mest soldater i förhållande till Ryssland.
Att det skulle vara overkill att skicka fullutrustade M1 Abrams till Ukriana är ju bara bullshit du drar ur röven.
Citera
2023-08-20, 23:25
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elon-Fiske
Du verkar tro att det är svårt att blåsa bort skiten innan start?

Det är givetvis enkelt att sopa bort sten och skit innan take off.

Du uttalar dig om saker du inte har kunskap om

Från Cornucopia som är pro Ukraina
"Reuters uppger att USA godkänner att Danmark och Nederländerna överlåter stridsflygplanet F-16 till Ukraina.

Sedan tidigare uppges det dock att ukrainska piloter inte kommer vara utbildade på systemet förrän tidigt 2024. Det har också ifrågasatts om F-16 är lämpligt för de vägbaser som Ukraina använder, då planet inte är konstruerat för att skydda mot FOD – foreign object damage – som grus eller annat skräp på rullbanan. Flygplanen av den sovjetiska arvet ska klara lite skit och svenska Gripen är specifikt konstuerat för att flygas från vägbaser och kräver inte heller kliniskt rent underlag.

Ukraina har dock även traditionella flygbaser, och förstås civila flygplatser, där man kan hålla rent bättre.

Det finns mycket mer att säga om ukrainska flygbaser när kriget är vunnet, inklusive många viktiga lärdomar. De som varit på plats i Ukraina vet. "
Citera
2023-08-20, 23:32
Medlem
Betongborrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du3EttCp

Och flyger?

Flygplan?

Som slåss... på avstånd.

Eller menade du tvärtom?
Och flyger?

Ja, är dom i luften så får man anta att dom flyger.

Som slåss... på avstånd.
Precis, det är det som är deras stora styrka.

Eller menade du tvärtom?
Nej
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in