Flashback bygger pepparkakshus!
2023-09-26, 18:21
Medlem
Was.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hverdagskverulant
Er litt spent på hvilken trussel Jonas utgjorde denne gjengen siden de mente han måtte trakasseres i flere år og drepes, men lener meg mot at det er ganske smålige greier og heller en rekke halvkokte påskudd utført av en gjeng halvkokte makkahoder.

Enig. Hadde dette kun handlet om å få ham til å holde kjeft eller noe sånn hadde de nok innsett hvor lite effekt det hadde for lenge siden. Tar ikke 2-3 år å finne ut at de egentlig bare plager en fyr forgjeves og legger til mer og mer ting å kunne bli dømt for.

Holder du på med sånn over så lang tid må du være bitter, gal, og/eller dum.
Citera
2023-09-26, 18:23
Medlem
Citat:
Synes det er mer nærliggende å presse han for penger dersom det er penger det står på.
Hvordan gjør man det? De har brukt vold og hærverk, er samme som mafiaen gjør når de ikke får betalt. Tenner på forretningen til folk.

Jamfør The Irishman og Sopranos 😉
Citera
2023-09-26, 18:28
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Was.
Jeg har hatt forskjellige teorier igjennom saken; ikke "Tyrkisk mafia og tidenes største smugling av atomvåpen med kona til Hagen" som noen andre her, men jeg har tenkt at det var snakk om en noenlunde gjennomført forsikringssvindel som endte i tysting -> drap, eller til og med "undercover"-teoriene jeg har sett her.

Men begynner å tro at den første teorien min, som jeg la vekk tidlig, faktisk stemte. At det først og fremst var personlig. En gjeng tapere som rett og slett bare ikke likte Jonas, og at de andre sakene her bare forverra litt.

Det var en ting jeg la merke til i en av de tidligere Avhørt-episodene, der Jonas snakka veldig nedlatende om noen folk i miljøet som "skrøt over å kjenne farlige folk", og at han synes det var litt patetisk og barnslig. Ikke sjokkerende hvis han har fått noen dumme folk til å følge seg *drum roll* dumme. Her er det en fyr i miljøet deres som faktisk klarer seg bra og blitt voksen og sier at gangsterleken deres er teit, og istedetfor å tenke "Hm, ja, kanskje han har rett" gikk de rett på "Nehei, vi er tøffe! Bare se her!"

Trist, patetisk sak og gjeng.

Spørsmålet er jo hva som fikk disse folkene til å slutte med hærverket i et helt år, for så
å skambanke JH og kjøre på for fullt helt frem til han ble drept. Noe må ha trigget denne
siste runden, tenker jeg. Hvor mange anmeldelser har JH levert, og når har det skjedd?
Såvidt jeg har skjønt så tok ikke politiet noen av anmeldelsene til følge.
Citera
2023-09-26, 18:29
Medlem
Så dette bilde rulle på vg i dag, har blitt pratet om tidligere, men ikke vist usladdet hær før..

Og var vell MA som var med JH, til ER for og forsøke og rydde opp.. Så om tagging og bilen til ØH var innblandet, og han er venn med sjeik.. Så levner det vell liten tvil om at ER er bak dette.

https://imgur.com/a/GGqNoxR
Citera
2023-09-26, 18:35
Medlem
Citat:
Jeg har hatt forskjellige teorier igjennom saken; ikke "Tyrkisk mafia og tidenes største smugling av atomvåpen med kona til Hagen" som noen andre her, men jeg har tenkt at det var snakk om en noenlunde gjennomført forsikringssvindel som endte i tysting -> drap, eller til og med "undercover"-teoriene jeg har sett her.

Men begynner å tro at den første teorien min, som jeg la vekk tidlig, faktisk stemte. At det først og fremst var personlig. En gjeng tapere som rett og slett bare ikke likte Jonas, og at de andre sakene her bare forverra ting litt.

Det var en ting jeg la merke til i en av de tidligere Avhørt-episodene, der Jonas snakka veldig nedlatende om noen folk i miljøet som "skrøt over å kjenne farlige folk", og at han synes det var litt patetisk og barnslig. Ikke sjokkerende hvis han har fått noen dumme folk til å følge seg *drum roll* dumme. Her er det en fyr i miljøet deres som faktisk klarer seg bra og blitt voksen og sier at gangsterleken deres er teit, og istedetfor å tenke "Hm, ja, kanskje han har rett" gikk de rett på "Nehei, vi er tøffe! Bare se her!"

Trist, patetisk sak og gjeng.

Nå var vel ikke podcasten ute ennå da han ble drept, så litt vanskelig å se hvordan de skal ha blitt provosert av nettopp det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Jonas var fornøyd med én etterforskning. Da tok de sporfunn og besøkte Sjeiken hvor de fant lampeolje.

Mislikte Politiet Jonas eller var han tyster? Det er 1000 kroner spørsmålet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generell1
Så dette bilde rulle på vg i dag, har blitt pratet om tidligere, men ikke vist usladdet hær før..

Og var vell MA som var med JH, til ER for og forsøke og rydde opp.. Så om tagging og bilen til ØH var innblandet, og han er venn med sjeik.. Så levner det vell liten tvil om at ER er bak dette.

https://imgur.com/a/GGqNoxR

Er vell ikke mange som bærer nag mot begge disse samtidig bortsett fra Sjeik.. som er kompis med ØH, som eide bilen til tagging, og som kjennte mgm1 og mgm2, og som hadde møtt de tett opp mot drap
Citera
2023-09-26, 18:37
Medlem
Citat:
Enig. Hadde dette kun handlet om å få ham til å holde kjeft eller noe sånn hadde de nok innsett hvor lite effekt det hadde for lenge siden. Tar ikke 2-3 år å finne ut at de egentlig bare plager en fyr forgjeves og legger til mer og mer ting å kunne bli dømt for.

Holder du på med sånn over så lang tid må du være bitter, gal, og/eller dum.

Alle instansene av hærverk er ganske typisk ting for en gjeng bittre amfetaminentusiaster å finne på når de sitter å ruser seg og konspirerer sammen.

Eksempelvis prøve få fyr på en motorsykkel dynket i parafin med lighter, tagging, ruteknusing, peniskruseduller osv.

Citat:
Spørsmålet er jo hva som fikk disse folkene til å slutte med hærverket i et helt år, for så
å skambanke JH og kjøre på for fullt helt frem til han ble drept. Noe må ha trigget denne
siste runden, tenker jeg. Hvor mange anmeldelser har JH levert, og når har det skjedd?

En tiktok på amfetaminnach? faen vi må gjøre med han der jonas?

Lurer litt på om det var noe spesielt men for å være ærlig tilegner jeg ikke denne gjengen nok kognitive evner til at det må ha vært noe spesifikk som trigget det.

Rykter om at han hadde sagt noe om en av dem til noen andre?

Jeg har kjent folk som kunne banke noen fordi de hørte fra noen at noen har sagt noe om dem, oppskriften trenger ikke være så mye mer enn halvt om halvt med idiot og rus for å være ærlig.
Citera
Medlem
Was.s avatar
Citat:

Ja og det blir spennende å finne ut av. Var noen av de i fengsel? Ordna de opp i det privat, men så skar det seg? Klarte de seg greit økonomisk en stund, og så gikk ting galt da de prøvde seg på forsikringssvindel enda en gang uten at Jonas ble med på det denne gangen?

Kan godt være jeg husker feil, men var det ikke snakk om at én hadde blitt tatt for en brann på et tidspunkt?
Citera
Medlem
Citat:
Synes det er mer nærliggende å presse han for penger dersom det er penger det står på.

Unnskyld om jeg virker respektløs nå men er du en halvkriminell taper på rundt 30 år så har du adskillig mer å tape på å fortsette en evig vendetta enn du har på å fortsette den.

Hærverk er en ting, om man fortsetter og fortsetter og fortsetter lenge nok blir man tatt og risikerer erstatningskrav på ganske høye summer, bestillingsdrap derimot har en strafferamme på 21år med forvaring.

Det hadde vært forståelig om det var snakk om en millionoperasjon med kiloer kokain og containerlass med våpen og horer og massevis av forskjellige ledd som krysset kontinenter og knyttet organisasjoner mot hverandre.

Men hva hadde disse folka å miste? en jobb som VVS montør eller Blandesjef på en liten betongfabrikk?, 20000,-? ett allerede halvskakt omdømme?

Er litt spent på hvilken trussel Jonas utgjorde denne gjengen siden de mente han måtte trakasseres i flere år og drepes, men lener meg mot at det er ganske smålige greier og heller en rekke halvkokte påskudd utført av en gjeng halvkokte makkahoder.

HÆ? Hva mener du med den setningen?
Citera
2023-09-26, 18:39
Medlem
Citat:
Ja og det blir spennende å finne ut av. Var noen av de i fengsel? Ordna de opp i det privat, men så skar det seg? Klarte de seg greit økonomisk en stund, og så gikk ting galt da de prøvde seg på forsikringssvindel enda en gang uten at Jonas ble med på det denne gangen?

Kan godt være jeg husker feil, men var det ikke snakk om at én hadde blitt tatt for en brann på et tidspunkt?

Mener politiet hadde komt på døra hos noen og funnet blant annet lampeolje men også den saken ble henlagt.
Citera
2023-09-26, 18:39
Medlem
Was.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VG
Nå var vel ikke podcasten ute ennå da han ble drept, så litt vanskelig å se hvordan de skal ha blitt provosert av nettopp det.

Det var ikke poenget mitt. Poenget var måten han snakka om dem i podcasten. Ikke fjernt å tro at holdninga han viste til dem her gjennspeilet den han hadde "IRL". At han så på dem som tapere. Folka i Avhørt er nok ikke de første som har hørt at han synes det var litt patetiske og irriterende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in