2023-09-20, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missanthropy52
Han sa bare at han ikke kjente til de i garasjen og ar de østeuropeerne de tok inn senere var for gamle.

Jo, men han kunne jo sagt noe om hvordan de så ut. Om de var unge, om de var store, et eller annet.
Citera
2023-09-20, 14:31
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Från VG.no nu:

Pågrepet av tungt bevæpnet politi - tidligere dømt for å true politiet med hagle

For syv år siden ble den nå drapssiktede 30-åringen dømt for å true politiet. Da lå han på sengen og rettet en ladd hagle mot en politibetjent.

Resterande av artikeln går att läsa i bifogade länken.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...tiet-med-hagle

Lav terskel for å true med våpen, altså. Dette tegner jo et grovere bilde av ham, i kontrast
til naboen som beskriver ham som en hyggelig kar.

Med et så sterkt hat mot politiet kan det kanskje se ut som om disse to har hatt
personlige motiver for å ta JH, som muligens har vært medvirkende til at de har
kommet i politiets søkelys tidligere.
Citera
2023-09-20, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Lav terskel for å true med våpen, altså. Dette tegner jo et grovere bilde av ham, i kontrast
til naboen som beskriver ham som en hyggelig kar.

Med et så sterkt hat mot politiet kan det kanskje se ut som om disse to har hatt
personlige motiver for å ta JH, som muligens har vært medvirkende til at de har
kommet i politiets søkelys tidligere.

Ja, godt poeng. Taler for at det har noe med tysting å gjøre.
Citera
2023-09-20, 14:35
Medlem
Som flere allerede har vært inne på så tyder det på at det står andre bak også og at dette har vært en "bestilling". Politiet gjør nå lurt i å ta det svakeste leddet i jakten på bakmennene.
Citera
2023-09-20, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siggizs
Haha, ja tro hva du vil selv altså
Jeg vet hvem begge to er og forklarer hva jeg vet om de. Vis du tror KV er Bruce lee tar du mektig feil.
Men ¨løse kanoner¨er de nok begge to..

Ja, ok. Jeg aner ikke hvem de er. Men hvis det forholder seg sånn taler jo mye for at det kan ha blitt et basketak på hytta. Jonas var jo stor og sterk, etter hva jeg har forstått.
Citera
2023-09-20, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitana39
KV er jo ekspert på å dra på seg gjeld, så kan være at han har skyldt noen en del penger og måtte gjøre dette for å gjøre opp en evt gjeld.. Jeg tror det ligger noe i den gata der i allefall.. Tviler på at noen har vært så idiot og skulle betalt KV for en sånn jobb..

Er vel to muligheter for at dette har skjedd.
1. At de to som er siktet nå har handlet på eget initiativ fordi de ville ha mer penger for brannstifting.
2. At den som formidlet brannstifting har leid disse "glupe" wannabe torpedo’s for noen få tusen for å unngå å få krav fra forsikring på mange hundretusen og sikkert få en dom på noen år for det samme.

Politiet på Hønefoss vil nok hente inn en eller to etterhvert.
Senast redigerad av ViNyh 2023-09-20 kl. 14:47.
Citera
2023-09-20, 14:47
Medlem
Was.s avatar
Personlig har jeg fortsatt inntrykk av at dette er knyttet til brannene/forsikringssvindel (som jeg tror JAH ble lurt til. Jeg tror de brukte vitsen bare for å få en form for bekreftelse ut av ham, å ha litt skitt på ham - jeg tror aldri noe ble feiltolket av "brannstarterne").

Og ut fra alt jeg kan finne ut (og en viss grad av at jeg bare er dømmende), virker det ikke som om de som faktisk brant, overfalt osv. var spesielt kloke. De var sannsynligvis bare lett manipulerte raringer, kanskje med en smak for hærverk. Legg amfetamin til blandingen, og de er nok ikke så vanskelige å overbevise om en ting eller to. Ingen måte de kunne spore JAH opp eller ha fullstendig oversikt over hvilke kjøretøy som var hans osv. på egenhånd heller. Jeg tviler på at det var mye emosjonelle investeringer fra MGM-ene på noe tidspunkt. Kanskje litt etter at han gikk til radiostasjonen, selv om jeg ikke tror noen norske rednecks JAH ikke visste navnet på bekymret seg for for imaget deres. Vil de i det hele tatt fulgt med på egenhånd? Nei det MÅ være snakk om noen som har mer å tape enn sosialstønad.

Jeg tror også det må ha vært noen nær ham på grunn av min teori om at graffitien ikke bare var en edgy skummel trussel. Det ble mest sannsynlig brukt som agn, noe som kunne skremme JAH nok til at noen nær ham kunne arrangere møtet ved hytta ved å tilby ham en av følgende som en "venn":

- Våpenhandel for selvforsvar (som han ikke ville varsle folk om av juridiske årsaker og paranoia)
– Mer rett på sak: Bare et møte med de ansvarlige så ting kunne ordnes en gang for alle
- Helt urealistisk: "Jo, vi har en hytte i skogen du kan gjemme deg i"

Den dramatiske graffitien fikk sannsynligvis noen av disse alternativene til å virke rimelige eller til og med nødvendig på det tidspunktet. Jeg ser også mange som stiller spørsmål ved hvorfor eller hvordan det kunne gå så langt som til drap. Noe veldig personlig eller å bli svindlet under steroide-tingen er mulig, sikkert. Morderne som er i gjeld og alt det der høres fornuftig ut, men jeg kan ikke la være å tenke at dette er en blanding av gale gutter med paranoia som er lette å overbevise eller som rett og slett liker å gjøre gale dritt, og «higher-ups» som ble for trygge i rollen som “””bonde-crime lords”””, som fikk bevist at de KAN slippe unna med hva som helst. De gjorde noe crazy shit i 4 år nesten uten innblanding fra loven. Virker ikke usannsynlig at de bare virkelig trodde det var en idiotsikker plan som knapt føltes som en risiko på dette tidspunktet.

Oppsummert: Jeg er fortsatt ikke overbevist om at dette er mye mer organisert enn en altfor selvsikker drittsekk eller to som utnytter de sinnsyke kontaktene sine. Det er lett å tolke disse tingene som å være i større skala, delvis fordi vi snakker om mennesker i flere forskjellige byer. Men vi snakker Innlandet og rånebyer her. Det er ikke det samme som kriminalitet på tvers av stater i USA, det er som en liten ettermiddagskjøring.
Citera
2023-09-20, 14:48
Medlem
Ren spekulasjon: Det at lommeboka lå igjen på hytta, kan ha vært en bevisst handling fra Jonas sin side. For å fortelle de som kommer senere både at han har vært der, og at han er i fare. I så fall skulle han vekk derfra. Planen var å ta ham med et sted. Kanskje en av drapsmennene har sittet i passasjersetet på vei fra hytta. Han kan ha pekt på ham med en pistol, tvunget Jonas til å kjøre. Men så gjør Jonas motstand. Og mannen skyter. Mislykket oppdrag. De stikker derfra.
Citera
2023-09-20, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cbwollestad
For de av dere som har sett Breaking Bad så minner MGM1 og 2 på denne duoen:

https://ibb.co/p3kDtfG

Ah, ok. Skjønner. Haha. Ikke det inntrykket jeg hadde.
Citera
2023-09-20, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cesarini
Ren spekulasjon: Det at lommeboka lå igjen på hytta, kan ha vært en bevisst handling fra Jonas sin side. For å fortelle de som kommer senere både at han har vært der, og at han er i fare. I så fall skulle han vekk derfra. Planen var å ta ham med et sted. Kanskje en av drapsmennene har sittet i passasjersetet på vei fra hytta. Han kan ha pekt på ham med en pistol, tvunget Jonas til å kjøre. Men så gjør Jonas motstand. Og mannen skyter. Mislykket oppdrag. De stikker derfra.

Det forklarer kanskje ikke skuddene i plankene. Men hvis de er litt klønete skurker, kan de ha skutt noen ganger for å gjøre ham redd. Kan jo også være noe så dumt som at de skal tvinge han til en minibank. Jonas kaster fra seg lommeboka, uten at de ser det, så han vet at det ikke vil bli tatt ut noe når de kommer til minibanken. Han kan si at han ikke finner lommeboka. Så hvis den ene gjerningsmannen peker på Jonas med pistol i arbeidsfilen til Jonas, kjører den andre etter i annen bil. Det er planen. Men så går det feil.
Citera
2023-09-20, 15:00
Medlem
SadoiLatvias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Was.
Mulig GjerningsMann. Tror jeg...
GM = Gjerningsmann
MGM = Mistenkt gjerningsmann
Citera
2023-09-20, 15:02
Medlem
Kun teori og noe som er blitt spekulert i tidligere, å jeg deler den oppfatningen. så de to teoriene som jeg legger til grunn er:
* Jonas har vært informant til politiet i ( små/store saker ) Herunder så har ikke lokalt politi kjennskap til dette. Men i og med at forsikringssvindelen ble henlagt så tyder jo det litt på at noen i systemet høyere opp besluttet at de ikke vil straffeforfølge J om han samarbeider.
Dette mynter jo mye på at han har vært i anleggs/lastebilbransjen i flere år og det er mye dop i område.

* MGP1 har gjeld til bakmenn som vil bli slettet om han gjør oppdrag for dem. MGP2 har blitt trukket inn pga vennskapet og liker spenningen som er involvert med hærverk osv. Han er sjåfør drapsdagen dette blir utført. ( sier ikke at det er disse 2 som har utført handlingen/drapet. Men at det er sentral når det gjelder hvem som ønsker J vondt.

I og med at det ikke er noen offentlige koblinger mellom J og personene som er siktet, så tenker jeg at dette er bare en bit av et langt større puslespill.

Kun mine tanker...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in