2023-08-19, 12:50
Medlem
Krönika i Sveriges Radio hyllar livet i Mellanöstern

Sveriges Radio: Mellanösterns gästfrihet till morgonkaffet: Samar Hadrous, Istanbul
Utrikeskrönikan 18 augusti

Istanbul fredag,

Kom ner och drick kaffe om du har tid, säger rösten i ett röstmeddelande.

Sändaren är en 26-årig syrisk ung man som bor i Istanbul. Jag träffade Younes, som jag väljer att kalla honom, dagen efter jag anlände till Istanbul som sommarkorrespondent.

....

kände jag mig som en figur i en syrisk tv-serie. Ja, inte bara för att Younes har en syrisk dialekt, men också det här spontana jag har sett i arabiska filmer och tv-serier. Grannar som ringer hem till varandra och bjuder på morgonkaffe eller te.

Jag ler och blir upprymd, och det är som om jag helt plötsligt inser att jag faktiskt är i Mellanöstern.

...

Samar Hadrous, Istanbul

Vad säger ni om ovanstående krönika från skattefinansierade Sverige Radio?

Är det ett bra sätt att spendera skattepengar?

Varför jobbar Samar Hadrous på Sveriges Radio om hon verkar trivas bättre i Mellanöstern?
Citera
2023-08-19, 13:03
Bannlyst
Märkligt, ska hon skattefinansieras för att befinna sig i Turkiet på uppdrag av Sveriges Radio ska hon ju naturligtvis verka som utrikeskorrespondent och förmedla nyheter. Intrycket av hennes krönika är att hon är på betald semester, chillar och dricker kaffe.
Citera
2023-08-19, 13:28
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
[b]K
1. Är det ett bra sätt att spendera skattepengar?
2. Varför jobbar Samar Hadrous på Sveriges Radio om hon verkar trivas bättre i Mellanöstern?
1. Tja, det är väl okey att beskriva hur det är i andra länder och vad som är bra med dessa. kanske några längtar tillbaka.
2. Finns inget som tyder på att hon trivs bättre i mellanöstern.
---------
detta är alltså en skittråd
Citera
2023-08-19, 13:39
Medlem
Hon är en kvinna som ser bra ut som turist i ett annat land, och hon får telefonnummer av en lokal kille som bjuder henne kaffe.
Kan ni förstå att detta är fantastiskt. Detta är något väldigt exotiskt. Speciellt av människor i mellanöstern. Man kunde inte tro att de kunde bjuda på kaffe, men det kan dom.

Inte som i Sverige när män försöker byta telefonnummer eller försöka hjälpa henne med olika saker, nej, vilka äckel!

btw.. det påminner om när Imamerna gick ut i Sverige och bjöd människor på kakor, fattar ni. De bjöd på kakor, fatta vilken otrolig uppoffring de exotiska människorna bjuder på.

Dessa journalister som tycker det är så härligt med spontana besök, har de någonsin bjudit in någon ensam granne till deras hem? Jag skulle säga att chansen till detta är mindre än 0%.
Citera
2023-08-19, 15:17
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:

Sveriges Radio: Mellanösterns gästfrihet till morgonkaffet: Samar Hadrous, Istanbul

Istanbul fredag,

Sändaren är en 26-årig syrisk ung man som bor i Istanbul. Jag träffade Younes, som jag väljer att kalla honom, dagen efter jag anlände till Istanbul som sommarkorrespondent.

....

kände jag mig som en figur i en syrisk tv-serie. Ja, inte bara för att Younes har en syrisk dialekt, men också det här spontana jag har sett i arabiska filmer och tv-serier. Grannar som ringer hem till varandra och bjuder på morgonkaffe eller te.

Jag ler och blir upprymd, och det är som om jag helt plötsligt inser att jag faktiskt är i Mellanöstern.

...

Samar Hadrous, Istanbul

Varför jobbar Samar Hadrous på Sveriges Radio om hon verkar trivas bättre i Mellanöstern?
Ung attraktiv kvinna kommer till en ny stad. Syriske 26-åringen Younes, troligen singel, hjälper henne att hitta vägen. Han erbjuder sig att hjälpa henne flera gånger och lämnar sitt telefonnummer. Uppenbarligen lämnar hon sitt nummer till honom tillika. Sedan skickar han röstmeddelanden till henne varje dag och försöker bland annat bjuda henne på kaffe.

Detta gör henne så lycklig att hon skriver en krönika om det på Sveriges Radios hemsida.

Men om vi ändrar förutsättningarna lite. Om det inte var Istanbul hon gick vilse i utan Målilla. Det var inte syriske Younes som lotsade henne utan svenske incelen Jonas. Jonas fortsätter att skicka meddelanden varje dag och tjatar om att de ska träffas.

Hade det blivit någon krönika? Nix. Det hade blivit en polisanmälan för ofredande, ett drev på MeToo och en reportageserie om hur utsatta svenska kvinnor är för trakasserier.
Citera
2023-08-19, 16:14
Medlem
Låter som ett skönt jobb, glida runt lite i Istanbul och blogga på SR.

Har hon rapporterat om något annat?
Citera
2023-08-19, 20:31
Medlem
Malmö är redan Mellanöstern

Möllevångstorget i Malmö City redan 2018. kort video.
https://youtu.be/6dQ8wp9QcEI
Citera
2024-09-10, 18:43
Medlem
dryopteriss avatar
Har inte hört en enda rapportering signerad Samar Hadrous, där hon har allra minsta berättelse eller förståelse för Israel. Alla reportage handlar om att försvara Hamas attack. Mer eller mindre.
Fattar inte att hon kan jobba för oss skattebetalare. Liknande gäller för Johan Mattias Sommarström.
Men Samar Hadrous tar ändå priset i snyftreportage.
Citera
2024-09-10, 22:55
Medlem
Q-Trons avatar
Ah, ännu kvinna som tänker med fittan. Inget nytt under solen.

Påminner en smula om när vaginahjärnan Nora Adin Fares skrev i DN om italienska mäns bjussighet (som kommenteras i denna artikel från SVT, då DN har sin betalvägg): https://www.svt.se/kultur/dejting

Det här är kvinnor som säkerligen förespråkar jämställdhet i teorin, med en tillhörande "girl boss"-mentalitet, men när det väl kommer till praktiken så blir trosorna inte så fuktiga av att behöva betala för sin del av kvällens middag, i jämställdhetens namn. Och det är inte så konstigt, då kvinnor är genetiskt och beteendemässigt programmerade att ha ett gott öga för män som har resurser, och som är villiga att lägga resurserna på just dem.

Samar får i stort sett betalt med skattemedel för att skriva artiklar för public service som är illa dolda tantsnuskfantasier.

Jag tycker att Samar borde avsäga sig sitt svenska medborgarskap och flytta ner till Mellanöstern permanent. Det skulle hon och hennes fitt...ehm...hjärna må bra av. Hej då, Samar! Vi kommer inte att sakna dig!
Citera
2024-09-11, 04:12
Medlem
Citat:

Istanbul fredag,

....

...

Samar Hadrous, Istanbul

Någon jämförelse med Sverige görs inte, du får nog försöka bättra på dina svenskkunskaper
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in