Citat:
Jag ska inte svara för Truecrack, men hashcat kan göra det du vill. Du behöver extrahera hashen för hashcat att arbeta med, faq:n här kan vara behjälplig: https://hashcat.net/wiki/doku.php?id...ecrypt_volumes
När du väl fått ut hashen kan du mata hashcat med en ordlista som innehåller delar av ditt lösenord. Om du vet med dig att ditt lösenord började med hejjaghetergrenen och avslutas med ett eller fler specialtecken kan du göra en hybrid attack där du använder ordlista (som innehåller "hejjaghetergrenen") och sedan lägga till till exempel 3 specialtecken och bruteforce:a det i kombination med orden i ordlistan.
Beroende på hur ditt lösenord har varit uppbyggt och hur mycket du kommer ihåg av det kan det bli en enkel till en svår uppgift. Det förutsätter också att du får ut hashen på rätt sätt och angriper mot rätt typ av hashalgoritm (dvs du vet om du försöker få ut hashen från en Truecrypt-bootpartition eller en 'dold' partition samt vilken hashalgoritm du valde när du skapade truecrypt-partitionen).
Eftersom du skriver att du har en annan, okrypterad disk med samma data skulle jag nog i första hand försöka leta rätt på den och sen återskapa backupen utifrån datat igen även på den krypterade disken.
Jag menar 15 år gamal backup seriöst!