Tyvärr var det ju närmare ett Greklands-Sverige än Tysklands-Sverige igår spelmässigt. Kan tacka Haaks 3 ess på raken i mitten på fjärde set som vände på momentumet där för att det blev 3p och klart för åttondel. Behövs vinst idag också mot Tjeckien dock annars kan man nog lika gärna sätta sig på flyget hem och skippa avstickaren till Bryssel. För Serbien med en Boskovic som tycks vara i storform lär man tyvärr bli helt utspelade av.
Citat:
Ursprungligen postat av
800kg
Gillar Härenstam.
Enda volleybollmatcherna han sett i sitt liv lär vara de han kommenterat för SVT och det märks hela tiden att han saknar grundläggande kunskap om spelet. Vilket är lite störande när han försöker sig på att kommentera andra saker än det mest uppenbara. Igår var Härenstam t.ex. helt oförstående om varför Azerbajdzjan gjorde ett dubbelbyte. Stör mig också på att han tjatar om huruvida lagen snart borde/kommer ta timeout eller inte varje gång de ligger någon poäng efter när han inte kommer på något annat vettigt att säga. Sen har förvisso ingen annan som kommenterat volleyboll för SVT varit bättre så de hade behövt ta in någon externt om det skulle bli bra. Och det lär ju inte hända med tanke på vilken budget SVT har för volleybollen.
Noterade för övrigt att Radiosporten, till skillnad från SVT, har reporter på plats i Tyskland. Man kunde ju tycka att de kunde samordna sina resurser så han kunde sköta intervjuerna på plats för SVTs räkning också och bistå med mic etc. Men det är väl för mycket begärt att licenspengarna ska användas effektivt...
Citat:
Ursprungligen postat av
Stefan4
8/14 spelare i den svenska EM-truppen är utlandsproffs, varav tre spelar i Italien (Alexandra Lazic, samt systrarna Haak). Två spelar i Frankrike, två i Schweiz och en håller till i Ungern.
Några stycken där avser klubbar för förra säsongen. Wasserfaller spelar i Tyskland kommande säsong (Wiesbaden). Julevik tycks, som kommentatorerna nämnt, fortfarande vara klubblös inför nästa säsong. Jag tror inte Rebecka Lazic har fortsatt kontrakt med RC Cannes heller.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lookalike
Gällande utvecklingen av det svenska damlaget i Volleyboll så är väl inte den av remarkabelt slag kan jag tycka..åtminstone inte så här långt.
Vi slog Ukraina redan förra året och nu är de förbi oss som jag ser det.
Vi nådde kvartsfinal i förra EM.Det återstår att se om vi kan bättra det i nuvarande turnering.
Förra året spelade Sverige aldrig mot Ukraina. Sverige slog Ukraina i EM-kvalet 2021 men förlorade mot dem i EM 2021. I EM i år har man ju sen haft en mycket svårare lottning än i förra EM och det går ju inte att jämföra utgången utan att ta hänsyn till motståndet.
Sen får man ju titta på hur spelet utvecklats snarare än något enstaka matchresultat som inte säger så mycket. När man spelar som bäst som man t.ex. gjort i någon av matcherna mot Belgien i GL eller Tysklandsmatchen nu så är det mesta på en högre nivå jämfört med för ett par år sen. T.ex. en annan variation i anfallspelet. Största problemet är att lagets lägstanivå fortfarande är väldigt låg och att man är väldigt ojämna. Främst då servemottagning samt settern/passaren.