2023-08-21, 23:08
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pbo
Jag har egentligen redan angett skälen till stängningen i de PM som redovisas, men tänker att två saker kan förtydligas.

1. Tråden har till stor del på senare tid utgjorts av inlägg som hör hemma i Alternativa teorier. Att behålla tråden öppen skulle betyda en ännu mycket hårdare moderering. Samtidigt har antalet inlägg som rätterligen hör hemma i tråden minskat. Då blev bedömningen att stängning är en rimlig åtgärd.

2. Att denna stora tråd stängs betyder inte att det aldrig går att diskutera biverkningar av covidvaccin mer. Det betyder bara att den stora tråden är stängd. Nya trådar kan skapas om trådstarten uppfyller de krav som normalt sätts på trådstarter.

Har du själv fattat beslutet om trådens nedstängning?
Citera
2023-08-22, 00:00
Medlem
Alonens avatar
VART HAR ”yttrandefrihet på riktigt” tagit vägen i denna tråd med omgärdande diskussioner❓

Är det inte väldigt mycket hårklyverier, petitesser som diskuteras
Senast redigerad av Alonen 2023-08-22 kl. 00:02.
Citera
2023-08-22, 07:52
Medlem
krautbrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Har du själv fattat beslutet om trådens nedstängning?

Det är en efterhandskonstruktion du svarar på. Låsningsmeddelandet lyder

Citat:
Då vaccinationskampanjen är över finns inte längre någon anledning till en tråd att diskutera eventuella akuta biverkningar. Eventuella framtida rapporter om långtidseffekter kvalificerar sig för egna trådar.

Tråd låses.

Men det höll lika länge som mjölk i solsken.

Edit pbo hävdar också att det inte finns några allvarliga biverkningar ifrån vaccinet. Vilket helt enkelt inte är sant. Men anses tydligen fortfarande lämpad att ta dessa typer av beslut i en vetenskapstråd.

Det är flera mods som tagit beslutet. Hur många har inte nämnts.
Mods verkar ha haft olika anledningar till varför tråden ska stängas. Vet inte om det alltid fungerat så, att låsningsmeddelandets anledning inte är vad mods röstar på om stängning av tråd. De håller på att prata ihop sig nu så att det slipper bli så genant med spretiga svar ifrån mods varför tråden skulle stängas. Gissar på att dom kommer dundra med en mer unison röst snart i tråden. För biverkningstråden ska stängas, oavsett vad, så mycket har man kunnat läsa mellan raderna.
Senast redigerad av krautbrain 2023-08-22 kl. 08:01.
Citera
2023-08-22, 08:03
Medlem
krautbrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Här är det ju moderatorerna ska radera inlägg och kanske stänga av användare som inte kan argumentera på en nivå som hör till ett vetenskapligt forum. Inte stänga hela trådar.

Vissa verkar ju ha som strategi att försöka trolla sönder trådar de inte gillar. Troligen provokationer för att luta andra in i affekt och skriver nåt så de blir avstängda. Även denna tråden blev nog utsatt för sådana försök från början.

Jag förstår inte heller den argumentationen. Mods gör ett dåligt jobb och därför ska tråden stängas.
Det låter som ett system som går att utnyttja om man så säger.
Citera
2023-08-22, 08:35
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Här är det ju moderatorerna ska radera inlägg och kanske stänga av användare som inte kan argumentera på en nivå som hör till ett vetenskapligt forum. Inte stänga hela trådar.

Vissa verkar ju ha som strategi att försöka trolla sönder trådar de inte gillar. Troligen provokationer för att luta andra in i affekt och skriver nåt så de blir avstängda. Även denna tråden blev nog utsatt för sådana försök från början.

Moderatorerna kan och bör ju radera foliehattsargument men youtubeklipp behöver ju inte nödvändigtvis vara sådana. Dr Campbell tex har ju alltid referenser, oftast vetenskapliga forskningsartiklar på sina klipp.
Och trots det så kommer det ständigt en massa hugg på honom som person direkt han nämns. Dessa som skjuter budbäraren istället för att koncentrera sig på sakfrågan är ju typiskt sådana personer som inte hör hemma i vetenskapsforumet.

Att några berättar om sina upplevda biverkningar är väl också oftast relevant även om det kanske skulle passa bättre i hälsoforumet ifall det blir allt för personligt.
Dessutom tror jag tyvärr att majoriteten av alla anekdoter som nämns egentlige är påhittade för att de ska stödja de egna argumenten. Lite för frekventa anekdoter är ju alltså tyvärr nåt som förekommer från bägge sidorna i debatten.
Så är det såklart och där kan ju TS vara hjälp till att skapa ramar och begränsningar. Så är inte fallet vad gäller den här tråden. I TS står det: "Det finns flera olika vacciner i olika stadier av utveckling. Jag tänkte att här kunde vi presentera eventuella biverkningar och diskutera dessa".

"Eventuella biverkningar" lägger grund för en otroligt spretig tråd där det blir svårt att föra en diskussion som inte drunknar i andra parallella diskussioner, eller separata inlägg om annat. Det är f ö en kritik som gäller de flesta samlingstrådar.

"Moderera bättre" är det då många som skriver, men med en sådan trådstart är det inte lätt då i stort sett allt ryms under paraplyet "eventuella biverkningar".

Biverkningar av vaccinet ska kunna diskuteras, men jag tror vi behöver hitta ett annat sätt än den som samlingstråden nu har formats till.
Citera
2023-08-22, 10:15
Medlem
ppp333s avatar
Det hör ju till sakens natur att frågan är känslig, därför är det desto viktigare att tråden får bli kvar.
När frågan är laddad och mycket motstånd finns så blir det stök, det går nog inte att undvika med annat än att moderera.
"Eventuella biverkningar" är ett korrekt ordval när saken är den att det inte är skrivet i sten vad som är vad ännu.

Läkemedel med sina biverkningar är inte alltid självklara att fastslå. Här kommer människor berättelser in och det är viktigt att de här får chansen att samlas på en plats.
Citera
2023-08-22, 10:43
Moderator
Mr.Woodss avatar
Jag tycker att flera här i tråden verkar missa vad vi hade för avsikt med att låsa samlingstråden: Det är fortfarande precis lika tillåtet som tidigare att diskutera biverkningar, men vi tror att det är bra, både för sökbarheten och kvaliteten på diskussionen, att de allra flesta av inläggen som handlar om biverkningar inte hamnar i en stor samlingstråd av tveksam kvalitet.

Tråden vi diskuterar har drygt 10.000 inlägg och inte ens med de över 5.000 moderatoråtgärder som gjorts har diskussionen blivit särskilt bra.
I ljuset av ovanstående så stämmer det helt enkelt inte att vi skulle ha legat på latsidan gällande modereringen. Tråden har tvärt om varit föremål för ganska omfattande moderering, men när inte ens detta tycks hjälpa så kan låsning vara ett bra alternativ.

Vaccinbiverkningar kan diskuteras i olika trådar, och jag har svårt att se någon uppenbar fördel med att låta all sådan diskussion hamna i en enormt stor slasktråd.
Senast redigerad av Mr.Woods 2023-08-22 kl. 10:46.
Citera
2023-08-22, 11:25
Medlem
arne99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krautbrain
Det är en efterhandskonstruktion du svarar på. Låsningsmeddelandet lyder

Men det höll lika länge som mjölk i solsken.

Edit pbo hävdar också att det inte finns några allvarliga biverkningar ifrån vaccinet. Vilket helt enkelt inte är sant. Men anses tydligen fortfarande lämpad att ta dessa typer av beslut i en vetenskapstråd.

Det är flera mods som tagit beslutet. Hur många har inte nämnts.
Mods verkar ha haft olika anledningar till varför tråden ska stängas. Vet inte om det alltid fungerat så, att låsningsmeddelandets anledning inte är vad mods röstar på om stängning av tråd. De håller på att prata ihop sig nu så att det slipper bli så genant med spretiga svar ifrån mods varför tråden skulle stängas. Gissar på att dom kommer dundra med en mer unison röst snart i tråden.
Citat:
För biverkningstråden ska stängas, oavsett vad, så mycket har man kunnat läsa mellan raderna.
Jag håller tyvärr med, för stor och därigenom en "nagel i ögat" för "safe and effective" som jag ser det, enklare med småtrådar som kan "viftas bort" framgent. Om man följt den här tråden så är min absoluta uppfattning att merparten av FB användare vill behålla den öppen och finner stängningen både märklig och omotiverad. Så rätt trist att det ser ut att bli prestige alternativt politik som trumfar.
Citera
2023-08-22, 11:42
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arne99
Jag håller tyvärr med, för stor och därigenom en "nagel i ögat" för "safe and effective" som jag ser det, enklare med småtrådar som kan "viftas bort" framgent. Om man följt den här tråden så är min absoluta uppfattning att merparten av FB användare vill behålla den öppen och finner stängningen både märklig och omotiverad. Så rätt trist att det ser ut att bli prestige alternativt politik som trumfar.
En tråd blir väl inte svårare att "vifta bort" bara för att den är stor och spretig? Dessutom står det var och en fritt att läsa den från början till slut, även om man inte kan posta nya inlägg i den.

Ett axplock av biverkningstrådar som fortfarande är öppna:

(FB) FoxNews: 57 fold increase in miscarriages & 38 fold increase in still births - Vaccin
(FB) Nya upptäckter av U.S FDA & CDC, Stroke av vaccin
(FB) Tysklands hälsominister medger allvarliga vaccin-skador från covid-vaccinen i tv
(FB) Studie- Större risk att få Covid beroende på hur många doser vaccin -Cleveland Clinic
(FB) Studie visar att mRNA-vaccin orsakar VAIDS
(FB) Spikprotein hämmar fosfolipider, kan orsaka sjukdom. Har covid-vaccin samma effekt?
(FB) Den ENDA tråden för diskussion om eventuell förekomst av grafenoxid i covid-vaccin
(FB) mRNA-vaccin ändrar DNA enligt ny studie
(FB) 1525% fler inrapporterade biverkningar av covid-vaccin än av Pandemrix
(FB) Ger mRNA-vaccin mot covid-19 ökad risk för andra virusinfektioner?
(FB) Anafylaxi av Modernas vaccin
Citera
2023-08-22, 20:47
Medlem
krautbrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
En tråd blir väl inte svårare att "vifta bort" bara för att den är stor och spretig? Dessutom står det var och en fritt att läsa den från början till slut, även om man inte kan posta nya inlägg i den.

Ett axplock av biverkningstrådar som fortfarande är öppna:

(FB) FoxNews: 57 fold increase in miscarriages & 38 fold increase in still births - Vaccin
(FB) Nya upptäckter av U.S FDA & CDC, Stroke av vaccin
(FB) Tysklands hälsominister medger allvarliga vaccin-skador från covid-vaccinen i tv
(FB) Studie- Större risk att få Covid beroende på hur många doser vaccin -Cleveland Clinic
(FB) Studie visar att mRNA-vaccin orsakar VAIDS
(FB) Spikprotein hämmar fosfolipider, kan orsaka sjukdom. Har covid-vaccin samma effekt?
(FB) Den ENDA tråden för diskussion om eventuell förekomst av grafenoxid i covid-vaccin
(FB) mRNA-vaccin ändrar DNA enligt ny studie
(FB) 1525% fler inrapporterade biverkningar av covid-vaccin än av Pandemrix
(FB) Ger mRNA-vaccin mot covid-19 ökad risk för andra virusinfektioner?
(FB) Anafylaxi av Modernas vaccin

Det senaste inlägget i alla dessa trådar var i maj. Några i mars. Resten är år gamla. Om dom är öppna eller ej spelar mindre roll när trådarna är döda. Finns det någon annan aktiv tråd där diskussionen fortfarande lever än i biverkningstråden?

Hur lång tid kommer det ta innan ni presenterar vad ni kommit fram till i era diskussioner?
Citera
2023-08-22, 20:53
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Det senaste inlägget i alla dessa trådar var i maj. Några i mars. Resten är år gamla. Om dom är öppna eller ej spelar mindre roll när trådarna är döda. Finns det någon annan aktiv tråd där diskussionen fortfarande lever än i biverkningstråden?

Hur lång tid kommer det ta innan ni presenterar vad ni kommit fram till i era diskussioner?
Jag har presenterat vad jag tycker, vad det nu är värt, eftersom jag mycket sällan läser aktuellt delforum. Således har jag avgått därifrån eftersom jag inte tror att man kan vara en bra moderator för något man knappt läser alls.

Både pbo och Tinuviel, som fortfarande modererar, Coronaviruset och covid-19 har svarat i tråden.
Citera
2023-08-22, 20:54
Medlem
krautbrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jag tycker att flera här i tråden verkar missa vad vi hade för avsikt med att låsa samlingstråden: Det är fortfarande precis lika tillåtet som tidigare att diskutera biverkningar, men vi tror att det är bra, både för sökbarheten och kvaliteten på diskussionen, att de allra flesta av inläggen som handlar om biverkningar inte hamnar i en stor samlingstråd av tveksam kvalitet.

Tråden vi diskuterar har drygt 10.000 inlägg och inte ens med de över 5.000 moderatoråtgärder som gjorts har diskussionen blivit särskilt bra.
I ljuset av ovanstående så stämmer det helt enkelt inte att vi skulle ha legat på latsidan gällande modereringen. Tråden har tvärt om varit föremål för ganska omfattande moderering, men när inte ens detta tycks hjälpa så kan låsning vara ett bra alternativ.

Vaccinbiverkningar kan diskuteras i olika trådar, och jag har svårt att se någon uppenbar fördel med att låta all sådan diskussion hamna i en enormt stor slasktråd.

Återigen så är det mods som gjort att tråden har bristande kvalitet. Ni har aktiv kunnat valt en annan väg.

Sedan vill jag fråga för att många mods i tråden har haft starka åsikter om tråden men när det väl kommit till kritan så har de flesta inte varit inne i tråden på länge. Som jag postade innan så går du 30 sidor bak i tråden så hamnar du i februari. Det ger 300 post på 6 månader, vilket är 50 i månaden eller knappt två om dagen.

Hur är kvaliteten på dessa sex månader varit?
Det får gärna andra mods i tråden också svara på?
För ni har väl inte röstat för att stänga tråden utan att tagit reda på hur tråden fungerat närmaste tiden?
Det jag har scrollat visar ingen överdriven cancer, så det vore intressant hur ni upplever de senaste månadernas aktivitet i tråden. Vad ni har grunnat ert gemensamma beslut på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in