Citat:
Ursprungligen postat av
mnemanic
Har en hel del pengar på en bank med dålig ränta. Tänkte därför flytta till ett fasträntekonto i annan bank. Jämförde banker, konton och räntor och fastnade för en bra balans mellan seriös bank och bra ränta. Skickade in ansökan online att bli bankkund. Denna avvisades och jag uppmanades kontakta lokalt kontor om jag ville bli kund. Jag ringde banken, medarebetaren sa att jag hade fyllt i allt rätt men det var ändå inte godkänt och jag behövde boka in ett personligt möte. Väntetid 1-2 månader. Han kunde inte berätta vad som felade i min ansökan. Till mötet måste jag ta med anställningsbevis, lönespecar och kontoutdrag för sex månader!
WTF? Har öppnat många bankkonton i mitt liv och aldrig varit med om något liknande. Förstår att det blivit mer säkerhet och krav från myndigheter men är detta normalt? Jag ska alltså spara pengar, inte låna. Min instinkt är att denna banken kan glömma mig som kund. Finns många andra banker därute. Är detta normalt nuförtiden? Något man får acceptera?
Du får allt ge mer information än så för att få nåt vettigt svar. Eftersom du skriver "lokalt kontor" är det uppenbarligen en av storbankerna. Storbankerna har ALDRIG bra räntor på sparkonton. Och vilken 1900-talsmänniska är det som behöver ett personligt möte på bankkontor? Så varför ens tänka tanken?
Gå till en nischbank där du kan skapa konto direkt med bank-ID. Finns massvis med alternativ. Om det är mycket pengar behöver du även tänka på att insättningsgarantin gäller per bank du anlitar, ha aldrig över miljonen per bank.
(FB) Tråden om sparkonton med hög ränta