Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2023-08-17, 16:26
Medlem
Har en hel del pengar på en bank med dålig ränta. Tänkte därför flytta till ett fasträntekonto i annan bank. Jämförde banker, konton och räntor och fastnade för en bra balans mellan seriös bank och bra ränta. Skickade in ansökan online att bli bankkund. Denna avvisades och jag uppmanades kontakta lokalt kontor om jag ville bli kund. Jag ringde banken, medarebetaren sa att jag hade fyllt i allt rätt men det var ändå inte godkänt och jag behövde boka in ett personligt möte. Väntetid 1-2 månader. Han kunde inte berätta vad som felade i min ansökan. Till mötet måste jag ta med anställningsbevis, lönespecar och kontoutdrag för sex månader!

WTF? Har öppnat många bankkonton i mitt liv och aldrig varit med om något liknande. Förstår att det blivit mer säkerhet och krav från myndigheter men är detta normalt? Jag ska alltså spara pengar, inte låna. Min instinkt är att denna banken kan glömma mig som kund. Finns många andra banker därute. Är detta normalt nuförtiden? Något man får acceptera?
Citera
2023-08-17, 16:30
Medlem
Jag har aldrig haft problem att öppna konto hos olika banker.
Tänker du gå vidare med deras krav eller väljer du någon annan bank?
Vilken bank gäller det? Det kan vara bra att få med det om fler haft problem med samma bank.
Citera
2023-08-17, 16:33
Medlem
Gissar du fyllt i antingen du ska göra överföring utomlands eller att du ska föra in stora summor direkt.

Fyll aldrig i det, då blir det såhär.

Länsförsäkringar?
Citera
2023-08-17, 16:53
Medlem
Banker är en av de största tjuvarna i världen. De ska inte agera stasi. Tala om vilken bank det är så att vi andra kan bojkotta skiten.
Citera
2023-08-17, 17:21
Medlem
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mnemanic
Har en hel del pengar på en bank med dålig ränta. Tänkte därför flytta till ett fasträntekonto i annan bank. Jämförde banker, konton och räntor och fastnade för en bra balans mellan seriös bank och bra ränta. Skickade in ansökan online att bli bankkund. Denna avvisades och jag uppmanades kontakta lokalt kontor om jag ville bli kund. Jag ringde banken, medarebetaren sa att jag hade fyllt i allt rätt men det var ändå inte godkänt och jag behövde boka in ett personligt möte. Väntetid 1-2 månader. Han kunde inte berätta vad som felade i min ansökan. Till mötet måste jag ta med anställningsbevis, lönespecar och kontoutdrag för sex månader!

WTF? Har öppnat många bankkonton i mitt liv och aldrig varit med om något liknande. Förstår att det blivit mer säkerhet och krav från myndigheter men är detta normalt? Jag ska alltså spara pengar, inte låna. Min instinkt är att denna banken kan glömma mig som kund. Finns många andra banker därute. Är detta normalt nuförtiden? Något man får acceptera?

Du får allt ge mer information än så för att få nåt vettigt svar. Eftersom du skriver "lokalt kontor" är det uppenbarligen en av storbankerna. Storbankerna har ALDRIG bra räntor på sparkonton. Och vilken 1900-talsmänniska är det som behöver ett personligt möte på bankkontor? Så varför ens tänka tanken?

Gå till en nischbank där du kan skapa konto direkt med bank-ID. Finns massvis med alternativ. Om det är mycket pengar behöver du även tänka på att insättningsgarantin gäller per bank du anlitar, ha aldrig över miljonen per bank. (FB) Tråden om sparkonton med hög ränta
Senast redigerad av Takpapp 2023-08-17 kl. 17:23.
Citera
2023-08-17, 17:22
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mnemanic

Låt mig gissa? Du ansökte om att bli kund i Handelsbanken? De vill ha "helkunder" dvs. att du flyttar alla dina bankaffärer till dem.

Finns ingen anledning att bli kund i Handelsbanken, alla nischbanker har högre inlåningsränta och Många har även lägre utlåningsränta.
Citera
2023-08-17, 17:24
Medlem
zombie-nations avatar
Bankerna är sinnessjuka. Makthavare. De kan bestämma vem som får vara kund. De kan bestämma exakt vad du får köpa för dina pengar.

Det finns ingen bank som måste ha dig som kund. De som gjort bort sig brukar kunna komma in på Icabanken, men om det ändras så kommer folk inte ens ha bankkonton.

Är ju ännu värre än att inte få flytta sina pengar.

Förr kunde man öppna ett bankkonto hos vilken bank som helst. De välkomnade att få låna dina pengar. Men nu jösses.
Citera
2023-08-17, 17:34
Medlem
Rocker och Lunar ger upp till 4% för tillfället. Ansökan online, foto på ID och på dig själv. Utfärdar kort för uttag i vanliga bankomater och utomlands. Skyddas av insättningsgaranti.
Citera
2023-08-17, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Banker är en av de största tjuvarna i världen. De ska inte agera stasi. Tala om vilken bank det är så att vi andra kan bojkotta skiten.
Amen till det !
Tjänar man MILJARDER på oss proletärer så är det dags att lämna gammeltjuvbankerna och lägga våra dyrt skattade sekiner där man får någorlunda tebaks på sin ynka förmögenhet..
Citera
2023-08-17, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE

Banker är extremt reglerade och tvingas agera stasi pga lagar om kundkännedom och anti-pengatvätt.
Citera
2023-08-17, 17:43
Medlem
Åja, han kan få 4,25% på fasta 1-åringen hos Aros kapital och där behövde inte lilla jag fota och dona för att bli kund ..
Senast redigerad av tommen1 2023-08-17 kl. 17:46.
Citera
2023-08-17, 17:51
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Rocker och Lunar ger upp till 4% för tillfället. Ansökan online, foto på ID och på dig själv. Utfärdar kort för uttag i vanliga bankomater och utomlands. Skyddas av insättningsgaranti.

Fast det vill man ju absolut inte göra. Som gjort att bli ID-kapad sen av nån skum anställd på dessa företag. Det finns extremt mycket skumma människor nu för tiden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in