Citat:
Ursprungligen postat av
AD-3sTrIpEs
Många i de stora städerna idag, speciellt unga: Malmö, Göteborg och Stockholm har tagit stora bolån för att kunna köpa sig en bostadsrätt. Om man tänker att man har en fast månadsavgift/hyra till bostadsrättssföreningen på ca 3000kr och sedan adderar till räntan på lånet - då är det inte speciellt ovanligt att bara räntan/avgiften landar på 10 000+ i månaden, vilket är förlorade pengar. Och nu pratar vi om en bostad på 1-2 rum, ungefär 35-40 kvadratmeter.
En hyresrätt av samma storlek kostar 4000-5000 kr, alltså betalar den som bor i bostadsrätt det dubbla. Det låter inte som en vidare smart investering faktiskt med tanke på att bostadspriserna inte lär öka speciellt mycket. De ökningarna som vi såg tidigare är ju förlegade, så räknat på pluss-minus-noll så pröjsar du det dubbla för att bo i en bostadsrätt. Sett över en 20 års period så går den som bor i en bostadsrätt alltså back med långt över 1 miljon kronor.
Borde därför unga individer som har lång tid kvar att leva istället satsa på hyresrätter för att casha in på sikt och att sedan senare i liver investera i bostäder i Sverige eller utomlands utan att ta lån?
Kan inte tala för hela landet men jag bor i BRF och min familj i hyres. Dom betalar inga 4-5000 kr för sin hyresrätt utan ligger runt 9000 kr för ca 50 kvm (i stockholm). Fram till räntehöjningarna så har jag betalat ungefär 6500 för min lägenhet på 50 kvm och nu har jag gått upp över 9500 (lån+avgift).