Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2023-08-16, 17:54
Medlem
Tja!

Har en gammal dator på 10-15 år som har stått och dammat. Har nu bestämt mig för att få den att fungera av nostalgiska själ. Har plockat isär hela och dammat av allting och kollat så det inte finns några uppenbara fysiska skador på hårdvarorna.

Nu till problemet. När jag startar datorn så lyser CPU lampan rött i kanske 20-30 sekunder för att sen övergå till att lysa blått i 10 sekunder för att sedan starta om sig. Den kan även hoppa snabbt ifrån röd lampa till blå lampa och då stå och mata med max fläkt hur länge som helst utan att det händer något.

Ska tilläggas att skärm inte visas utan den är helt svart. Förutom första gången jag startade den då visade den att Windows tänkte i kanske 20 sekunder tills datorn startade om sig igen och nu får jag noll signal hur jag än gör. Den får dessutom ingen kontakt med någon av USB enheterna såsom mus eller tangentbord.

Har väl förstått att det skulle kunna vara problem med nätaggregatet men vågar inte riktigt felsöka då jag inte är helt hundra på hur ett nätagg fungerar.

Model ASUS CM1855

Tacksam för tips.
Senast redigerad av zaptose 2023-08-16 kl. 18:02.
Citera
2023-08-16, 17:58
Bannlyst
Hamra på Delete / F2 / ESC ( För en del HP ) , se om du kommer in i bios
Citera
2023-08-16, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Hamra på Delete / F2 / ESC ( För en del HP ) , se om du kommer in i bios

Det är en ASUS CM1855
Citera
2023-08-16, 18:03
Medlem
Cmos batteriet?
Citera
2023-08-16, 18:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zaptose
Det är en ASUS CM1855

Delete eller F2.. Jag skulle plocka ut moderkortet och bänk köra det, utan hårddiskar eller någonting.
Citera
2023-08-16, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Cmos batteriet?

Nu går fläkten på högvarv och lyser rött vid CPU i 10 sekunder sen startar den om och upprepar samma sak 5 gånger kanske för att sedan stänga av sig helt och hållet. Har inte bytt cmos batteriet
Citera
2023-08-16, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Delete eller F2.. Jag skulle plocka ut moderkortet och bänk köra det, utan hårddiskar eller någonting.

Moderkortet är såpass gammalt så det inte har några uttag för display. Kan man låta grafikkortet sitta kvar?
Citera
2023-08-16, 18:20
Bannlyst
Citat:
Moderkortet är såpass gammalt så det inte har några uttag för display. Kan man låta grafikkortet sitta kvar?

Eller pröva med ett annat gfx kort
Citera
2023-08-16, 18:23
Medlem
Citat:
Nu går fläkten på högvarv och lyser rött vid CPU i 10 sekunder sen startar den om och upprepar samma sak 5 gånger kanske för att sedan stänga av sig helt och hållet. Har inte bytt cmos batteriet
Börja där, är ju inte många tior och tror inte batterier håller så länge.
Citera
2023-08-16, 18:51
Medlem
Citat:
Hade en gammal hp som gjorde likadant. Det var damm i insug/kylfläns. Blåste bort det med luft på burk.
Den modellen hade liksom en tratt som sög in luft till flänsen och där satt nån givare som kände av luftflödet på någotvis, fick jag reda på efter lite googlande.
C-mosbatteriet har ingen betydelse, då säger den bara att den inte kan hitta bootbar device.
Citera
2023-08-16, 20:35
Medlem
sommarlovs avatar
Klassikern är att man inte får dit grafikkortet korrekt.
Ta loss det och sätt i igen.

Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Cmos batteriet?
Nä, då glömmer den bara tiden och allt blir default.
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Hade en gammal hp som gjorde likadant. Det var damm i insug/kylfläns. Blåste bort det med luft på burk.
Den modellen hade liksom en tratt som sög in luft till flänsen och där satt nån givare som kände av luftflödet på någotvis, fick jag reda på efter lite googlande.
C-mosbatteriet har ingen betydelse, då säger den bara att den inte kan hitta bootbar device.
Svårt att tro på, den måste ju hinna blir för varm för att ett fel ska uppstå.
Citera
2023-08-16, 23:06
Medlem
IgelBollens avatar
Som överstående har sagt, kolla så att allt sitter som det skall. Ram-minnen kan va rätt så sega att installera så testa att trycka till dem. Oftast så får man ett klick när det sätter sig, men kolla först så att det sitter rätt.
Du skulle säkert kunna testa med att ta ut det ena minnet och vice versa om du har flera.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in