Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-08-16, 10:12
Medlem
Nu i sommar har jag lagt märke till någon underligt.

Jag castar allt till tvn och det har alltid vart bra upplösning.

Sen en dag märkte jag att nyhetsmorgon på SVT hade riktigt dålig upplösning.
Startade om appen, funkade inte.
Startade om routern, funkade inte.
Castade youtube för att jämföra, hög upplösning. Disney, Netflix, hög upplösning.

Då tänkte jag att det var något problem med svt appen. Den är ju inte superbra.

Någon dag senare, samma sak. Då ber jag min sambo, som har en exakt lika telefon som jag. Huawei p30 Pro att casta.
Samma sak för henne. Allt funkar bra utom svt. Det är gryningt och helt enkelt dålig upplösning.

Då tar jag surfplattan som är en Samsung, då funkat svt med hög upplösning. 😮
Det är så konstigt för bara någon dag sen var det skarp och fin upplösning på även svt.

Var och hälsade på familjen i sommar och jag sitter vid frukostbordet och castar upp svt nyheter på tvn. Då kommer familjen och sätter sig. Direkt anmärker dom på den dåliga upplösningen.
Jag förklarar vad som hänt och alla är överens om att det är märkligt.

Vi pratar om hur ledsen Kina vart över svenska nyheter osv och skämtar om det.

Men, är det så att Kina är sur och har hämnats genom att se till att svt streamas med lite sämre upplösning 😅

Någon annan med huawei som kan testa?
Citera
2023-08-16, 13:49
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirSaltAlot

Castade youtube för att jämföra, hög upplösning. Disney, Netflix, hög upplösning.

Någon dag senare, samma sak. Då ber jag min sambo, som har en exakt lika telefon som jag. Huawei p30 Pro att casta.
Samma sak för henne. Allt funkar bra utom svt. Det är gryningt och helt enkelt dålig upplösning.

Det är så konstigt för bara någon dag sen var det skarp och fin upplösning på även svt.

Var och hälsade på familjen i sommar och jag sitter vid frukostbordet och castar upp svt nyheter på tvn. Då kommer familjen och sätter sig. Direkt anmärker dom på den dåliga upplösningen.

Men, är det så att Kina är sur och har hämnats genom att se till att svt streamas med lite sämre upplösning 😅

I din huawei-telefon så finns det ju 2 APP-butiker...
Kan det vara så att du laddat ned en fulversion av SVT PLAY (skapad av "SnabbApp") ifrån huaweis APP-galleri??

Om så, Avinstallera appen och gå in i googles Play butik och ladda ned SVT PLAY appen (skapad av Sveriges Television AB) där..

Min gissning är att du har svaret på din fråga i detta...
Citera
2023-08-16, 14:11
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Det kan fortfarande vara något med appen så en lösning kan vara äldre version av SVT Play som du manuellt kan ladda ner i Apk https://apkpure.com/svt-play/se.svt....tplay/versions
Vilken version av Android har surfplattan som det funkar med? Huawei P30 Pro verkar ha Android 10 som börjar bli lite gammalt nu när 14 snart kommer.

Du kan också testa att spegla mobilens skärm istället för att casta men inte lika smidigt.
Citera
2023-08-18, 10:24
Medlem
[quote=/Nisse_Hult|85422566]I din huawei-telefon så finns det ju 2 APP-butiker...
Kan det vara så att du laddat ned en fulversion av SVT PLAY (skapad av "SnabbApp") ifrån huaweis APP-galleri??

Nej jag har original appen.
Grejen är ju att det samma på min sambos p30 Pro.
Citera
2023-08-18, 11:12
Medlem
Enterprises avatar
Nej, det låter helt orealistiskt att Huawei medvetet gör att SVT play blir "suddigt" för att de ät "sura" på Sverige.
Mer rimligt är att felet ligger hos SVT:s utvecklare, ev. i kombination med att Huaweis tveksamma status hos Google Play etc.
Citera
2023-08-18, 14:21
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Nej, det låter helt orealistiskt att Huawei medvetet gör att SVT play blir "suddigt" för att de ät "sura" på Sverige.
Mer rimligt är att felet ligger hos SVT:s utvecklare, ev. i kombination med att Huaweis tveksamma status hos Google Play etc.

Instämmer i felmarkerade delen..

Det borde rimligtvis vara exakt samma app oavsett märke på telefon... Varför skulle huawei införa en försämring av visningen av en enda app?? Fullständigt orimligt...

Kanske har de aktiverat begränsning av datamängd eller liknande....
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2023-08-18 kl. 14:26.
Citera
2023-08-18, 14:23
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Du missförstår mig..
- I huaweis egen appbutik så finns det en app vid namn: SVT PLAY, men den har inget med SVT att göra utan är skapad av någon 3:e part..

Då huawei telefonen även har den korrekta google Play butik så kan man i denna ladda ned: SVT PLAY appen som är skapad av Sveriges Television AB..

Min gissning var att TS omedvetet har laddat ned SVT PLAY från huaweis egen app butik

Detta framgår tydligt om du bemödar dig med att läsa igenom mitt förra inlägg...
Nu svarade jag inte jag dig utan TS och då frågade hen:
Citat:
Citera
2023-08-18, 14:26
Avstängd
Citat:

Alltså bara nej, Huawei är ett otroligt professionellt företag som är i framkanten av all teknologi.
USA har inga som helst bevis på att de skulle spionera, deras sk bevis var att en högt uppsatt i Huawei har varit i kinesiska armen i sin ungdom 🤣
Alltså lika löjligt som det mesta med USA.
Det ryktas om att Apple var livrädda för hur snabbt Huawei slog in på marknaden och att Trumpen gjorde dem en tjänst och jävlades med Huawei.
Citera
2023-08-18, 15:42
Medlem
Hrass avatar
Om du strömmar godkänd underhållning från Kina istället, blir det kristallklar bild då?

Antagligen bara något jox med att telefonen inte väljer den högupplösta strömmen (strömmar brukar presenteras för klienter som en uppsättning med olika kvalitet, anpassat efter upplösning och bandbredd, sen får klienten fråga om den som passar bäst).
Citera
2023-08-19, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Om du strömmar godkänd underhållning från Kina istället, blir det kristallklar bild då?

Antagligen bara något jox med att telefonen inte väljer den högupplösta strömmen (strömmar brukar presenteras för klienter som en uppsättning med olika kvalitet, anpassat efter upplösning och bandbredd, sen får klienten fråga om den som passar bäst).

Jag ska testa 😅
Ja konstigt är det iallafall när det var jättebra, blev dåligt över en natt och det är på 2 telefoner av samma modell. Allt annat funkar bra.

Kina kanske har någon bra nyhetskanal jag kan börja kolla på.
Citera
2023-08-19, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MajorGorm
Alltså bara nej, Huawei är ett otroligt professionellt företag som är i framkanten av all teknologi.
USA har inga som helst bevis på att de skulle spionera, deras sk bevis var att en högt uppsatt i Huawei har varit i kinesiska armen i sin ungdom 🤣
Alltså lika löjligt som det mesta med USA.
Det ryktas om att Apple var livrädda för hur snabbt Huawei slog in på marknaden och att Trumpen gjorde dem en tjänst och jävlades med Huawei.

När jag jobbade i Mali så var huawei där och delade ut gratis telefonkort på flygplatsen till alla som kom. Dom menade att dom gjorde det för att vara snäll och att dom hade bra nät där nere 😅 så det finns bevis.
Kort togs emot och must utförde tester och jag, korten var till för att spionera.

Helst ville dom att FN personal och andra hjälporganisationer skulle få kort. Så, naivt att tro att det aldrig finns något annat motiv.
Citera
2023-08-19, 07:39
Medlem
Niggerss avatar
Kommunistpartiet i kina vill inte att ts skall se svt..

Snarare är väl så att huawei inte 100% google produkt, dvs huawei som är märke utslängd ifrån google säkerhetsfunktioner, det kan påverka. Kan man ens köra BankID senaste modellerna av huawei telefoner?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback