• 1
  • 2
2023-08-14, 19:44
Medlem
Mingla101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knudo
Jag har läst en del trådar här på forumet och kommit fram till att i 90% av trådarna så finns det tjafs och bråk. Ibland kan bråk ta upp hela trådar och användare fokuserar mer på att förolämpa meningsmotståndaren än att faktiskt diskutera sakligt.

Har personer inte någon skam i kroppen eftersom ni går på förolämning och härskarteknik (oftast direkt) för att kunna vinna en argumentation? När man är så tuff på nätet så förväntar jag mig att man kan backa upp det i verkligheten. Jag kan dock inte föreställa mig att ens en del av er sitter med svärd och vapen redo att försvara er om någon knackar på dörren.

Så varför är det bara tjafs på det här forumet nuförtiden?

Jag tror att man kan vara tuff i verkligheten, men där kan man få fysiskt mothugg, och ifrågasättande. Här på FB så får du inte stryk. Men du får ifrågasättande.
Citera
2023-08-14, 21:11
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knudo
Jag har läst en del trådar här på forumet och kommit fram till att i 90% av trådarna så finns det tjafs och bråk. Ibland kan bråk ta upp hela trådar och användare fokuserar mer på att förolämpa meningsmotståndaren än att faktiskt diskutera sakligt.

Har personer inte någon skam i kroppen eftersom ni går på förolämning och härskarteknik (oftast direkt) för att kunna vinna en argumentation? När man är så tuff på nätet så förväntar jag mig att man kan backa upp det i verkligheten. Jag kan dock inte föreställa mig att ens en del av er sitter med svärd och vapen redo att försvara er om någon knackar på dörren.

Så varför är det bara tjafs på det här forumet nuförtiden?

Det är en medveten taktik som kallas för derailing på engelska (urspårning).

Trollsmedjorna som tagit över mycket av den politiska debatten på Flashback och andra sociala media använder den för att avleda uppmärksamheten från "känsliga" ämnen och därmed undertrycka den fria debatten. En slags censur, alltså. Genom förolämpningar och personangrepp retar man upp motståndaren och får debatten att spåra ur. I bästa fall får man också denne varnad eller avstängd, samt tråden låst.

Jag har skrivit mer om detta här:

(FB) Personangrepp/trakasserier förstör diskussionerna på Flashback
Senast redigerad av Regulus 2023-08-14 kl. 21:14.
Citera
2023-08-14, 21:23
Medlem
Fol har blivit för bekväma, det ska gnällas och klagas på allt (jag vet, jag gör samma sak)
Vi behöver lite mer kaos i Sverige som får folk på tå o slutar tro dom är experter i alla ämnen. Jag vet av egen erfarenhet, för jag kan allt om allt och har aldrig fel 🥳

Naturligtvis finns organiserade påverkanskampanjer, men man skall inte underskatta den arbetslöse 30 åringen som sitter o slåss på flashback från morgon till kväll.
Citera
2023-08-14, 22:48
Medlem
a-mortals avatar
För folk mår bättre av att vara tuffa, det ökar seratoninet. Är du feg på nätet, så är du nog rädd för monster under sängen också. Välkommen till internet. noob
Citera
2023-08-15, 02:15
Bannlyst
flashback blir som bäst när man knappt läser rubriken och skriver i affekt, frå fart på diskussionerna och kan röra saker framåt, flashback är underhållning och på låtsas, jag är seriös och eftertänksam i min vardag, här söker jag underhållning, och lyckas man provocera en vegan som går på mirtazipin, då är lyckan total!
Citera
2023-08-15, 02:33
Medlem
bomhulls avatar
Tycker att med åldern så borde folk mogna till och lugna ned sig
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto