Citat:
Ursprungligen postat av
knudo
Jag har läst en del trådar här på forumet och kommit fram till att i 90% av trådarna så finns det tjafs och bråk. Ibland kan bråk ta upp hela trådar och användare fokuserar mer på att förolämpa meningsmotståndaren än att faktiskt diskutera sakligt.
Har personer inte någon skam i kroppen eftersom ni går på förolämning och härskarteknik (oftast direkt) för att kunna vinna en argumentation? När man är så tuff på nätet så förväntar jag mig att man kan backa upp det i verkligheten. Jag kan dock inte föreställa mig att ens en del av er sitter med svärd och vapen redo att försvara er om någon knackar på dörren.
Så varför är det bara tjafs på det här forumet nuförtiden?
Det är en medveten taktik som kallas för
derailing på engelska (urspårning).
Trollsmedjorna som tagit över mycket av den politiska debatten på Flashback och andra sociala media använder den för att avleda uppmärksamheten från "känsliga" ämnen och därmed undertrycka den fria debatten. En slags censur, alltså. Genom förolämpningar och personangrepp retar man upp motståndaren och får debatten att spåra ur. I bästa fall får man också denne varnad eller avstängd, samt tråden låst.
Jag har skrivit mer om detta här:
(FB) Personangrepp/trakasserier förstör diskussionerna på Flashback