Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-08-13, 11:52
  #1
Medlem
Många kan nog känna igen sig i att mycket på Flashback skylls på invandrare, enligt mig ofta utan grund och fakta. Ett vanligt exempel är att bostadspriserna är höga pga. att alla lägenheter med låg hyra blir tilldelade till invandrare.

Nyligen läste jag på en annan sida (inte Flashback alltså) en artikel om att priserna på mat kommer gå upp i vinter och jag fastnade lite för en kommentar som någon skrev:

”Du kan tacka alla som tagit lån och speciellt bolån i det här landet som gör att riksbanken inte vågar höja mer än növändigt utan istället går efter fed och ecb istället. Det var ett misstag att inte reglera marknaden mer när vi hade nollränta.”

Mig veterligen är ju ett klassiskt recept mot inflation att just höja räntan och på den vägen också stärka valutan och minska den importerade inflationen.

Personligen har jag 400 000 kr i bolån och för min del tar jag hellre 20% ränta och en obefintlig inflation framför dagens situation.

Räntan styr såklart även exempelvis utlåning till företag. Jag tänker dock att ett företag bör kunna skapa betydligt mer avkastning än inflationen ändå är det ju ändå inte livskraftigt, personligen driver jag småföretag och jag skulle aldrig ta ett banklån utan isf skulle jag snarare leta efter delägare som tror på affärsidén.

Vad tror ni, kommer folk med en hög belåning bli syndabockar genom att andra får lida av hög inflation? Eller finns det ingen sanning i kommentaren jag la in ovan?
Citera
2023-08-13, 12:06
  #2
Medlem
Nej, man vill att de man skyller på ska vara mer "annorlunda", mer olika sig själv. I stort sett varje svensk har vänner och familjemedlemmar som tagit bolån. Flyktingar och invandrare förblir syndabockar.
Citera
2023-08-13, 12:09
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av initieramig
Nej, man vill att de man skyller på ska vara mer "annorlunda", mer olika sig själv. I stort sett varje svensk har vänner och familjemedlemmar som tagit bolån. Flyktingar och invandrare förblir syndabockar.

Jo men storleken på bolånen skiljer sig ju åt mellan folk
Citera
2023-08-13, 12:15
  #4
Medlem
Ja, det drabbar majoriteten av svenskarna att ta in utlänningar som måste försörjas och ges tak över huvudet. Hur kan det vara svårt att förstå?

Ja, det drabbar alla utan lån men med lön i Sverige om räntan inte kan höjas samtidigt som övriga världen höjer. Hur kan det vara svårt att förstå?
Citera
2023-08-13, 12:51
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XrayCharles
Ja, det drabbar majoriteten av svenskarna att ta in utlänningar som måste försörjas och ges tak över huvudet. Hur kan det vara svårt att förstå?

Ja, det drabbar alla utan lån men med lön i Sverige om räntan inte kan höjas samtidigt som övriga världen höjer. Hur kan det vara svårt att förstå?

Av någon anledning verkar det vara extremt svårt för vissa att förstå detta.
Citera
2023-08-13, 14:02
  #6
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Rubrik förtydligad.

Mod.
Citera
2023-08-13, 14:42
  #7
Medlem
Vi har haft en ekonomisk politik i Sverige i flera årtionden som gynnar den som köper sitt eget boende. Jag tror att majoriteten av de som köpte sitt första egna boende var högt belånade. Men med tiden har bostaden ökat i värde medan lånesummans andel av det husets värde sjunkit. I den mellanstora stad jag bor i vet jag ett flertal som köpte hus på 90-talet för några hundratusen där huset i dag är värt 3 - 6 miljoner. På 00-talet var det andra som köpte liknande hus för 1-2 miljoner som idag har värde på 3-6. Gemensamt för dessa är att när de köpte så belånade man sig högt men med tiden har man tjänat på det.

De som köpt de sista åren har förstås trott att det kommer bli likadant för dem, vilket också banken förväntat sig.. Jag kan inte se att politikerna kommer våga rubba de förutsättningarna som finns på bostadsmarknaden för det kan få så förödande effekter för hela samhällsekonomin. Så nej, bostadslånarna kommer inte att bli de nya invandrarna. De kommer fortsätta vara vinnarna, bara man klarar av att betala sina lån i den nuvarande stormen.
Citera
2023-08-13, 14:49
  #8
Medlem
Mokshas avatar
Kriget om pengar pågår mitt framför ögonen.

Alla vill ha mer.

Bensinpris
Mjölkpris
Bostadsbolag
Spotify
Bankerna
Ica
Bönderna (Diesel, elkostnader, priset på foder, utsäde, reparationer, pris på konstgödsel)

Folk kommer bli mer och mer utslagna.
Det tar lite tid bara.

Som tröst kan man fråga sig var ifrån pengarna kommer. Och om företagen en dag inser att vi kan automatisera produktionen och tjänsterna, kanske inte människorna behövs på samma sätt (Varför äger endast några multinationella jättar alla stora varumärken?) Skatteintäkterna minskar, konsumtionen minskar och ett race nedåt tar fart.

Detta är den stora depressionen/utslagningen på 2000-talet.
Skuldsatt = modern slav.
__________________
Senast redigerad av Moksha 2023-08-13 kl. 14:55.
Citera
2023-08-13, 15:19
  #9
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Vad tror ni, kommer folk med en hög belåning bli syndabockar genom att andra får lida av hög inflation?
Finns väl några som kommer att skylla på låntagarna.
Men det finns idioter överallt som inte förstår så varför bry sig?
Förstår vadå?
De olika orsakerna till inflationen och deras inbördes betydelse
Citera
2023-08-13, 16:26
  #10
Medlem
NitzerAc3s avatar
White flight och allt lägre räntor och högre skuldsättning har ju vart en ekonomisk tiger i sverige i 30år, så många får nog hoppas det kan fortsätta så i all evighet.
Citera
2023-08-13, 16:31
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelsson
Vi har haft en ekonomisk politik i Sverige i flera årtionden som gynnar den som köper sitt eget boende. Jag tror att majoriteten av de som köpte sitt första egna boende var högt belånade. Men med tiden har bostaden ökat i värde medan lånesummans andel av det husets värde sjunkit. I den mellanstora stad jag bor i vet jag ett flertal som köpte hus på 90-talet för några hundratusen där huset i dag är värt 3 - 6 miljoner. På 00-talet var det andra som köpte liknande hus för 1-2 miljoner som idag har värde på 3-6. Gemensamt för dessa är att när de köpte så belånade man sig högt men med tiden har man tjänat på det.

De som köpt de sista åren har förstås trott att det kommer bli likadant för dem, vilket också banken förväntat sig.. Jag kan inte se att politikerna kommer våga rubba de förutsättningarna som finns på bostadsmarknaden för det kan få så förödande effekter för hela samhällsekonomin. Så nej, bostadslånarna kommer inte att bli de nya invandrarna. De kommer fortsätta vara vinnarna, bara man klarar av att betala sina lån i den nuvarande stormen.

Det finns ingenting staten kan göra åt nuvarande ränte-situation. Köpte man på toppen 2022 och vill sälja idag får man ta en förlust.
Citera
2023-08-13, 17:18
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Det finns ingenting staten kan göra åt nuvarande ränte-situation. Köpte man på toppen 2022 och vill sälja idag får man ta en förlust.
Såklart, jag delar din åsikt och jag var kanske otydlig i det jag skrev. Det jag försökte säga är att låntagaren till bostäder är och kommer att vara vinnare på lång sikt. Dvs man kommer inte bli framtidens invandrare (syndabockar). Min kunskap sträcker sig bak till 1960-talet och jag menar att i stort sett alla som köpt sin bostad sedan dess och behållt den minst 10 år har gjort en god vinst. Det har varit ett antal konjunktursvackor sedan 60-talet och bland de som av olika anledningar tvingades sälja då fastän man bara ägt sin bostad några år kan ha gått med förlust. Därav min slutkläm i förra inlägget, de som håller ut också den här stormen kommer bli vinnare.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback