2023-08-09, 19:29
Medlem
Jag-ar-en-svamps avatar
Adobe grejjer borde gå bra att få att lira med wine, Windows kompabilitetslaget för Linux. Vill du gamea så finns Steam native till Linux och det mesta går att få igång med proton, protondb har bra tips å trix, oftast är det någon som har fått igång det man själv vill spela, bara copy pastea commandoraden in i Steam.
Citera
2023-08-09, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jag-ar-en-svamp
Arch Linux + fluxbox!
Bra grund från start sen kan man bygga systemet till det som passar en själv.
Lättanvänd pakethanterare med bra många färdigkompilerade program så bara välja å vraka. Behöver inte tjorva med större verionsuppdateringar bara uppdatera en gång i veckan, tar ett par minuter, så rullar det på fint.
Bra wiki med utförliga beskrivningar om hur man hanterar systemet och installerar det mesta. Sparar på hårdvaran också att köra en fönsterhanterare istället för en hel skrivbordsmiljö så får man ut mer krut av datorkomponenterna till de program man vill köra.
Arch Linux?

Om TS stavar dator som "data" och verkar ha nollkoll om teknik är fan inte Arch vägen.

Om något bör han skaffa en SSD, eller bara rentav installera om Windows.
Citera
2023-08-09, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dakillaman
Jag är trött på Windows, har en ganska bra data men den ska ändå vara seg ibland och hänga sig. Jag har inte betalt så här mycket för att datorn ska vara slö och hänga sig ibland.
Bästa alternativet till Windows är Windows!

Ett tips är att installera Windows 10 Enterprise LTSC 2019. Sen har du ett stabilt OS med support fram till 2029 utan en massa bloatware!

Har även testat Windows 10 Iot Enterprise LTSC 2021, men ogillar hur Edge numera är en del av OS:et.
Citera
2023-08-09, 23:09
Medlem
musttomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walkir
Bästa alternativet till Windows är Windows!

Ett tips är att installera Windows 10 Enterprise LTSC 2019. Sen har du ett stabilt OS med support fram till 2029 utan en massa bloatware!

Har även testat Windows 10 Iot Enterprise LTSC 2021, men ogillar hur Edge numera är en del av OS:et.

Har inte kvar Edge. Dom har lyckats få bort det och det funkar.

Klistra in detta i terminal som admin med Powershell ->> irm christitus.com/win | iex

Kolla igenom och du hittar remove Edge..

Edit: Om man ska börja ordentligt så är Opensuse - Tumbelweed rätta verktyget. Opi, Yast och sist men inte minst zypper. Perfekt hehe
Senast redigerad av musttomte 2023-08-09 kl. 23:19.
Citera
2023-08-10, 00:17
Medlem
Jag-ar-en-svamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawtaliban
Arch Linux?

Om TS stavar dator som "data" och verkar ha nollkoll om teknik är fan inte Arch vägen.

Om något bör han skaffa en SSD, eller bara rentav installera om Windows.

Bwahaha... Mjo men om ts stavar dator som data så lär han sig i alla fall att stava bättre genom att läsa igenom alla man pages

Men allvarligt så tycker jag det är lite överdrivet snacket om att arch är så svårt, tar man sig bara lite tid att läsa så är det ju bara som att följa ett recept att installera.
1. Gör det.
2. Gör sen såhär.
osv. osv.

Men vill man ha det busenkelt så varför inte köra kubuntu. Till och med enklare att installera än Windows.
Installera program via snaps, trevligare än Windows överlag. Sen är plasma rätt snyggt och mer hemtamt än gnome om man kommer från Windows.
Får eksem av t. ex. Ubuntu just för att dom kör med gnome, ser ut som en stor iPhoneskärm hela skrivbordet, kan man lika gärna hänga en brödrost i en kedja runt halsen och börja titulera sig hipster.
Synd just att ju smidigare att komma igång med desto bloat:igare distro.
Citera
2023-08-10, 07:35
Moderator
Protons avatar
0.02 - Trådstart och forumval.

Programvara: Windows --> Programvara: övriga operativsystem
/Moderator
Citera
2023-08-10, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av musttomte
Tack för tipset. Vet inte om det är ett problem med just LTSC 2021, men att avinstallera Edge via PowerShell var inte problemet för mig. Utmaningen var att rensa bort ikoner och alla referenser i Settings för just Edge.

Trivs helt enkelt bättre med LTSC 2019 som inte har WebView2 i varenda hörn vilket senare versioner av Windows 10 samt 11:an har.

Använder inte Windows till mycket mer än att slösurfa och rendera video från Photoshop.

Den dagen alla program (läs Adobe CC) rullar felfritt på Apple Silicon, så lämnar jag Windows helt!

Tyvärr har väl utvecklarna hos Adobe aldrig varit något vidare.
Citera
2023-08-10, 12:25
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walkir
Tack för tipset. Vet inte om det är ett problem med just LTSC 2021, men att avinstallera Edge via PowerShell var inte problemet för mig. Utmaningen var att rensa bort ikoner och alla referenser i Settings för just Edge.

Trivs helt enkelt bättre med LTSC 2019 som inte har WebView2 i varenda hörn vilket senare versioner av Windows 10 samt 11:an har.

Använder inte Windows till mycket mer än att slösurfa och rendera video från Photoshop.

Den dagen alla program (läs Adobe CC) rullar felfritt på Apple Silicon, så lämnar jag Windows helt!

Tyvärr har väl utvecklarna hos Adobe aldrig varit något vidare.

Mjo, men har man nyare hårdvara är det kanske inte så optimalt att köra Windows 10 version 1809. Många nya spel kräver även typ Windows 10 version 20H1 och upp.
Citera
2023-08-10, 15:35
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Har inte kvar Edge. Dom har lyckats få bort det och det funkar.

Klistra in detta i terminal som admin med Powershell ->> irm christitus.com/win | iex

Edit: Om man ska börja ordentligt så är Opensuse - Tumbelweed rätta verktyget. Opi, Yast och sist men inte minst zypper. Perfekt hehe

Intressant, kunde ta bort cortana samt edge!

Ja, fram tills nästa win update då för det väl göras om igen.
Citera
2023-08-11, 10:58
Medlem
Citat:
https://zorin.com/

Extremt lätt system som har det mesta och lite till. Byggt på Ubuntu så du har alla paket. Det är så lätt att det blir tråkigt.

Wow ser ganska bra ut måste jag säga, använder du det själv? ÄR det stabilt funkar alla andra program på den som gör på Windows också?
Citera
2023-08-11, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GGno
Ett bra första steg till Linux, om du nu tänker dig att byta till ett, kan jag rekommendera

elementary.io

Tack för tipset men ser inte så användarbart ut för mig. Jag älskar jobba snabbt, och få fram saker fort.

Zorin verkar något bättre i utseende men jag tänker mer på ifall det är enkelt installera program och att det ska funka fel fritt utan att hänga sig.
Citera
2023-08-11, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Att Windows har långsamhetsproblem är ett faktum, liksom att den alltid varnar för att andra konton inte utloggade när man vill stänga av datorn. Väldigt irriterande.
Fedora och Linux Mint är båda bra, men stödet för Adobe är dessvärre sämre. Fungerar säkert att köra dem men är du en power user i Photoshop vill du nog fortsätta i Windows ändå.

Vilka hinder ger PSD i Linux baserade system, det bör väl funka. Använder det endast för att redigera bilder, så inte ås jätte mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in