Citat:
Ursprungligen postat av
sanningenskrigare2
Nästa år ska SVT sända OS, arrangera Eurovision samt spara 100 miljoner till 2025. Jag är inte ekonom men jag tror de har vad vi ungdomar kallar
pengarknas. Jag har egna erfarenheter av att pengarna tar slut och förstår hur det känns nu när SVT redan har förlorat sin största tittarsuccé på många år
Bäst i test till TV4.
Rättigheterna till Kalle Ankas jul omförhandlas varje år, enligt en
intervju med programdirektör Eva Beckman. Disney har en utmärkt förhandlingsposition som äger en svensk tradition, det liknar närmast utpressning, kan jag tänka mig. Det är en företagshemlighet exakt vad Kalle anka kostar men Disney är erkänt pissdyra satar med egna advokater.
Samtidigt har
SVT låtit producera en heltimme tecknad Astrid Lindgren-film som ska premiärvisas på julafton. Premiär 2023. Tanken är att
Jul med Astrid Lindgren ska bli en jultradition. Vilken plats i jultablån programmet får är inte offentligt än. Kanske klockan tre blir ledig?
Programdirektör Eva Beckman säger i nämnda intervju att hon tycker det är konstigt att Kalle Ankas jul kan ses på Disney plus året om. Och det har hon rätt i. Att ersätta utrikiska Kalle med pursvenska Astrid Lindgren går också i linje med det nya nationalistiska Sverige.
Min teori är att Kalle Anka ersätts med Astrid Lindgren med start 2023.
Men det här är bara en gissning. Inga kravaller snälla. Och inga onödiga kommentarer om den svarta dockan tack. Vad tror ni, ersätts Kalle med Astrid Lindgren i år?
Kalle Anka och hans vänner önskar God Jul lär inte försvinna. Folk skulle bli galna och kräva SVTs nedläggning (vilket kanske inte vore helt fel, enligt många redan idag).
Programmet är en tradition som få egentligen tittar speciellt noga på (tror jag) men de står ändå på.
Sändningen under julafton skulle kunna förbättras mycket. Det finns tid att börja tidigare och hålla på senare, samt att köra program för fler målgrupper parallellt på SVT2.
Kanske kunde SVT1 vara mer för barn och SVT2 för vuxna och äldre.
Många sitter ensamma på julen och tycker nog inte att utbudet är så mycket sällskap med div repriser av gamla filmer utan hade nog hellre sett riktiga julfirande och mer traditionella julprogram.
Men det finns ju risk för att SVT kommer att försöka göra julafton lite mer mångkulturellt och inkluderande.
Kanske får vi se några åskfittor (transsexuella) läsa julevangeliet för förortsbarn.
Julvärden är ju också en helt diskussion.
Släng in någon av våra gullbögar, tex Edvin Törnblom (som ska synas överallt just nu) som kan berätta sin livshistoria och sexdebut.
Fast i år 2023 blir det nog ändå Pernilla Wahlgren som blir julvärd, och får mala på om sin familj igen.
Kort sagt.
Kalle får vara kvar i SVT, (OS-rättigheterna är redan betalda) men tablån börjar göras om för mer inkludering av muslimer och HBTQ1234567IUP45B.
EDIT: Till nyår kommer nog snart ett Pride 2023 - En årskrönika, om hur disco för HBTQ-barn arrangerades, paradens höjdpunker, politikers godhetsintervjuer och vikten av att stå emot SD.
Programledare kanske är Luai Ahmed.