• 1
  • 2
2023-08-09, 10:56
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Nästa år ska SVT sända OS, arrangera Eurovision samt spara 100 miljoner till 2025. Jag är inte ekonom men jag tror de har vad vi ungdomar kallar pengarknas. Jag har egna erfarenheter av att pengarna tar slut och förstår hur det känns nu när SVT redan har förlorat sin största tittarsuccé på många år Bäst i test till TV4.

Rättigheterna till Kalle Ankas jul omförhandlas varje år, enligt en intervju med programdirektör Eva Beckman. Disney har en utmärkt förhandlingsposition som äger en svensk tradition, det liknar närmast utpressning, kan jag tänka mig. Det är en företagshemlighet exakt vad Kalle anka kostar men Disney är erkänt pissdyra satar med egna advokater.

Samtidigt har SVT låtit producera en heltimme tecknad Astrid Lindgren-film som ska premiärvisas på julafton. Premiär 2023. Tanken är att Jul med Astrid Lindgren ska bli en jultradition. Vilken plats i jultablån programmet får är inte offentligt än. Kanske klockan tre blir ledig?

Programdirektör Eva Beckman säger i nämnda intervju att hon tycker det är konstigt att Kalle Ankas jul kan ses på Disney plus året om. Och det har hon rätt i. Att ersätta utrikiska Kalle med pursvenska Astrid Lindgren går också i linje med det nya nationalistiska Sverige.

Min teori är att Kalle Anka ersätts med Astrid Lindgren med start 2023.

Men det här är bara en gissning. Inga kravaller snälla. Och inga onödiga kommentarer om den svarta dockan tack. Vad tror ni, ersätts Kalle med Astrid Lindgren i år?
Citera
2023-08-09, 11:21
Medlem
Jag kan tycka att Kalle Anka har gjort sitt på julafton och skulle inte sörja om programmet togs bort, men jag tror inte att det kommer att ske i år. Vi får nog dras med Kalle och hans vänner ett tag till!
Citera
2023-08-09, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klinoik
Jag kan tycka att Kalle Anka har gjort sitt på julafton och skulle inte sörja om programmet togs bort, men jag tror inte att det kommer att ske i år. Vi får nog dras med Kalle och hans vänner ett tag till!
Det skulle kännas som morgon i Sverige om de gjorde om jultablån. Efter att det varit skymning ett tag. Skulle få framtidstro och lust om ett nytt ambitiöst julprogram dök upp.
Citera
2023-08-09, 11:26
Medlem
Tur man har en gammal inspelning kvar. Före censuren till och med
Citera
2023-08-09, 11:27
Medlem
Det går inte att skapa några nya nationella traditioner nuförtiden.

Traditioner hör till den tiden då det fanns ytterst lite underhållning att tillgå. Då uppstod traditioner för att man skulle ha någonting att se fram emot.

Gamla traditioner lever vidare ett tag till av nostalgiska skäl. Men några nya uppstår inte eftersom folk numera har ett oändligt utbud av underhållning.
Citera
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Definitivt en "tradition" som vi kan låta dö ut, riktigt skabbigt att man outsourcar sina traditioner till USA.
Särskilt eftersom Disney lägger på en reklamfilm till sitt senaste Woke-skräp på slutet.

Våra barn får inte kolla på skiten, det blir Karl-Bertil istället.
Senast redigerad av PedoJoeBiden 2023-08-09 kl. 11:31.
Citera
Medlem
Jag har sett på Kalle i över 40 år. Jag uppskattar det lika mycket varje gång. Jag vill inte se något jävla negerprogram på julafton.

Ett av få program som jag faktiskt ser på linjär tv.
Citera
2023-08-09, 11:30
Medlem
Cindells avatar
"Kalle Anka och hans vänner önskar God Jul" är en institution som inte kommer försvinna ännu på många år.

Vi äldre kanske är trötta på det hela, men våra barn har det i ryggmärgen och vill föra traditionen vidare till våra barnbarn.
Citera
2023-08-09, 11:43
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Nästa år ska SVT sända OS, arrangera Eurovision samt spara 100 miljoner till 2025. Jag är inte ekonom men jag tror de har vad vi ungdomar kallar pengarknas. Jag har egna erfarenheter av att pengarna tar slut och förstår hur det känns nu när SVT redan har förlorat sin största tittarsuccé på många år Bäst i test till TV4.

Rättigheterna till Kalle Ankas jul omförhandlas varje år, enligt en intervju med programdirektör Eva Beckman. Disney har en utmärkt förhandlingsposition som äger en svensk tradition, det liknar närmast utpressning, kan jag tänka mig. Det är en företagshemlighet exakt vad Kalle anka kostar men Disney är erkänt pissdyra satar med egna advokater.

Samtidigt har SVT låtit producera en heltimme tecknad Astrid Lindgren-film som ska premiärvisas på julafton. Premiär 2023. Tanken är att Jul med Astrid Lindgren ska bli en jultradition. Vilken plats i jultablån programmet får är inte offentligt än. Kanske klockan tre blir ledig?

Programdirektör Eva Beckman säger i nämnda intervju att hon tycker det är konstigt att Kalle Ankas jul kan ses på Disney plus året om. Och det har hon rätt i. Att ersätta utrikiska Kalle med pursvenska Astrid Lindgren går också i linje med det nya nationalistiska Sverige.

Men det här är bara en gissning. Inga kravaller snälla. Och inga onödiga kommentarer om den svarta dockan tack. Vad tror ni, ersätts Kalle med Astrid Lindgren i år?
Kalle Anka och hans vänner önskar God Jul lär inte försvinna. Folk skulle bli galna och kräva SVTs nedläggning (vilket kanske inte vore helt fel, enligt många redan idag).
Programmet är en tradition som få egentligen tittar speciellt noga på (tror jag) men de står ändå på.

Sändningen under julafton skulle kunna förbättras mycket. Det finns tid att börja tidigare och hålla på senare, samt att köra program för fler målgrupper parallellt på SVT2.
Kanske kunde SVT1 vara mer för barn och SVT2 för vuxna och äldre.
Många sitter ensamma på julen och tycker nog inte att utbudet är så mycket sällskap med div repriser av gamla filmer utan hade nog hellre sett riktiga julfirande och mer traditionella julprogram.
Men det finns ju risk för att SVT kommer att försöka göra julafton lite mer mångkulturellt och inkluderande.
Kanske får vi se några åskfittor (transsexuella) läsa julevangeliet för förortsbarn.

Julvärden är ju också en helt diskussion.
Släng in någon av våra gullbögar, tex Edvin Törnblom (som ska synas överallt just nu) som kan berätta sin livshistoria och sexdebut.
Fast i år 2023 blir det nog ändå Pernilla Wahlgren som blir julvärd, och får mala på om sin familj igen.

Kort sagt.
Kalle får vara kvar i SVT, (OS-rättigheterna är redan betalda) men tablån börjar göras om för mer inkludering av muslimer och HBTQ1234567IUP45B.

EDIT: Till nyår kommer nog snart ett Pride 2023 - En årskrönika, om hur disco för HBTQ-barn arrangerades, paradens höjdpunker, politikers godhetsintervjuer och vikten av att stå emot SD.
Programledare kanske är Luai Ahmed.
Senast redigerad av Enders.Aldebrink 2023-08-09 kl. 11:54.
Citera
2023-08-09, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
Våra barn får inte kolla på skiten, det blir Karl-Bertil istället.

Och bolsjeviken Karl-Bertil är inte att betrakta som woke-skräp?
Citera
2023-08-09, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2

De kanske kan ersätta Kalle Anka med Jesus?
Citera
2023-08-09, 11:53
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mezzox
Jag har sett på Kalle i över 40 år. Jag uppskattar det lika mycket varje gång. Jag vill inte se något jävla negerprogram på julafton.

Ett av få program som jag faktiskt ser på linjär tv.
Vem är favoriten då? Tjuren Ferdninand eller KalliJanka?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in