Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-08-07, 09:58
Medlem
gubbsafts avatar
Jag blev väldigt sugen på att både plocka och äta hjortron. Jag är dock inte beredd att färdas märkvärdigt långt för att finna dessa bär. Är det någon som vet hur hjortrontillgången ser ut i Dalarna i år? Någon som har plockat själv? Kanske till och med någon vill dela med sig av ungefärlig plats där det finns hjortron? Eftersom jag bor i södra delarna av Dalarna så är dalafjällen en lite för lång expedition, men jag mottager gärna rapporter även därifrån.
Citera
2023-08-07, 10:09
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbsaft
Jag blev väldigt sugen på att både plocka och äta hjortron. Jag är dock inte beredd att färdas märkvärdigt långt för att finna dessa bär. Är det någon som vet hur hjortrontillgången ser ut i Dalarna i år? Någon som har plockat själv? Kanske till och med någon vill dela med sig av ungefärlig plats där det finns hjortron? Eftersom jag bor i södra delarna av Dalarna så är dalafjällen en lite för lång expedition, men jag mottager gärna rapporter även därifrån.
En svensk berättar aldrig vad dom röstar på eller var dom har sina svamp och hjortronställen. Sånt tas med i graven
Hade folk berättat kunde du bara behövt fråga någon äldre granne.

Jag har kört en del fyrhjuling i södra dalarna förr och vill minnas att det fanns en hel del myrmark här och där. På sådana platser bör du hitta hjortron.
Det krävs kanske att du behöver gå en bit, eller köra hjuling för att komma till platserna där andra inte redan varit och plockat men dom finns garanterat där ute.
Jag har varit ut och plockat en hel del blåbär och lingonen är påväg, och de finns det mycket av.
Kantareller och hjortron bör de också finnas bra av men jag har samma problem som dig, att hitta dom
Citera
2023-08-07, 10:33
Medlem
Säsongen lär vara över för ett bra tag sedan. Hjortronsäsongen är väl en månad före blåbären eller nåt?
Citera
2023-08-07, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Säsongen lär vara över för ett bra tag sedan. Hjortronsäsongen är väl en månad före blåbären eller nåt?

Är det verkligen så?

När är blåbärssäsongen då? De lär ju komma svinmycket nu i och med allt regn
Citera
2023-08-07, 10:50
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Beror en del på var i landet.
Säsong för hjortron är nu, från mitten av juli till mitten/slutet av augusti, lite beroende på hur vädret är och vart man är.

Citat:
Ursprungligen postat av Analfett
Är det verkligen så?

När är blåbärssäsongen då? De lär ju komma svinmycket nu i och med allt regn
Blåbärsäsongen är nu och det finns massor. De började redan för några veckor sedan.
Lingonen är på väg och bör va mogna om ca 2-3 veckor.
(mellersta Sverige)
Senast redigerad av Enders.Aldebrink 2023-08-07 kl. 10:53.
Citera
2023-08-07, 11:25
Medlem
Sn0o0oZs avatar
säsong över
Citera
2023-08-07, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sn0o0oZ
säsong över
Inte i fjällen. Ska vara riktigt bra år i norra dalarna sägs det.
Var själv vid njupeskär för 3 veckor sen, myrarna där var knökfulla med kart.
Citera
2023-08-07, 12:18
Medlem
zaphiros avatar
Bästa resultaten jag har hittat. Dock så letar jag oftast bara efter svamp, men ibland finner jag en massa hjortron är att gå gamla skogar. Där träden har fallit utan mänsklig påverkan.

Annars är skogen mellan Malung och Mora riktigt bra. Dock får du gå ganska långt mitt ut i ingenstans för att hitta en massa.

Bor i Sthlm och har letat extremt mkt efter svamp utanför huvudstaden. Men är extremt svårt….
Citera
2023-08-07, 12:46
Medlem
gubbsafts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
En svensk berättar aldrig vad dom röstar på eller var dom har sina svamp och hjortronställen. Sånt tas med i graven
Hade folk berättat kunde du bara behövt fråga någon äldre granne.

Jag har kört en del fyrhjuling i södra dalarna förr och vill minnas att det fanns en hel del myrmark här och där. På sådana platser bör du hitta hjortron.
Det krävs kanske att du behöver gå en bit, eller köra hjuling för att komma till platserna där andra inte redan varit och plockat men dom finns garanterat där ute.
Jag har varit ut och plockat en hel del blåbär och lingonen är påväg, och de finns det mycket av.
Kantareller och hjortron bör de också finnas bra av men jag har samma problem som dig, att hitta dom

Jag var ut en sväng i skogen i förmiddags, främst på svampjakt. Hittade tillräckligt med kantareller för ett par mackor men beslutade mig för att ge bort dem i födelsedagspresent till morfars flickvän i hopp om god karma

Det fanns även gott om blåbär, hallon och lingon. Passerade även lite myrmark där jag, om jag inte misstog mig, såg en del hjortronblad. Dessvärre saknades både blommor och bär tillhörande dessa blad. Min teori är att man måste komma ut på stora och öppna myrmarker för att hitta hjortron. Har du någon erfarenhet av att detta kan vara fallet?
Citera
2023-08-07, 12:52
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbsaft
Jag var ut en sväng i skogen i förmiddags, främst på svampjakt. Hittade tillräckligt med kantareller för ett par mackor men beslutade mig för att ge bort dem i födelsedagspresent till morfars flickvän i hopp om god karma

Det fanns även gott om blåbär, hallon och lingon. Passerade även lite myrmark där jag, om jag inte misstog mig, såg en del hjortronblad. Dessvärre saknades både blommor och bär tillhörande dessa blad. Min teori är att man måste komma ut på stora och öppna myrmarker för att hitta hjortron. Har du någon erfarenhet av att detta kan vara fallet?
Jag har inga stora erfarenheter men tror inte du behöver ut på stora myrmarker. Jag har sett bär förr vid stigar och ytterkanter på mindre våtmarker också. Men man är ju inte ensam om att leta och jag tror att man behöver hitta platser folk inte orkar gå till.
Att ta sig in en bit i skogen med tex fyrhjuling är nog att föredra.
Men hittar du ett bra ställe så kan du få berätta var de är så jag också kan skicka dit någon som kan plocka åt mig
Citera
2023-09-28, 08:12
Medlem
Ganska dåligt med hjortron här i Dalarna. Sök dig mer norrut så hittar du nog en hel del
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback