2006-08-01, 19:34
Medlem
Skints avatar
Borde kanske postats i Alkoholforumet, men det har ju matanknytnig så va fan...

Albert Engström lade in ett ord i nykterhetsdebatten:

http://www.kb.se/Af/Folkomrostningar/Nykterhet.jpg

"Kräftor Kräva dessa drycker!"

och med drycker menade den gode Engström naturligtvis sprit (snaps).
Citera
2006-08-01, 19:39
Medlem
Dr Coxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Marie Antoinette lär ha sagt: Om folket inte har något bröd, varför äter de inte bakelser?

Det där stämmer inte.

I varje fall inte enligt Herman Lindqvist och honom litar jag på.
Citera
2006-08-01, 19:49
Medlem
Skints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Cox
Det där stämmer inte.

I varje fall inte enligt Herman Lindqvist och honom litar jag på.

*ähem* ta en titt på vad polyesterpam skrev i inlägg #8!
Citera
2006-08-01, 19:54
Medlem
Dr Coxs avatar
oeps, jag ber om ursäkt
Citera
2006-08-01, 20:15
Medlem
Mr Wrongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porridge
Och i Furudal säger vi pärustampa om potatismos

Där jag växte upp i norrlands inland kallades mandelpotatis för kryper.

Mat ! Min favoriträtt. Sagt av en arbetskamrat.
Citera
2006-08-01, 20:20
Medlem
karma chamelions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Wrong

Mat ! Min favoriträtt. Sagt av en arbetskamrat.
mat som jag slipper laga! - min favoriträtt!
Citera
2006-10-21, 22:39
Medlem
Bråkmakarns avatar
Lucius Licinius Lucullus, en romersk fältherre hade alltid fantastiska middagsbjudningar. Det sägs att hans matbord var gjort av silver och sköldpaddsskal! Bland rätterna som serverats honom kan nämnas elefantsnabel

I alla fall. En dag så hade Lucullus inga gäster på middag, så hans kockar lagade till en enklare middag. Lucullus blev besviken och ska ha sagt till sin kökspersonal:
"Det är när jag äter ensam som ni bör göra ert allra bästa. Det är då Lucullus äter med Lucullus".

Edit: Läser ni gamla kokböcker så ser ni ofta att finare rätter (med dyrare råvaror) i namnet bär tillägget "Lucullus"..
Citera
2010-11-17, 15:30
Medlem
Laxnesss avatar
Morfar : "Fett smörjer tarmarna" samt "Ät så du blir stor och stark och får gå till folkets park annars blir du liten och klen och hamnar i frälsningsarmén"
Citera
2015-09-06, 11:39
Medlem
Isnatts avatar
Jag har återigen bläddrat igenom den eminenta boken 'Fullständiga rättigheter : Femtio goda år på den svenska krogen. Sanningar och skrönor från kök och matsalar' och hittat några guldkorn!

Men börjar med en som jag misstänker är en skröna men faktiskt hört från en som jobbat där som just servitör:
Kungaparet var och åt julmiddag på Bångrbro herrgård.
Drottningen tog för sig av maten och frågade en servitör, '-ursäkt vad är det här för sylta?
Servitören var tyst en sekund och sa sen '-det här är ingen sylta. Det här är Bångbro herrgård!'

---

Och roliga citat eller så som jag hittat i boken (ursäkta ev stavfel, skrev samtidigt som jag läste):

'Att se en kökschef i matsalen var något oerhört sällsynt. Enda gången Erik Philipsson lämnade köket på Riche var när han gick ut till en gäst, som skickat ut tre varmrätter på raken, och sa '-Hoppas att ni aldrig sänker er så lågt, att ni begriper det här bättre än jag.'

---

Köksmästare Greek på stallmästaregården
Stig Greek tyckte inte om slöseri och han hatade slarv. När en fransk gästkock kokat ris och ställt ifrån sig plateaun med en tjock skorpa fastbränt ris i botten påpekade Greek barskt att så gjorde man inte. Varpå den franska gästkocken ilsket och på bruten fransksvenska, men fullt tydligt, genmälde 'gör det bättre själv, då'. Ingen i köket sa ett ljud, så under stor tystnad gör Greek omsorgsfullt rent fransmannens plateau, torkar den lika noggrant, häller olja i botten, lägger i ris, saltar, täcker med papper, skjuter in i ugnen och går in till sig. På sekunden 20 minuter senare kommer han tillbaka, tar ut riset och häller det över på bleck. Utan att ens snegla mot botten håller Greek upp plateaun framför fransmannens ansikte och säger med mycket hög röst 'Spegla dig nu och se hur dum du ser ut!'

---

Om Lennart Engström (första svensk med 1 stjärna i guide Michelin)

'Det är en märkvärdig karriär, men den börjar som alla andras. Lennart Engström var precis som kompisarna, studieobenägen son i högborgerlig familj. Han var född i Stockholm, men pappa blev chef för litografen i Norrköping, intresserad av matlagning och som en man i hans ställning ofta värd för stora fester i hemmet. Mamma hade i Frankrike i unga år lärt sig uppskatta fransk mat, franskt språk och franska seder. Lennart hjälpte till med festerna och blev även han tänd. Dessutom gick förstås skolan uselt, i synnerhet matten - enastående dåligt.

Föräldrarna tyckte inte det var världens bästa idé att deras son skulle bli krögare.
När pappa hade testprogram i saltsjöbaden för sina underchefer skickade han med unge Lennart, som satt flera dar och lyfte på klossar och pratade och räknade, och det utföll så bra att pappa gav upp. Lennart fick börja med det han helst ville, alltså börja på restaurang.
Året var 1953 och Lennart Engström provade sig fram hos sin kapten Dani Liebenfeldt på hotel standard i Norrköping, naturligtvis en legendarisk krögare, stadens Krögare med stort K, kommen från kronprinsen i Stockholm som ägts av hans far. Kaptenen var inte förtjust:
-Fan galning, jag kan inte vara uppsamlingsställe för lata direktörssöner som inte vill gå i skolan. På det viset välkomnades Lennart Engström i branschen, till råga på allt på den förfärliga lokala dialekten.'

---

I sin bok på menyn berättar Allan Hult en historia från Valand som är före vår tideräkning. PÅ 30-talet hade den tidigare så prestigefyllda krogen ett minst sagt tvivelaktigt rykte. 'som alltid när kvalitén sjunker fuskades det med billiga råvaror. En gammal valandskock kunde berätta att man använde fläskfärs färgad med rödbetsspad istället för oxfärs till råbiffen. Att sjötungan ersattes av rödtunga var också vanligt. Det var ingen idé för gästerna att klaga: det resulterade helt enkelt att man avvisades på grund av dåligt uppträdande!'

---

'Får jag välja mellan ostron och gåslever så tar jag raggmunk med lingon' - Lars Lendrop

---

'Kometen i Göteborg öppnade redan före andra världskriget. Enligt Allan Hult var det på kometen som dvärgen Kicki ibland anlitades som hovmästare och stack emellan med det mindre uppskattade tricket att dra undan stolarna för gästerna när de skulle sätta sig.'

---

'Johan Lindström som myndigt förklarade '-Köket är krogens hjärta!' Underförstått att hovmästare och servitörer och dylikt krafs inte var mycket att bry sig om.'

---

'Likaså var Mannerström känd för att som första man i Sverige ha sprängt hundrakronorsvallen. Det betyder att han utan att tveka tog över hundra kronor för en varmtätt. Sedan har han sprängt 150- och 200-kronorsvallen. Oroliga och försiktiga svenska kollegor undrar förstås hur han räknar och får det stolta svaret:
'-Kan man får folk att betala 235 kronor för en varmrätt behövs inga kalkyler.'
Citera
2015-09-06, 12:03
Medlem
MeanMEs avatar
En polare som inte gillar lever...

-En gång gör att man lever
-Lever, gör man bara en gång
Citera
2015-09-06, 12:26
Medlem
FrankieStubbss avatar
Min far brukade dra denna tirad när jag var liten och inte ville äta upp maten.

Ät så blir du fet.
Blir du fet så blir du vacker.
Blir du vacker så blir du gift.
Blir du gift så får du barn.
Får du barn så ångrar du att du åt.

Mvh.
Citera
2015-09-13, 01:14
Medlem
nonentityno1s avatar
Det är inte korven man blir tjock på, det är såsen..

Usch den var gammal 😜

Hört av en restauranggäst när servitrisen frågade om det smakade bra: "Så här gott har jag inte ätit sen jag var på McDonalds sist!"

Var benägen att hålla med faktiskt. höll på att sätta maten i halsen när han sa det högt och övertydligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in