• 1
  • 2
2023-08-06, 16:28
Medlem
Satt igår med en gammal vän till mig och svepte några bärs och vi kommer över diskussionen angående lägenhetsköp och han var ganska mycket emot det, med ändå rätt bra argument. Därav tråden och vill se här om någon annan har liknande åsikter eller liknande.

Han påstod att om man köper lägenhet, så är man fast med en utgift på mellan 10 till 15 000 per månad, oavsett om man vill eller inte. Han poängterade dock att lägenheten kan gå upp i värde men räkna med att bo där i kanske 15-20 år för att övh. göra en vinst. Han menar att om man bor i hyresrätt, en vanlig sådan, så kanske utgifterna är kring 7 000 kr, medan på bostadsrätt mycket högre.

Han menar på att man bränner ca 300 000:- kr för kontant insats, vilket är helt befängt menar han, eftersom man ändå måste betala så pass mycket pengar per månad för en bostadsrätt. Han säger att man möjligen får tillbaka pengarna, men återigen om 20-30 år.

Vidare påststår han att bankerna vill försöka ta så mycket som möjligt av folket.

Så, vad tycker ni om ovanstående argument och argumentera gärna för- och nackdelar. Tack ska ni ha.
2023-08-06, 16:34
Medlem
Jordgubbes avatar
2018 (FB) Hyresrätt vs bostadsrätt
2020 (FB) Bor i hyresrätt. Är det värt att köpa bostadsrätt?
2021 (FB) Varför är bostadsrätt bättre än hyresrätt?
2021 (FB) Hyresrätt+fonder VS Bostadsrätt?
2023-08-06, 16:36
Medlem
bees avatar
Det var väl bra poänger,

på andra sidan av myntet , i andra städer i landet finns det BR för ett par hundratusen, med en månadsavgift 1000- 3000 kr Då blir ju själva affären bättre !
2023-08-06, 16:48
Medlem
Han missade väl största poängen med att köpa vs hyra.

Du själv bestämmer var du vill bo,och tvingas inte bo där det finns en ledig hyresrätt.

Du själv bestämmer när du vill flytta in,och slipper vänta tills det finns en ledig hyresrätt.

Dina grannar är förhoppningsvis förvärvsarbetande eller pensionärer som tar hand om sin investering,dvs bostaden,fastigheten,området och uppför sig med vanligt hyfs mot sina grannar.
Vilket inte rikrigt kan sägas om mycket av det klientel som idag bebor hyresbeståndet.

Om och vad ovanstående är värt I kronor och ören kan ju bara,du själv sätta ett pris på.

Hur mycket är en natts God sömn värd för den som ska vara på jobbet 0700 tex....
2023-08-06, 16:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bee
Det var väl bra poänger,

på andra sidan av myntet , i andra städer i landet finns det BR för ett par hundratusen, med en månadsavgift 1000- 3000 kr Då blir ju själva affären bättre !

men inga jobb att få..då blir affären genast mkt sämre...
2023-08-06, 16:52
Medlem
Whatelseshouldis avatar
I dagens läge så har han rätt ja. Många blir ju inte klara med sina skulder förrän de är gamla. Inte så jättekul.
Själv hade jag turen att få en lägenhet i gåva. Skulle aldrig ha köpt den själv. Skulle ha hyres istället.
2023-08-06, 16:53
Medlem
Det enda vi i 60års åldern ångrar idag. Är att vi icke köpte det absolut dyraste vi kunde ha råd med. Men vill du hyra så gör det.
2023-08-06, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eviscrate
Satt igår med en gammal vän till mig och svepte några bärs och vi kommer över diskussionen angående lägenhetsköp och han var ganska mycket emot det, med ändå rätt bra argument. Därav tråden och vill se här om någon annan har liknande åsikter eller liknande.

Han påstod att om man köper lägenhet, så är man fast med en utgift på mellan 10 till 15 000 per månad, oavsett om man vill eller inte. Han poängterade dock att lägenheten kan gå upp i värde men räkna med att bo där i kanske 15-20 år för att övh. göra en vinst. Han menar att om man bor i hyresrätt, en vanlig sådan, så kanske utgifterna är kring 7 000 kr, medan på bostadsrätt mycket högre.

Han menar på att man bränner ca 300 000:- kr för kontant insats, vilket är helt befängt menar han, eftersom man ändå måste betala så pass mycket pengar per månad för en bostadsrätt. Han säger att man möjligen får tillbaka pengarna, men återigen om 20-30 år.

Vidare påststår han att bankerna vill försöka ta så mycket som möjligt av folket.

Så, vad tycker ni om ovanstående argument och argumentera gärna för- och nackdelar. Tack ska ni ha.
Redan på första argumentet föll det.
Jag köpte en lägenhet i Malmö för 18 veckor sedan för 750 000kr. Jag behövde inte ta lån och min hyra är 3100kr plus elräkning på 400-500kr.
Det är allt. Sen betalar min sambo hälften så jag kommer undan med att bara betala 1800kr.
2023-08-06, 17:26
Medlem
Citat:

Tidsaspekten är fel. Du får betala 15% i insats, så ca 300k på 2 miljoners köp. Du kan däremot göra en vinst om marknaden går upp de följande 3-5 åren. Kanske säljer du för 3 miljoner, dvs du har lån på 1,7 och om du säljer för "bara" 2,5 så har du "tjänat" 500k och får också igen din insats på 300k - dvs 800k "i handen". Dock ska du skatta på vinsten, men det finns en del regler kring nya köp osv osv som jag inte minns just nu då de ändrats. Däremot kan såklart marknaden krascha och du kanske köpte lgh bredvid "Ali Khan" och ingen vill köpa. Då sitter du fast med lån och ökande räntekostnader - som i dagsläget. Knepet är att inte maxa ut ditt lån, utan köpa något som du har råd med. Lägg in 20% cash istället för 15% så märker du hur illa ställt du har det.
2023-08-06, 17:47
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:

Skilj på kostnader och utgifter.

Du "bränner" inte 300 000 på en kontantinsats.

Börja tänka själv istället för att lyssna på folk som inte vet vad de pratar om.
2023-08-06, 17:51
Medlem
rolemodels avatar
Citat:

Många konstiga antaganden. Bevisföringen må vara anekdotisk men jag har på två lägenhetsaffärer (under 11 år) gjort c:a 900k kr ren vinst. Detta gäller en mellanstor stad och mindre ”skitlägenheter” som jag inte gjort något med. Alltså inte ens målat/tapetserat 😂

Sen glömmer din kompis det viktigaste av allt. Inga svartingar.
2023-08-06, 18:11
Medlem
Pandalina4s avatar
Det skärpta amorteringskravet innebär att alla nya bolånetagare som lånar mer än 4,5 gånger sin bruttoinkomst, det vill säga inkomst före skatt, ska amortera 1 procentenhet mer av bolånet per år än vad de skulle behövt göra enligt det första amorteringskravet. Detta gäller utöver de amorteringsregler som gällde före det skärpta kravet.

När du ska ta ett lån för att finansiera en bostad ska banken ta hänsyn till om du lånar till mer än 50 procent av bostadens värde; då måste du amortera. Det skärpta amorteringskravet innebär att bankerna dessutom måste ta hänsyn till hur mycket du lånar i förhållande till din inkomst. Lånar du mer än 4,5 gånger din årsinkomst innan skatt så måste du amortera ytterligare 1 procentenhet utöver tidigare krav.

Har du ett lån med belåningsgrad på mellan 70–85 procent av bostadens värde så ska du enligt det första amorteringskravet amortera 2 procent ned till 70 procent och därefter 1 procent ned till 50 procent av bostadens värde. Har du sedan en skuld som överskrider 4,5 gånger din årsinkomst innan skatt så ska du amortera ytterligare 1 procent till dess att din skuld underskrider 4,5 gånger din årsinkomst innan skatt.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in