Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-08-06, 22:21
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Men hur vet man det? Om någon i ens närhet har tvivelaktigt förflutet eller liknande?
Man får förutsätta att de man har närmast sig inte för dig bakom ljuset. Men egentligen kan man ju inte veta det om de väljer att inte berätta något. Man får heller inte reda på varför man inte blir godkänd på säkerhetsprövningen. Det vet bara de som gör registerkontrollen och de kommer bara svara med ett ja eller nej.
Citera
2023-08-06, 22:22
  #14
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Men hur vet man det? Om någon i ens närhet har tvivelaktigt förflutet eller liknande?

Är du gift eller sambo eller ensamstående? så klart din sambo eller dylikt kan dra ner dig och inte bli godkänd, bästa är så klart vara ensamstående.
Citera
2023-08-06, 22:44
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Ofta när arbetsgivaren bestämt sig så gör man en säkerhetsprövning, där jag varit så har man skrivit kontrakt om säkerhetsprövningen inte blir godkänd av Säpo så gäller inte anställningsavtalet.

Det finns en fördel med det om du vet att du blir godkänd att du kan säga upp dig från nuvarande jobb istället för att sitta vänta tills prövningen blir klar, dvs win-win för båda parter.

Det går inte skriva att anställningen upphör om inte säkerhetsklassningen går igenom om. Gått igenom den processen själv när jag som chef skrev så och trodde jag var smart... smäll på fingrarna direkt.

Det som händer är att det blir en omplaceringsutredning om du failar klassning men redan är anställd.

Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Är du gift eller sambo eller ensamstående? så klart din sambo eller dylikt kan dra ner dig och inte bli godkänd, bästa är så klart vara ensamstående.

Är det klassning nivå 3 bedöms inte närstående, bara vid nivå 2 om jag minns rätt.
Händer ibland att folk inte går igenom pga sambo, oftast är den som intervjuas helt clueless. Hade önskat att höra middagssnacket efter det beskedet.
Citera
2023-08-07, 00:08
  #16
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiffenmedstortB
Det går inte skriva att anställningen upphör om inte säkerhetsklassningen går igenom om. Gått igenom den processen själv när jag som chef skrev så och trodde jag var smart... smäll på fingrarna direkt.

Det som händer är att det blir en omplaceringsutredning om du failar klassning men redan är anställd.

Det går visst och jag har gått igenom det två ggr då man inte velat förlora mig som kandidat att jag tar ett annat jobb och sen står dom utan någon när prövningen är klar.

Man skrev klausul i kontraktet, blev jag inte godkänd så gäller inte avtalet.

Om du inte fick igenom det vet jag inte vad det beror på.

Så klart jag inte kan börja en anställning som är säkerhetsklassad om inte man är godkänd, men avtal kan skrivas med klausul, jag valde ta denna risk.
Citera
2023-08-07, 09:48
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Det går visst och jag har gått igenom det två ggr då man inte velat förlora mig som kandidat att jag tar ett annat jobb och sen står dom utan någon när prövningen är klar.

Man skrev klausul i kontraktet, blev jag inte godkänd så gäller inte avtalet.

Om du inte fick igenom det vet jag inte vad det beror på.

Så klart jag inte kan börja en anställning som är säkerhetsklassad om inte man är godkänd, men avtal kan skrivas med klausul, jag valde ta denna risk.

Jag förstår det logiska i det du säger, jag tänkte likadant. Men tydligen funkar det såhär:
Om personen anställs innan SK är klar och efteråt visar det sig att SK är ej godkänd har personen rätt till en omplacering till en tjänst där det inte behövs SK.

Och jobbar man på en stor arbetsplats så kan det finnas sådana. Oftast blir det inte bra så.

Klart finns det ingen omplaceringsplats så försvinner tjänsten
Citera
2023-08-07, 09:55
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nokthal
Ja, oftast är det när man redan har valt slutkandidat som en säkerhetsprövningsintervju planeras.

På statliga myndigheter gäller i regel följande tillvägagångssätt:

1) Intervjuer med potentiella kandidater.
2) Referenstagning på slutkandidaten.
3) Slutkandidaten får skriva på att man godkänner att Säpo får göra en registerkontroll. I samband med detta brukar man också få ett anställningsbeslut förutsatt att registerkontrollen är godkänd.
4) Myndigheten genomför säkerhetsintervjun med slutkandidaten. Detta behöver inte ske efter att Säpo har genomfört registerkontrollen utan kan göras innan den är klar.
5) Säpo ger myndigheten besked om slutkandidaten har en godkänd registerkontroll.
6) Myndigheten beslutar om slutkandidaten ska bli anställd eller ej. Notera att Säpo inte är beslutsorgan utan det är myndigheten själv som beslutar om det, även om det troligtvis aldrig har hänt att man har anställt en person som Säpo inte har godkänt.

Senaste tiden efter pandemin tar det i regel fyra/fem veckor för Säpo att genomföra registerkontroll.

Tips till din kollega är att vara helt ärlig på säkerhetsintervjun. Kommer det fram att man har ljugit på säkerhetsintervjun längre fram så är det grund för uppsägning.

Edit: Glömde tillägga att säkerhetsprövningsintervju inte genomförs av Säpo själva för klass två och klass tre, utan myndigheten gör det själva eller har anlitat ett konsultbolag för det. Jag har själv inte varit säkerhetsklassad på nivå ett så där vet jag inte om Säpo gör det, även om jag skulle tro att så är fallet då det är högsta nivån.

Nu vet jag inte om mina erfarenheter är aktuella längre.
Men I mitt fall var det myndigheten som genomförde intervjun(2 intervjuer faktiskt med bara nåt år mellanrum) även för nivå ett(Men det var på slutet av 80talet så det kan ha ändrats).
Citera
2023-08-07, 11:42
  #19
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiffenmedstortB
Jag förstår det logiska i det du säger, jag tänkte likadant. Men tydligen funkar det såhär:
Om personen anställs innan SK är klar och efteråt visar det sig att SK är ej godkänd har personen rätt till en omplacering till en tjänst där det inte behövs SK.

Och jobbar man på en stor arbetsplats så kan det finnas sådana. Oftast blir det inte bra så.

Klart finns det ingen omplaceringsplats så försvinner tjänsten

Men i detta fall har det aldrig varit aktuellt börja en tjänst innan det är godkänt, klauseln är mest för arbetsgivaren skulle låsa mig så jag inte tar ett annat jobb under väntan
Citera
2023-12-19, 22:27
  #20
Medlem
Jag läste på försvarsmaktens handbok att registerkontroll borde genomföras på de kandidater man avser att gå vidare med efter att man har genomfört kontrollerna i säkerhetsprövningsintetvjun. Jag förstår det som att ifall kandidaten har fallit på något i säkerhetsprövningsintervjun så genomför man inte registerkontroll.

Det som din kompis fyllde i förre intervjun är nog för personutredningen.

Jag vet dock inte hur lång tid det tar att kontrollera kandidaten efter en säkerhetsprövningsintervju.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback