2023-08-05, 02:18
Bannlyst
Goda recept sökes med Vit tonfiskfilé
Passande såser, passande kolhydrat , potatis, pasta, ris

Bild på Coops. Finns i Frysdisken
https://res.cloudinary.com/coopsveri...t%202-pack.jpg

Bild på Icas. Finns i Frysdisken
https://assets.icanet.se/image/uploa...snp5jnyewk.jpg

Åt Icas förra helgen. Köpte idag Coops.
Hur kan jag ha missat denna Delikatess? Är ju jättegott. Känns mer som Köttbit nästan än firre.

Gjorde min helt basic, grillade ute tonfiskfilerna. Åt med Potatisklyftor. Grönsaker, och
gjorde en Gul Remouladsås hemlagad efter recept med lite Curry i. Blev helt magiskt .

Ni som inte provat. Ni borde verkligen prova riktig Tonfiskfile, vi snackar inget om burkar nu.
Är stor skillnad.

Den går visst äta rå till Sushi även. Men jag vill ha min ganska vällagad. Flesta lämnar dom
rå i mitten, grillar typ 30sekunder, max 1minut på varsin sida.
Jag kör dom längre. Så de blir lite ljusrosa i mitten.

Har ni bra recept och tips?

Vill prova med Jasmin eller Bamatiris, vilken sås bör man ha då?

Måste finnas andra alternativ med. Som Bakadpotatis, Pasta kanske ? Såser olika som passar?

Normalt ska dom se ut såhär råa i mitten
https://imgs.aftonbladet-cdn.se/v2/i...=1000&c0400526

Själv föredrar jag dom såhär
https://assets.icanet.se/e_sharpen:8...ad_tonfisk.jpg

Det ska grillas så det blir ränder. Med salt, och peppar, gärna pressa citron en klyfta vid servering.

Konstigt att jag inte kan hitta bra recept. ?

Hjälp till om ni har erfarenhet vänligen. Samt om ni vet goda recept.
Vilka olika såser som passar bra.

Priset är omkring 70 kr för två fina filer.

Speciel konsistens, gott, helt ok pris. Som lite finare helgmat kanske.
Så man inte alltid äter kött. Det här liknar ändå lite fläskkottlet nästan fast det är fisk
Citera
2023-08-05, 02:40
Medlem
Glostrups avatar
Jag är en förespråkare för tonfisk som serveras som tataki, en tunn fin stekyta men rå i mitten. Inga sesamfrön, och ingen svartpeppar - det tar bort fokus från tonfiskens egen smak. Och bara soja och wasabi som tillbehör. Tonfisk som steks eller grillas till medium eller högre tycker jag blir torr och tappar all smak.

Man kan även göra tonfisk på en bädd av risotto med en senapssås (eller pepparrotssås), eller steka den i smör med baconbitar, men jag tycker att det förtar lite av tonfiskens storhet.

Eller så gör man en spicy tuna tartar med lite sesamolja, chili, ingefära och avokado. Det är smaskens.

Det bästa sättet att äta tonfisk är dock som chutoro nigiri sushi, gärna med en eller ett par otoro som grädde på moset.

Edit: köp inte fryst, köp färsk!
Senast redigerad av Glostrup 2023-08-05 kl. 02:40. Anledning: Tillägg
Citera
2023-08-05, 05:51
Medlem
JerryCottons avatar
Slajsa bitarna tunna "på snedden" mot fibrerna. Smält smör i en kastrull, addera lite soja + lite finhackad chili och låt det bubbla upp. Slå det över fisken och njut. Man kan droppa på lite citron eller lime om syra önskas. Under firren kan du köra någon trevlig wokad äggnudelvariant med grönsaker.

Smaklig spis!
Senast redigerad av JerryCotton 2023-08-05 kl. 05:54.
Citera
2023-08-05, 11:14
Medlem
Sladdarens avatar
Marinad till tonfiskstek (Vitlök ört tonfisk biff marinad)

https://www.lecremedelacrumb.com/gar...teak-marinade/

Citera
2023-08-05, 16:40
Bannlyst
Glostrup
Jag är så dålig på Sushi. Kan laga all mat men inte Sushi.
Men jag gillar Sushi ute på restaurang. Har en bekant som är ganska duktig på Sushi.
Får ta skaffa färsk Tonfisk om jag hittar det och ta hjälp sen. Vet att lokalt finns endast frysta
som jag köper nu. Eventuelt kan färskt finnas i en större stad 1timma bort.
Är där ibland handla special ingredienser, då har jag en frigolitlåda med isklampar i.
Ska kika där nästa gång om dom har färsk tonfisk.

JerryCotton
Asiatiskt, lät gott. Lime passar bäst till Asiatiskt tycker jag. Citron till allt övrigt.
Både Citron och Lime är fantastiska ha som Syra när det kommer till Fisk och Fågel.
Händer även att man har i lite rivet skal ifrån de. Så gott.

Sladdaren
Den där Marinaden måste jag prova bara, låter helt rätt till Tonfisk. Fick en riktigt bra känsla av den.
Blir spännande prova. Kul göra egna marinader med. Riktigt bra tips till grillen med just Tonfisk tror
jag utan tvekan.

Jag sökte på recept ifrån Sverige, och det var ju fel göra så.
När jag sökte på Engelska hittade jag det här

Fanns massor. Även Burgare med Tonfisk.

Handlat mer Tonfiskfile idag fryst. La två paket på Tina i kyl till imorgon.
För min del blir det handla det här ofta. Och grillar man eller steker det lite extra blir det som kött
nästan.

Köttgalning som man är kan det vara bra minska lite på kött och öka intag av Fisk.
Här blir Tonfisken grymt bra känner jag.

Alla bör prova Tonfiskfile tycker jag.

Tack för alla tips så länge
Citera
2023-08-05, 16:51
Medlem
pn222jws avatar
Lallerstedts har några goda burk såser - kall remouladsås är egentligen ganska okej också.
Citera
2023-08-09, 17:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Jag är en förespråkare för tonfisk som serveras som tataki, en tunn fin stekyta men rå i mitten. Inga sesamfrön, och ingen svartpeppar - det tar bort fokus från tonfiskens egen smak. Och bara soja och wasabi som tillbehör. Tonfisk som steks eller grillas till medium eller högre tycker jag blir torr och tappar all smak.

Man kan även göra tonfisk på en bädd av risotto med en senapssås (eller pepparrotssås), eller steka den i smör med baconbitar, men jag tycker att det förtar lite av tonfiskens storhet.

Eller så gör man en spicy tuna tartar med lite sesamolja, chili, ingefära och avokado. Det är smaskens.

Det bästa sättet att äta tonfisk är dock som chutoro nigiri sushi, gärna med en eller ett par otoro som grädde på moset.

Edit: köp inte fryst, köp färsk!

Lägger du chutoro och toro på samma sushi?
Citera
2023-08-09, 20:38
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-tor
Lägger du chutoro och toro på samma sushi?

Nej.
Citera
2023-08-09, 20:47
Bannlyst
Citat:
Nej.

Trodde inte det heller.
Det är inte ofta jag köper toro till hemmasashimin, men hyfsat ofta äts det på favoritsushin i STHLM där dom verkligen vet hur och hur länge den ska hänga.
Citera
2023-08-09, 22:57
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-tor
Trodde inte det heller.
Det är inte ofta jag köper toro till hemmasashimin, men hyfsat ofta äts det på favoritsushin i STHLM där dom verkligen vet hur och hur länge den ska hänga.

Jag kanske skrev slarvigt, så låt mig utveckla: Jag tycker egentligen att chutoro sushi är godare än otoro sushi, men någon eller några bitar otoro som komplement är otroligt gott. Jag gillar också att beställa in ett set med akami, chutoro och otoro när jag är med någon som aldrig har upplevt skillnaden förut.

Jag har aldrig köpt toro hemma, det är en lyx som jag bara unnar mig när jag är i Japan eftersom jag vet att den är perfekt där. Det enda ställe jag skulle överväga toro på i Sverige är Sho, men du kanske har andra tips?
Citera
2023-08-10, 05:57
Bannlyst
Citat:
Jag kanske skrev slarvigt, så låt mig utveckla: Jag tycker egentligen att chutoro sushi är godare än otoro sushi, men någon eller några bitar otoro som komplement är otroligt gott. Jag gillar också att beställa in ett set med akami, chutoro och otoro när jag är med någon som aldrig har upplevt skillnaden förut.

Jag har aldrig köpt toro hemma, det är en lyx som jag bara unnar mig när jag är i Japan eftersom jag vet att den är perfekt där. Det enda ställe jag skulle överväga toro på i Sverige är Sho, men du kanske har andra tips?

Inga andra tips än Sho
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in