• 1
  • 2
2023-08-09, 23:58
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Många frågor och ett intressant ämne, men tycker väl du lägger upp det lite fel.

Det stämmer ju att vi idag har färre lag i seriespel än förr och att många klubbar kämpar med att få ihop A-lag och att driva U-verksamhet. Finns massor av andra saker att göra idag än att spela fotboll.

Men störst problem är det väl ändå på mindre orter, byar etc. Sammanslagningar är vanligt och ibland måste spelare från någon närliggande stad lockas att spela för ”bonnagänget”.

Men många har lyckats överleva pga invandringen där det lokala fotbollslaget blivit ett av få ställen att söka sig till för de som blivit utplacerade i diverse avkrokar där lediga bostäder funnits. Betydligt fler småklubbar hade tvingats lägga ned om det inte vore för tillskottet av flyktingar etc.

Sedan hur det blir på sikt är väl svårt att veta. Jag tycker väl det fortfarande finns massor av lag och nivåer och det är långt ifrån kris, men visst finns där orosmoln.

Utan att ha exempel tycker jag det mer och mer verkar saknas det där mellanskiktet pojkspelare som varken siktar på elit eller ser det som en lek. Känns som fler söker sig till elitens akademier som har flera lag per årskull, och fler som lägger av tidigt utan ambition att nånsin spela som senior. Men en minskning för den där breda massan som småningom landar i en karriär på 5-15 år i Div 3-6, och som är själva grundstommen för serielunken. Och utan den riskerar fler mindre plantskolor dö ut och en del stora talanger kommer aldrig fram, vilket försämrar landslaget på sikt.

Landsbygdsfotbollen behövs, för att maximera möjligheterna att hitta talanger till framtida landslag. Utan klubbar som Näsviken och Gullspång hade nog inte Tomas Brolin och Olof Mellberg blivit fotbollsspelare, för att ta ett par exempel.

Kollade upp Mellberg-exemplet. Gullspång har idag inget pojklag äldre än 13 år. Kanske finns där någon ”ny Mellberg” som är 14 år och pga bristen på lokalt lag har lagt av eller bytt till annan idrott. Men kanske finns där en som är 13 år och har ett lokalt lag tack vare att laget existerar pga tillskottet nysvenskar (hälften har utländska namn). Drar ingen slutsats, men tror det ser likadant ut i många småklubbar.

Håller helt med i din analys.
Absolut att det finns orosmoln inom fotbollen, som landsbygden vilket du nämner, men tycker ändå inte är det farligt nu, även om det kan bli. Då finns det andra sporter som har det betydligt tuffare redan idag.
Citera
2025-04-20, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Nu vet jag inte vilken del av Sverige du syftar på.
Den föreningen jag är aktiv i (tränar ett tjej lag) så har dom aldrig haft så mycket aktiva fotbollspelare som nu.
Och % invandrare kanske ligger på 2% i hela föreningen.

Nu tar Aftonbladet upp detta med att fotbollen börjar dö ut...

Gammal tråd men TS hade kanske en poäng ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in