• 1
  • 2
2023-08-03, 22:58
Medlem
Som jag skriver i rubriken har Danmarks statsminister satt ner foten och förbjudit koranbränning - för det är inget yttrande. Alltså en ny variant på tolkning av yttrandefrihet.

"Att bränna en bok är inget yttrande. Därför innebär ett förbud mot koranbränningar ingen inskränkning av yttrandefriheten."
Och därför ska bränna böcker förbjudas.

Att göra en icke-yttring blir alltså förbjudet - Finns det fler exempel på icke-yttringar. Till ex.ATT TIGA - kommer det också bli förbjudet?

Skulle vara intressant höra vad 'panelen' anser om denna nya tolkning av lagen?

https://www.politico.eu/article/dani...of-expression/
Senast redigerad av Urbizzo 2023-08-03 kl. 23:03.
Citera
2023-08-03, 23:02
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
En ny variant av yttrandefrihet - lanserades av Danmarks statsminister Mette Fredriksen.
"Att bränna en bok är inget yttrande. Därför innebär ett förbud mot koranbränningar ingen inskränkning av yttrandefriheten."

Att göra en icke-yttring blir alltså förbjudet - Finns det fler exempel på icke-yttringar. Till ex.ATT TIGA - kommer det också bli förbjudet?

Kan du ge en länk?
Citera
2023-08-03, 23:04
Medlem
Citat:
Som jag skriver i rubriken har Danmarks statsminister satt ner foten och förbjudit koranbränning - för det är inget yttrande. Alltså en ny variant på tolkning av yttrandefrihet.

Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Kan du ge en länk?

Jag lade till en länk
Citera
2023-08-04, 00:34
Medlem
Saxofonjudes avatar
Citat:
“I don’t consider it a restriction on freedom of expression that you can’t burn other people’s books,”
Säger hon i artikeln.. Problemet är ju bara att den tillhör ju den som bränner den i dessa fall. Boken är inte stulen.

Om jag nu skulle äga en Koran ska jag då inte kunna göra vad jag vill med den, på ett sätt så skulle hon upplösa äganderätten till vissa böcker (eller bara en bok?)om det går igenom. Väcker frågor vad mer man inte ska kunna få göra med sin egen ägodel. Otroligt märkligt.

Demokratier tillåter sig bli utpressade av islamister och diktaturer, våra makthavare är för fega att sätta ned foten.. och resten av västvärlden hjälper inte till heller.
Citera
2023-08-04, 00:39
Medlem
Saxofonjudes avatar
Citat:

Det finns ju massvis med handlingar som är förbjudna så det argumentet håller inte hela vägen tyvärr.

Men man borde givetvis få protestera kraftfullt mot olika religioner eller annat genom att bränna böcker och flaggor etc, så länge man själv är ägare till dem. Annars måste naturligtvis fler böcker och andra föremål bli förbjudna att bränna som protest. Allt ska ju vara lika inför lagen.
Citera
2023-08-04, 03:45
Medlem
bl-gr-ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarliKorv
Rätt bögigt att hålla på som bögpeddodansken och Salvorna gör.

"Kolla på mig jag bränner en bok!"

https://youtu.be/fDi-bWsI1bs
Ja! Du markerar vad och hur som är OK att yttra i yttrandefriheten...
Du är inget annat än en papegoja som repeterar vad du blivit matad med av Staten, statsmedia och dina muslimska bröder.

Med inskränkt yttrandefrihet blir Sverige allt mer ett dysfunktionellt land.

Skäms!
Citera
2023-08-04, 06:45
Medlem
Det hon menar är naturligtvis att det är förbjudet att bränna koraner på allmän plats, på samma sätt som det är förbjudet att rita hakkors på synagogor.

Det är självklart inte förbjudet att bränna en upplaga av koranen om man olyckligtvis beställt en större mängd med omslag i pride-färgerna, koraner som kanske är osäljbara. Men då gör man det nog lite mer diskret.
Det är heller inte förbjudet att sitta och rita små hakkors hemma vid köksbordet.

Med det sagt: Jag tycker att det är dumt o osmakligt att bränna koraner ofentligt bara för att jävlas med andra. Men självklart skall det fortfarande vara tillåtet. den som känner sig förorättad får väl göra en polisanmälan och så får man tolka om det finns någon grund för anmälan eller inte. Precis som med varje annat polisärende.
Citera
2023-08-04, 07:03
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Det låter som en desperat tolkning för att inte reta den muslimska världen.
Om man inte får bränna böcker borde man heller inte få bränna texter (t ex koranen utskriven).
Det är rätt vanligt när man gör en brasa att använda sig av tidskrifter vilket då också skulle bli förbjudet? Vi använder också tidningspapper till mycket annat t ex vid fönsterputsning eller har med oss som sittunderlag i skogen. Man kan dra det hur långt som helst.
Däremot undrar jag om just att elda hur som helst är lagligt? Får jag t ex tända eld på vad som helst bara för att jag demonstrerar. T ex släpa med en soffa till Drottninggatan och sätta fyr på den i protest mot Ikea?

Vi får tacka svensk mainstream media för att de så flitigt skrivit om dessa händelser så att det kommit till kännedom i arabvärlden.

Det är liksom för sent att göra något nu och böjer vi oss blir vi bara ännu svagare i islamistens ögon.
Citera
2023-08-04, 07:11
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Var det någon politiker som gick ut på samma vis när utställningen Ecce Homo, som porträtterade Jesus som bög, ägde rum?
https://sverigesradio.se/avsnitt/ecc...ch-kyrkobraket

Var det då tal om att förbjuda hån av religion i riksdagen?

Det är egentligen samma fenomen (dvs hånanade kritik mot en religion) men inte ändrades någon lag pga det?
Citera
2023-08-04, 07:54
Medlem
ChiefenKings avatar
När kvinnor styr så blir det lät såhär
Citera
2023-08-04, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saxofonjude
Det finns ju massvis med handlingar som är förbjudna så det argumentet håller inte hela vägen tyvärr.

Men man borde givetvis få protestera kraftfullt mot olika religioner eller annat genom att bränna böcker och flaggor etc, så länge man själv är ägare till dem. Annars måste naturligtvis fler böcker och andra föremål bli förbjudna att bränna som protest. Allt ska ju vara lika inför lagen.

Att bränna en ett föremål kan ju hända.
Nationella flaggor hör till de föremål som bränts offentligt som protest mot något lands utrikespolitik.
Hur kommer det gå med den nya "Mette-filosofin"? Vilka föremål är icke-yttring att bränna?

Jag antar det är fritt fram att elda vad man vill på egen mark.

Ett alternativ skulle vara att man eldar upp saker offentligt. Och man säger till offentligheten att man ska elda upp en del värdefulla saker - OBS - Jag ska INTE elda upp koranen!

Skulle vara intressant se om det också skulle förbjudas?
Citera
2023-08-04, 14:47
Medlem
MrMarios avatar
Citat:

Spännande utveckling.
Nu fultolkar du ju antagligen medvetet även om det är ganska humoristiskt, men tycker själv det är otroligt korkade lågstadietolkningar av yttrandefriheten från danska och svenska "liberala" politiker. Givetvis är också t.ex. gester och konst yttranden som skall innefattas av yttrandefriheten. Definitionen enligt FN av yttrandefrihet är friheten att uttrycka sig fritt, inte bara tala muntligt fritt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in