Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-08-03, 07:20
Medlem
På blocket verkar de flesta C- och E-klass vara hejdlöst dyra trots flera år på nacken och högre miltal jämfört med Kia, Toyota, Hyundai, m.fl. Vad är det som gör Mercedes värd mera? Betalar man för märket?
Citera
2023-08-03, 07:43
Medlem
bernardarnaults avatar
Klart som att bla Mercedes är överprisade jämfört med tex Kia, då mercedesbilar inte mycket bättre, säkrare eller snabbare tar dig från punkt A till B.
Citera
2023-08-03, 07:58
Medlem
Nuförtiden är alla begagnade bilar överpriser för det råder brist på begagnade bilar på marknaden. Detta då riddermark bil med flera köper upp precis allt

Men angående värdet på Mercedes anser jag det vara värt det. Köpte min första Mercedes för några år sedan (Mercedes S500) tänker aldrig gå tillbaka till BMW eller Volvo
Citera
2023-08-03, 07:58
Medlem
Nja, egentligen så är väl alla bilar av bättre kvalitet och märke ganska överprisade idag.

Och om det enda man kommer att nyttja sitt fordon för är att på ett så säkert sätt som möjligt ta sig från A till B så kan man ju köpa vilken bil som helst, men en premiumbil (om vi nu ska komma dem för det) brukar oftast ge en mycket högre komfort, en tystare körning och fler ”high-tech” prylar.

Så det beror ju lite på vad man känner att man vill lägga sina pengar på, vissa väljer det som får jobbet gjort (dvs ta sig från A-B utan att bry sig så mycket om komforten och körkänslan) - Medans andra anser att den ökade komforten och en ”roligare” körning är viktigare än priset.
Citera
2023-08-03, 08:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av samtsu
På blocket verkar de flesta C- och E-klass vara hejdlöst dyra trots flera år på nacken och högre miltal jämfört med Kia, Toyota, Hyundai, m.fl. Vad är det som gör Mercedes värd mera? Betalar man för märket?

du betalar självfallet för märket ibland mer.

Mercedes A-klass för någon generation sedan byggdes helt på samma platta som Renaut Clio, växellåda och allt möjligt, ändå var den 50tkr dyrare.

C och E-klass är dock värt pengarna och är jävligt gedigna och bra bilar, men 20TKR är märket för smålbilar, och så plussar du för varje kupéstorlek du går upp
Citera
2023-08-03, 08:34
Medlem
LexComs avatar
Sätter man sig i en Hyndai eller Toyota och tar en lite provtur för att sedan hoppa över till en E-klass så märker man en stor skillnad i materialval, finess, detaljer. Bilen går tystare och känns lyxigare på alla vis. Båda kommer att ta dig från A-B på ett utmärkt sätt och kommer säkert att hålla ungefär lika länge.

Man skall också lägga in att tyska bilar inte sällan är anpassade för att kunna cruisa på 170 km/h på autobahn utan att bilen känns ansträngd eller blir för högljud i kupén. Sådan är i regel inte de asiatiska bilarna anpassade för med få undantag.

Men betalar man för märket eller för den lilla extra lyxen? Det är nog olika från person till person hur man definierar det.
Citera
2023-08-03, 08:48
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LexCom
Sätter man sig i en Hyndai eller Toyota och tar en lite provtur för att sedan hoppa över till en E-klass så märker man en stor skillnad i materialval, finess, detaljer. Bilen går tystare och känns lyxigare på alla vis. Båda kommer att ta dig från A-B på ett utmärkt sätt och kommer säkert att hålla ungefär lika länge.

Man skall också lägga in att tyska bilar inte sällan är anpassade för att kunna cruisa på 170 km/h på autobahn utan att bilen känns ansträngd eller blir för högljud i kupén. Sådan är i regel inte de asiatiska bilarna anpassade för med få undantag.

Men betalar man för märket eller för den lilla extra lyxen? Det är nog olika från person till person hur man definierar det.

Jag kan absolut hålla med dig även om jag inte kör i 170 km/h så värst ofta. Just nu är alla bilar på marknaden dyra både vad det gäller nya och begagnade. För 10 år sen så kunde du bygga ihop en ok Volvo V60 för 8 basbelopp som då var ca 356 000 kr, Försök bygg en volvo idag för 8 basbelopp som då är 420 000kr, finns inte en chans i helvete.
Vad man än bygger i familjestorlek så landar man på minst 500 000 kr.
Testade för kul igår att bygga ihop en Mazda och hittade då den lite udda tillvalet som jag aldrig sett på någon annat märkes hemsida, MÅRDSKRÄMMARE - 3 252 KR. Är det ett stort problem?
Det finns enligt naturvårdsverket ca 20 stycken mårdhundar i Sverige och tydligen ska alla dessa bo i en Mazda som saknar mårdskrämmare.

https://www.mazda.se/bygg-din-mazda/MAZDA%20CX-60/5WGN/

https://www.naturvardsverket.se/amne...rter/mardhund/
Citera
2023-08-03, 08:51
Medlem
Med tanke på den bristfälliga kvalitén så kostar MB mer än de borde. Jag skulle inte betalt vad de kostar då man får bra mycket bättre bil för mindre pengar.
Citera
2023-08-03, 09:05
Medlem
Dimpens avatar
Med tanke på den överlägsna kvalitén så borde kosta mera. Jag betalar gärna vad de kostar då man får bra mycket bättre och mer bil för pengarna än om man köper annat.
Är inne på min 4:e MB och går aldrig tillbaka till andra märken
Citera
2023-08-03, 09:29
Medlem
DonaldBidens avatar
Mercedes börjar gråta om du jämför henne med en Kia, Toyota, Hyundai eller liknande.

Hon vill bli jämförd med sina tyska bröder; BMW, Porsche och Audi.
Citera
2023-08-03, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
du betalar självfallet för märket ibland mer.

Mercedes A-klass för någon generation sedan byggdes helt på samma platta som Renaut Clio, växellåda och allt möjligt, ändå var den 50tkr dyrare.

Du yrar. Den byggdes på Mercedes MFA-plattform som även ett par av Renault-Nissans Infiniti modeller byggdes på.

Den hade dock sin lilla 1.5 liters dieselmotor från Renault, då Mercedes inte gör så små dieslar.
Citera
2023-08-03, 09:32
Medlem
St-Sixtuss avatar
MB är fruktansvärt överskattade.

Högt inköpspris, svindyr service och ännu dyrare reservdelar.

Har man en Mercedes så ska man aldrig laga det senaste felet på bilen för då uppstår det genast ett nytt annat fel.

Sedan vill man väl inte ha en förortsbil.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in